Allt om Svenska Dagbladet. Här samlar vi artiklar, bilder och annan intressant information för dig som vill läsa mer om Svenska Dagbladet.
Medier
Majoriteten av de som styr Sveriges mediebolag är män. Dagens Media kartlägger jämställdheten i Mediesverige. ✓Professor Malin Malmström: Jämställda bolag presterar bättre ✓Bolag för bolag ✓NTM:s Lina Hedenström om 50/50-initiativet ✓Stampen om vikten av jämställdhet – hur de ska jobba med mångfald.
Dagspress
DEL 2. Dagens Nyheters och Dagens Industris digitala prenumerationsbas fortsätter att växa. Siffrorna från Svenska Dagbladet är mer svårtolkade – eftersom tidningen numera definierar gratisbrevsprenumeranter som digitala kunder.
Dagspress
På Svenska Dagbladet finns inget ”låst grävrum”, påpekar biträdande redaktionschefen Daniel Kederstedt: ”För att göra den mest relevanta journalistiken för våra läsare behöver vi hitta nya sätt att arbeta och välkomna andra kompetenser.”
Dagspress
För två dagar sedan annonserade Schibsted ett stort sparpaket i en intervju med Dagens Media. Nu framkommer det att antalet journalist-tjänster inte kommer att beröras på Aftonbladet och SvD: ”Från klubbens sida är vi faktiskt ganska lättade”.
Digitalt
FÖRDJUPNING. AI-tekniken utvecklas i raketfart och tidningshusen utforskar ivrigt nya sätt att boosta journalistiken med den. I dag används AI till allt från textproduktion till transkriberingar och metadata. Men vad väntar runt hörnet? Schibsted, Bonnier News och NTM berättar hur AI:s roll på redaktionerna förväntas växa ännu mer.
Digitalt
Svenska Dagbladet är generellt restriktiva kring att publicera sin journalistik på andra plattformar än de egna, men sedan några dagar finns pdf-tidningen hos Readly. Petter Lorentzon, chef för konsumentaffären, berättar hur resonemanget har gått.
Analys
Givet de utmaningar vi står inför riskerar lönsamhetsproblemen att återigen bli stora för dagstidningarna om några år. Och oron inför ett förväntat konjunkturras är stor i mediebranschen, skriver Anders Malmsten.
Dagspress
Den allt hårdare konkurrensen om kompetens har bland annat fått mediehusen att jobba mer uppsökande under rekryteringsprocessen, se över villkoren samt inleda samarbete med journalistutbildningar. TV4, GP och Schibsted berättar hur de arbetar.
Dagspress
Vid stora nyhetshändelser slåss tidningarna mot en tidig deadline i print. Dagens Media har frågat Aftonbladet, Expressen, Svenska Dagbladet och Dagens Nyheter hur strategin för papperet sådana här dagar ser ut.
Dagspress
Schibsteds Svenska Dagbladet är den enskilda titel som har mest att förlora på ett förändrat mediestöd. Men Schibsted hoppas fortfarande på stöd för tidningen. ”Om SvD är i behov av stöd kommer vi att söka”, säger Fredric Karén, redaktionell divisionschef på Schibsted.
Dagspress
Svenska Dagbladets ompositionering har genomsyrat tidningen i allt från dataanalys till redaktionell struktur och innehållsmässiga prioritering. Publisher Anna Careborg berättar om: ✓ Insikterna och mätpunkterna ✓ Vägen framåt – AI som redaktörsredskap, personalisering och ny fas i prenumerationsaffären ✓ Irritationen över att DN ständigt låser upp sajten ✓ Synen på sin roll som publisher: ”Har aldrig sökt strålkastarljuset”.
Dagspress
Schibsted ökar de totala intäkterna med 7 procent under årets första kvartal, jämfört med samma period i fjol. Men samtidigt går EBITDA–resultatet från 594 MNOK till 480 MNOK. Affärsområdet News Media redovisar ökade digitala prenumerationsintäkter och totalt uppgår de digitala prenumeranterna i Sverige och Norge till 1,4 miljoner.
Dagspress
Schibsted ska fördubbla de digitala prenumerationsintäkterna till 2025. Dagens Media möter Schibsted News Medias koncerndirektör Siv Juvik Tveitnes på sitt Sverigebesök för att höra hur mediehuset ska nå målet, vad mer än nyhetsprodukter som kan ingå i en prenumeration samt vilka områden de ska satsa på under 2022.
Dagspress
Dagens Media kartlägger mediehusens digitala prenumerationer:
✓ Så många digitala prenumeranter har de stora drakarna.
✓ Förändringen av kundstocken det senaste året.
✓ Mediehusens paketering skiljer sig – här är erbjudandena.
Dagspress
Möjligheterna att mäta hur enskilda artiklar tas emot av läsarna har aldrig tidigare varit så stora. Expressen och Dagens Nyheter berättar om vilka mätpunkter som är kritiska för att avgöra framgång – och hur detta har förändrats.
Dagspress
Vilka mått använder Svenska Dagbladet och Aftonbladet för att mäta hur bra det går? Och vad kan vara svårt med att mäta journalistisk framgång? Aftonbladets redaktionschef Karin Schmidt och Svenska Dagbladets redaktionella utvecklingschef Johan Silfversten Bergman avslöjar sina knep.
Dagspress
Kriget i Ukraina dominerar just nu all nyhetsrapportering hos de stora medierna. Men alla har inte journalister på plats. Hur ställer redaktionerna om, hur många har utsända på plats, och hur ska de ta sig hem igen? Dagens Nyheter, SVT, Aftonbladet, SR och Svenska Dagbladet ger svar.
Dagspress
Ny kostym, ett större fokus på svenska techbolag och näringslivet i Kina. SvD Näringsliv börjar ta form och vill bredda målgruppen. ”Det är tydligt från läsarna att det de vill ha är mer journalistik kring de bolagen”, säger Daniel Kederstedt.
Analys
Hållbarhetsfrågorna påverkar alla företag – men hur ska medieföretag ses i denna kontext? Aktivism eller objektiv rapportering med analys? Stefan Melesko, docent i medieekonomi, analyserar medieföretagens speciella roll i hållbarhetsarbetet.
Analys
De flesta nyhetsmedier har lärt sig att raka händelsenyheter inte längre är grejen, skriver Anders Malmsten. Framgången ligger i stället i att skapa ett journalistiskt innehåll som är så angeläget att prenumeranten inte vill avstå från det.
Dagspress
Schibsted värvar från norska PR-branschen och utser Bjørn-Martin Bache Nordby som ny kommunikationsdirektör för Schibsted News Media. Han fick jobbet för för sin djupa förståelse för ”Nordens mest omtyckta mediehus”. ”Han den verktygslåda som behövs för att lyckas”, säger Siv Juvik Tveitnes, koncerndirektör för Schibsted News Media.
Dagspress
Prenumerationspeak och sänkta kostnader fick Dagens Industri och DN att avstå stödpengar 2020 – och DN räknar med ännu högre vinst i år. För Stampen och Svenska Dagbladet gav statliga stöd däremot skjuts åt miljonvinster förra året. Den positiva utvecklingen håller i sig 2021 – då Aftonbladet åter vänder till vinst, avslöjar Schibsteds Siv Juvik Tveitnes.
Dagspress
Samtidigt som politikernas vilja att begränsa den kommersiella yttrandefriheten ökar väljer allt fler medier själva att sätta upp tuffare riktlinjer. Vad får det här för konsekvenser? ✓ SvD och DN om sin syn ✓ Så går det för Offside och Dagens ETC som stramat åt ✓ TU och Sveriges Annonsörer om politikernas klåfingrighet.
Dagspress
Svenska Dagbladet vill bli bättre på att bevaka tech – och nå ut till andra målgrupper. Nu lanserar tidningen därför ett nyhetsbrev som går ut varje vardagsmorgon där techintresserade ska få sin fix och material att prata om vid kaffebryggaren på jobbet.
Radio/podd
Nyförvärvet Podme blir trumfkortet när Schibsted ska stärka positionen på podcastmarknaden: ”Vi såg en tydlig väg framåt”, säger Pontus Ogebjer, Investment Manager på Schibsted. ✓ Lansering av nya genrer ✓ Expansion och synergier ✓ SvD: ”Flera nya poddar ut i höst”.
Dagspress
Bara ett halvår efter starten på Svenska Dagbladets största redaktionella satsning på tio år bryter covid-19 ut. Anna Careborg om: ✓ Förändringsresan i pandemin ✓ Hindren på vägen ✓ Vikten av att få sörja och fira tillsammans.
Dagspress
DEL 4 AV 4. De senaste åren har medierna valt att särskilt lyfta fram skjutvapenvåld där de inblandade varit unga. En granskade studie bekräftar just detta. Men vad får det egentligen för konsekvenser på samhällets syn på landets ungdomar?
Dagspress
DEL 2 AV 4. Mer än hälften av alla skjutningar i Sverige har kopplingar till kriminella konflikter. Men medierna avstår ofta från att beskriva konflikterna, visar en ny studie.
Rörligt
Både Svenska Dagbladet och SVT satsar på svensk inrikespolitik. SvD lanserar podcasten ”Politiken”, och SVT kommer med programserien ”Politikbyrån”. ”Intresset för politiken har aldrig varit så här stort”, säger Maggie Strömberg, reporter på Svenska Dagbladet.
Analys
De digitala läsarintäkterna blir allt viktigare för mediehusen. Men hur påverkar en förskjutning till digitala abonnemang företagets prisstrategier? Och hur ser fördelarna respektive nackdelarna ut för print vs digitalt? Stefan Melesko analyserar.
Digitalt
När mediernas annonsintäkter fortsätter att rasa sticker den digitala läsaraffären ut som positiv motvikt. Dagens Medias genomgång visar att antalet prenumeranter på ett år har ökat till över 1 miljon för 11 mediehus. Här är resultaten - varumärke för varumärke.
Digitalt
Tekniklösningar för digitala prenumerationer är en djungel. Och det är svårt att komma i gång med läsarintäkter för många mindre publicister. Dagens Media har pratat med en publicist, och två pren-experter om vad man ska tänka på vid val av system.
Dagspress
Expressen tappar de profilerade politikjournalisterna Maggie Strömberg och Torbjörn Nilsson till SvD. Nu kommenterar Klas Granström avhoppen för Dagens Media – och berättar om flera nyrekryteringar. ”Vi är bra på att utveckla både talanger och etablerade journalister”, säger han.