Få hela storyn
Starta din prenumeration
Allt om Streaming. Här samlar vi artiklar, bilder och annan intressant information för dig som vill läsa mer om Streaming.
Debatt
I kölvattnet av de internationella streamingjättarnas intåg på den svenska marknaden har en transparens- och tillgänglighetsproblematik uppstått. Jättarna vill i högre grad styra när intervjun sker, hur den görs, veta vilka andra som intervjuas och vilka frågor som ska ställas, skriver Dagens Medias chefredaktör Linnéa Kihlström.
Debatt
Flera streamingtjänster överväger nu att börja sälja annonser. Det är glädjande – inte minst för annonsörer, som får tillgång till en potentiell guldgruva för sina kampanjer. Det skriver Magnus Johansson, Nordenchef för The Trade Desk.
Rörligt
Antalet streamingtjänster växer så det knakar, och hushållspenetrationen i Sverige är rekordhög. Men marknaden är på väg att mogna. Så hur kommer landskapet att utvecklas? Under Dagens Medias temavecka fokuserar vi på vad som sker på streamingmarknaden. Här är alla artiklar:
Rörligt
Hård konkurrens, en marknad som blir alltmer mättad och en ökad inflation som får hushållen att hålla hårdare i pengarna.
Hur står sig då operatörerna i det klimatet? Dagens Media har pratat med Tele2, Telia och Telenor om deras streamingstrategier och flera analytiker om hur telejättarna ska klara konkurrensen.
Operatörerna och experterna om:
✓ Största utmaningarna
✓ ”En mättad marknad behöver inte vara en nackdel”
✓ Konsumenten pekas ut som vinnare
✓ ”Konkurrensen är brutal”
Rörligt
AVOD-annonseringen kan gå om den klassiska tv-reklamen redan 2025, och det är många som vill ha en bit av AVOD-kakan. Men vad innebär den snabba utvecklingen egentligen? Och vad öppnar det här för möjligheter för annonsörerna? Experterna svarar.
Rörligt
Nya tjänster, konsolidering och expansion – streamingmarknaden växer så det knakar. Har du också svårt att hänga med i det snabbföränderliga streaminglandskapet? Här är en sammanfattning av de viktigaste händelserna. Dessutom siar streamingexperterna Marie Nilsson och Jonas Birmé om vad som väntar runt hörnet.
Rörligt
Antalet streamingtjänster växer som svampar ur jorden, och hushållspenetrationen i Sverige är rekordhög. Men marknaden är på väg att mogna. Så hur kommer det här landskapet att utvecklas framåt? Det ska Dagens Media djupdyka i under nästa temavecka.
Rörligt
Netflix tappar abonnenter – och vill satsa på en reklamfinansierad variant av streamingtjänsten. Dagens Media har pratat med tre svenska experter om vägen framåt för streamingjätten: ”Nyckeln är att inte ha för långa break.”
Rörligt
För första gången på ett decennium tappar streamingjätten abonnenter. Något marknaden straffade bolaget för ordentligt i efterhandeln. Samtidigt avslöjar bolagets vice-vd att tjänsten kan bli delvis reklamfinansierad ”inom ett till två år”.
Rörligt
Vi har tecknat oss på nio olika streamingtjänster – C More, Discovery Plus, Viaplay, Disney Plus, Amazon Prime Video, Paramount Plus, Apple TV Plus, HBO Max och Netflix – för att se hur kundresan skiljer sig åt.
Analys
Mediavisions Marie Nilsson spår att underhållningen, som idag dominerar på linjär-tv, blir ett hett byte för streamingaktörerna framöver. Frågan är bara om lokala medieföretag denna gång kommer att våga leda utvecklingen snarare än att följa den?
Rörligt
Den internationella sportmedieagenturen Spring Media tar in Spotifys hr-chef i styrelsen, planerar nya förvärv och berättar om bakgrunden till att sälja rättigheterna för Damallsvenskan till Nent. ”Vi ser en tydlig tillväxtmöjlighet där Spring-konceptet kan göra skillnad snabbt internationellt”, säger Manfred Aronsson, styrelseledamot i bolaget.
Rörligt
Efter ett uppsving under 2020, då PUT:en i linjär-tv faktiskt ökade, går tv-tittandet återigen neråt. Men däremot ökar online-tittandet fortfarande något – trots massiv konkurrens från streamingtjänsterna.
✓ Nent, Discovery och Kvällspressen tappar online-tittare
✓ Linjärtappet störst i de kommersiellt viktiga målgrupperna
✓ Kanal 5 mot strömmen
Analys
I Sverige finns det drygt 1 miljon barnhushåll i dag. Och de här är högintressanta ur ett medieekonomiskt perspektiv, konstaterar Mediavisions vd Marie Nilsson – det eftersom de både betalar mer och tittar mer än genomsnittet på streamingmarknaden.
Rörligt
Barnen är makthavare när tv- och streamingtjänster ska beställas. Deras veto kan hålla nere churnen om föräldrarna tröttnat på en tjänst. Och deras vanor lägger grunden för framtidens mediekonsumtion. Viaplay och C More satsar på barn – medan TV4 och Discovery helt väljer bort barnprogrammen.
Digitalt
Live Nation, United Stage och FKP Scorpio. Det är några bolag som den nya svenska streamingtjänsten Staccs värvar nyckelpersoner ifrån när de växlar upp. ”Detta är drömrekryteringar för oss”, säger vd:n Anders Tullgren.
Rörligt
Under två år ska 500 timmar av Walter presents kritikerrosade serier flätas in i C More – presenterade och handplockade av grundaren Walter Iuzzolino själv. ”Nu skalar vi upp”, säger C Mores head of OTT, Anna Chrona. Dessutom antyder båda parter att samarbetet kan fördjupas framöver.
Analys
Streamingformatet FAST öppnar ytterligare en dörr för att låta annonsörer skapa riktad reklam i en linjär-tv-liknande miljö. Streamingexperten Jonas Birmé reder ut: ✓Formatets framväxt ✓Vad tekniken innebär ✓Hur reklamaffären fungerar.
Rörligt
Nent ska lansera sin streamingtjänst Viaplay på fem nya marknader med start nästa år. Först ut är Storbritannien följt av Kanada, Tyskland, Österrike och Schweiz under 2023. ”Vi har ökat takten och omfattningen av Viaplays internationella expansion”, säger Anders Jensen, vd för Nent group i ett pressmeddelande.
Rörligt
Var ligger de stora tv-sporträttigheterna i dag – och hur ser prisbilden, kontraktslängder och annonsmarknaden ut på området? Dagens Media har pratat med företrädare för TV4/C More, Discovery Sverige och mediebyrån PHD för att reda ut.
Rörligt
Ett år efter fusionen av Viasat och Canal Digital skrotas varumärkena för att i stället lämna plats åt Allente. För första gången rullas även de nya tv-paketen ut på marknaden. ”Vi har tittat på all data som både Canal Digital och Viasat har samlat på sig genom åren och utifrån det fattat beslut om vår paketering”, säger Mahmoud Mustapha, CCO på Allente, till Dagens Media.
Rörligt
Paramount plus lanseras som fristående streamingtjänst i mars. Dagens Media intervjuar den nordiska Paramount plus-chefen Jesper Dahl för att göra om: ✓ strategin att sluta avtal med operatörer ✓ prissättningen ✓ förhoppningarna och utmaningarna.
Analys
HBO Max, Paramount Plus, Amazon Prime Video, Netflix, Viaplay... Kampen hårdnar på streamingmarknaden och ingen aktör visar några tecken på att kapitulera. Strategin är snarare ”mer av allt”. Marie Nilsson lyfter tre strategiska frågor som streamingaktörerna har att tänka på – och ger svar på vad konkurrensen om hushållens plånböcker till slut kommer att landa i.
Rörligt
Efter ett år av att förena Allente mitt under pågående pandemi står bolaget nu redo. Inom kort ska varumärket rullas ut till konsumenterna. ”De flesta av våra paket kommer ha Viaplay inkluderat”, säger Bjørn Ivar Moen, vd på Allente, till Dagens Media.
Mediebyråer
Manfred Aronsson och Jacob Leander-Olsson, med mångårig erfarenhet i tv- och streamingbranschen, har startat Future Sports. Bolaget ska bland annat hjälpa ligabolag att sälja tv-rättigheter – men också med PR och sponsorskap.
Rörligt
Framdrivet av digitaliseringen är telekom- och innehållsmarknaden inne i en extremt intressant fas där operatörerna rullar ut streamingpaketeringar och play-tjänster på löpande band. Operatörerna om: ✓logiken bakom streamingpaketen ✓utvecklingen på marknaden och vägen framåt.
Medier
Dagens Media kopplar greppet om några av branschens viktigaste områden. Vid åtta tillfällen under året erbjuder vi fördjupande temaveckor för våra prenumeranter. Först ut är en djupdykning i digitala prenumerationer och abonnemang.
Rörligt
Med en strategisk låg prisnivå kommer Disney Plus troligen att driva på hushållens stackingeffekt. Samtidigt utmanar Disney Plus en redan utsatt biomarknad genom att släppa storfilmen ”Mulan” via sin streamingtjänst i stället.
Rörligt
Om lite mer än en vecka släpps Disney Plus i Sverige och Norden. Toppchefen Hans van Rijn berättar allt om planerna och strategin för den nordiska marknaden. ”Vi har tillbringat månader med att säkerställa att varje upplevelse känns distinkt svensk”, säger han.
Rörligt
I nästa säsong av långköraren Greys Anatomy kommer seriens sjukvårdspersonal att möta coronapandemin: ”Det går inte att vara en långvarig läkarserie och inte ta sig an den största medicinska händelsen i vår tid”, säger exekutiva producenten Krista Vernoff.