Allt om Svenska Spel. Här samlar vi artiklar, bilder och annan intressant information för dig som vill läsa mer om Svenska Spel.
Radio/podd
Radio som mediekanal har ökat med 5,5 procent under det första halvåret 2021. Svenska Spel och McDonald's, som är två av Sveriges storinvesterare i ljudmediet, berättar om hur de jobbar med radio och vilka styrkor samt svagheter de ser med mediekanalen.
Digitalt
Åtta av Sveriges största annonsörer ger sin bild av hur deras marknadsföring och mediemix kommer att förändras när tredjepartscookies försvinner. ✓Så säkerställer de sin förstapartsdata ✓Det tror de om mediepriserna ✓Tre, City Gross, Ica, Svenska Spel, Hallon, Lidl, Coca-Cola och Folkspel i stor enkät
Mediebyråer
Spelbolagen Svenska Spel, Leovegas och Advisa är tre storannonsörer som bytt mediebyrå under inledningen av 2021. ✓Svenska Spel lägger turspelen hos nygamla partnern Carat ✓Senioritet avgörande när Advisa går vidare till Howcom
Rörligt
Efter att BOS gjort ytterligare en anmälan ligger nu frågan om trisskrapets utformning på Konsumentombudsmannens bord. Men positionerna är låsta eftersom varken statligt ägda Svenska Spel eller TV4 vill lämna ut affärsavtalet. Nästa steg kan bli att BOS väljer att stämma företagen. Text: Jan Scherman.
Kampanjer
Efter kaoset på den svenska spelmarknaden har nu spelannonsörerna dragit i handbromsen. Medieköpen har närmare halverats. ✓Så mycket köper spelbolagen medieutrymme för ✓Betsson styr om mediemixen ✓Svenska Spel drar ner i tv och utomhus.
Marknadsföring
ALMEDALEN 2019. Expressens chefredaktör Thomas Mattsson försvarar att tidningen finansierar journalistik med all typ av spelreklam – men anser att det är skillnad på medier och medier. ”Det är stor skillnad på journalistiska publicistiska medier och utomhusmedier som bara finns till för att tjäna pengar”, säger han under Dagens Medias seminarium.
Rörligt
ALMEDALEN 2019. Svenska spel sponsrar längdlandslaget och SOK med 180 miljoner kronor. ”Vi satsar på längdskidorna trots att det inte är tydligt hur Nent kommer att se ut”, säger Fredrik Wastenson, Svenska spels vd för Sport & Casino, till Dagens Media.
Marknadsföring
UPPDATERAD. Spelbolaget United Lottery Solutions arrangerar skuggspel på Svenska spels licensierade lotteri Eurojackpot. Trots en varning och böter från Spelinspektionen finns spelet fortfarnade kvar på nätet, erfar Dagena Media.
Medievärldens arkiv
Omregleringen på den svenska spelmarknaden har öppnat för ett utökat samarbete mellan travsportens mediebolag TR Media och Svenska Spel. Nu siktar mediebolagets trav- och speltidning Travronden på att bli innehållsleverantör.
Marknadsföring
Svenska folket har tröttnat på spelreklam. Att det kommer en ny lagstiftning från 1 januari där ”måttfullhet” är ett av nyckelorden upplevs av branschkännare som en klen tröst: ingen vet ännu vad begreppet innebär, inte ens myndigheten.
Kampanjer
HELGLÄSNING. Peter Zäll lämnade statliga Svenska Spel för att – lagom till att spelmarknaden ritas om – staka ut ny strategi och reklamkoncept för Betsson. "Sverige är extremt vad det gäller spelreklam", säger han.
Kommunikationsbyråer
Berghs School of Communication blir officiell utbildningspartner när Svenska Spel kompetensutvecklar sin personal inom marknadsföring och kommunikation. "Vi kommer in i ett väldigt spännade skede", säger Camilla Wallander, vd för Berghs.
Kommunikationsbyråer
Svenska Spel väljer Omnicom till sin nya mediebyrå – och det låga priset var helt avgörande. Vd:arna för Starcom och Mediacom, som deltog i pitchen, ifrågasätter hur lågt en byrå kan lägga sig vad gäller prissättning.