Allt om SvD. Här samlar vi artiklar, bilder och annan intressant information för dig som vill läsa mer om SvD.
Analys
Förra veckan rapporterade såväl Google och Facebook som Schibsted sina resultat för tredje kvartalet 2022. Trots att bolagen redan fått stryk på börsen under flera månader så innebar nyheterna att börskurserna föll en bit ytterligare. Men är det bara en nervös börs som reagerar med en ryggmärgsreflex eller visar siffrorna något om vart mediernas ekonomiska utveckling är på väg?
Digitalt
Dagens Media har granskat 28 digitala prenumerationstjänster för att kartlägga kundresan, uppsägningsprocessen – och hur skickliga bolagen är på onboarding. Det skulle visa sig bli en resa med många känslor och insikter – här är de sammanfattade resultatet av temaveckan.
Digitalt
Svenska Dagbladet möter barns oro kring kriget i Ukraina genom att släppa en gratis specialbilaga: ”Det vuxenvärlden pratar om slår ned även hos barnen”, säger SvD Juniors chefredaktör Stina Cederholm.
Dagspress
Kulturministern har inte råd med fler snedsteg efter intervjufjaskot i SvD, menar krisexperterna Hampus Knutsson och Jeanette Fors-Andrée. Nästa gång Jeanette Gustafsdotter möter medierna blir avgörande för hennes framtid. Medieprofilerna Kerstin Neld och Thomas Mattsson har dock en helt annan bild av kritikstormen.
✓ Medietränarna: Vingklippt eller utbytt – så måste kulturministern navigera
✓ Sveriges Tidskrifter: ”Dåligt för mediebranschen om hon byts ut”.
Dagspress
2021 har varit ett väldigt bra år för Schibsted News Media, säger koncerndirektör Siv Juvik Tveitnes: ”Aftonbladet har gjort en turn around som har varit makalös”. Målet är nu att de digitala prenumerationsintäkterna år 2025 ska landa på 2,6 miljarder norska kronor.
Digitalt
Kamratposten, Lilla Aktuellt och SvD Junior har lång vana av att arbeta mot barn och unga. Så frågan är: Vad kan resten av branschen lära av hur de jobbar? ✓ KP om papperstidningen som konkurrenskraft ✓ Totalomställningen som har gett Lilla Aktuellt ny skjuts ✓ SvD Junior om vikten av att vara där de unga är.
Guide
Nyhetsbrev har seglat upp som ett av de hetaste formaten på mediehimlen. Tre nyhetsbrevsexperter delar med sig av sina insikter för att lyckas med betalbrev. ✓ SvD om baksidan med clickbait i breven ✓ Lars Herlin om utskickstider ✓ Nicklas Hermansson om hur du vårdar ditt brev.
Dagspress
Kvartalsrapporterna har börjat släppas, Pegasus-projektet avslöjar att journalister blivit avlyssnade av regeringar, och svårt för journalister på plats på OS i Tokyo. Vi minns tv-pionjären och journalisten Lars Weiss som tragiskt gått bort. Det är några av veckans viktigaste nyheter.
Debatt
REPLIK. Thomas Mattsson menar att den statliga delfinansieringen av privatägda medier är begränsad. Det är en bedömning jag har svårt att se att det finns något fog för. Stöden till pressen är mycket höga, skriver Linda Palmgren, vd Bauer Media, i sin replik på Thomas Mattssons debattinlägg.
Dagspress
Förra året ställdes Almedalen in. I år blir det en helt digital tillställning. Mediehusen och de stora tidningarna ska inte medverka. I stället bevakar de främst politiska utspel – vilket blivit särskilt intressant med anledning av regeringskrisen.
Tidskrifter
Chang Frick har fått frågan från Fokus kulturredaktör Nina Solomin om han vill leverera en text om kärlek i sommar – som ett led i att skapa bred flora av röster. Men den nya riktningen kritiseras av medarbetare som valt att lämna Fokus efter sommaren. ”Hur man internt kommunicerat kontroversiella rekryteringar är ett av skälen till att jag slutar”, säger ekonomiredaktören Emanuel Sidea.
Digitalt
Sajten Tv Dags lanserades 2013 och publicerar recensioner och artiklar om tv, film och serier. Nu görs sajten och konceptet om i grunden. ”Vi har nått vägs ände med det gamla”, säger chefredaktören Björn Finér.
Digitalt
Anders Q Björkman, biträdande kulturchef på Svenska Dagbladet, är övertygad om att framtidens journalistik blir mer digital. ”Allt fler kommer att jobba hemifrån på distans och intervjuer och möten kommer att göras via datorn. Min oro är att ännu färre journalister tar sig ut i verkligheten”, säger han.
Digitalt
Inför Amazons lansering i Sverige varnade många för att den svenska e-handeln skulle drabbas hårt. Samtidigt lyfte andra nya möjligheter för annonsörer. Nu har det gått tre månader sedan starten. Så vad hände? Och hur har det gått? Dagens Media har pratat med tre Amazon-experter för att reda ut.
Medier
Intresset för livesändningar är minimalt. Novus ännu opublicerade enkät till mediekonsumenterna visar att 3 procent efterfrågar live. ”Medierna är helt i otakt med folks efterfrågan”, säger Novus vd Torbjörn Sjöström.
Dagspress
Genom lanseringen av en ny daglig nyhetspodd är ambitionen att Svenska Dagbladet ska stärka sin position hos tidningens målgrupp. ”Vi behöver finnas i de kanaler där målgruppen är”, säger publisher Anna Careborg.
Digitalt
Tekniklösningar för digitala prenumerationer är en djungel. Och det är svårt att komma i gång med läsarintäkter för många mindre publicister. Dagens Media har pratat med en publicist, och två pren-experter om vad man ska tänka på vid val av system.
Dagspress
Expressen tappar de profilerade politikjournalisterna Maggie Strömberg och Torbjörn Nilsson till SvD. Nu kommenterar Klas Granström avhoppen för Dagens Media – och berättar om flera nyrekryteringar. ”Vi är bra på att utveckla både talanger och etablerade journalister”, säger han.
Dagspress
Dagens Media kan avslöja att politikjournalisterna Maggie Strömberg och Torbjörn Nilsson rekryteras från Expressen till Svenska Dagbladet. Maggie Strömberg började så sent som förra året på Expressen – medan Torbjörn Nilsson kom till tidningen 2016.
Digitalt
Män är kraftigt överrepresenterade i såväl bilder som texter. Det visar resultatet från ett internationellt AI-samarbete som Schibsted deltar i tillsammans med 20 nyhetsorganisationer i världen. ”Bristande balans i könsrepresentationen är ett gobalt problem”, säger Schibsteds AI-specialist Agnes Stenbom.
Dagspress
Coronapandemin har inneburit radikala konsekvenser för det svenska kulturlivet. Med ett nytt publiktak på åtta personer tvingas branschen anpassa sig ytterligare. Fem av landets största kulturredaktioner om: ✓kulturbevakningen under corona ✓säkerheten för medarbetarna ✓de kreativa strategierna.
Dagspress
UPPDATERAD. De flesta tidningar tappar fortsatt räckvidd, enligt senaste Orvesto Näringsliv. Men Sydsvenskan gör en stark upphämtning, Di Weekend växer så det knakar – och två transporttidningar har haft en kraftig läsartillväxt.
Rörligt
Martin Timell har stämt Expressen för förtal, och fler stämningar kommer att rulla in: ”Jag kommer att gå vidare med Aftonbladet, Sveriges Radio, Svenska Dagbladet och DN”, säger Martin Timell till Dagens Media.
Digitalt
Svenskan har 80 000 digitala prenumeranter och sidvisningarna har nästan fördubblats i samband med coronautbrottet. ”Vi säljer fler prenumerationer i alla kanaler och har färre avslut än beräknat”, säger publisher Anna Careborg.
Dagspress
Stiftelsen Tinius köper minoritetsägarnas aktier i Svenska Dagbladet och blir tillsammans med Schibsted ensamma ägare av tidningen. I samband med detta kommer pengar att sättas av till ett utvecklingsprogram för ledarskribenter.
Medievärldens arkiv
Public service-bolagen ska använda sociala plattformar med försiktighet och värna de kommersiella mediernas konkurrensförutsättningar. Men vad betyder det i praktiken? Vi vill se en bred dialog om kvalitetsjournalistikens framtida villkor och bidrar här med konkreta förslag på hur de nya skrivningarna i public service-propositionen kan tolkas, skriver SvD:s Anna Careborg och Martin Ahlquist.
Dagens Media Magasin
Efter Löfvens dissning har oron kring att Almedalen dalar i betydelse tilltagit – något som dock inte märks i årets närvaro av mediehus och byråer. Almedalen blir en allt viktigare arena för reklamvärlden. ”Det är en bra mötesplats och går att få väldigt mycket gjort på kort tid”, säger Tommy Lindgren, vd på reklambyrån Zellout.
Medievärldens arkiv
Förslaget att låta privata aktörer ta del av public service 8,5 miljarder tas emot i positiva ordalag från branschen. Majoriteten av de medieägare som Medievärlden varit i kontakt med säger att de skulle söka pengarna om det var möjligt. Men kulturministern duckar frågan.
Medievärldens arkiv
Kvartal plockar stjärnreportrar från både DN och SvD. DN:s Viktor Barth-Kron och SvD:s Ola Wong går över till uppstickarsajten, skriver Kvartal på sin hemsida. Samtidigt tar Jörgen Huitfeldt över som chefredaktör.