Allt om Streaming. Här samlar vi artiklar, bilder och annan intressant information för dig som vill läsa mer om Streaming.
Rörligt
DEL 5. Viaplay sänkte förra året sina abonnentmål för Norden – men har trots lågkonjunktur som ambition att 2023 växa med en halv miljon kunder här. TV4/C More ökade med nära 40.000 direkta SVOD-kunder förra året, och vd Mathias Berg betonar vikten av ha både en reklam- och betalaffär i ett försämrat ekonomiskt läge.
Rörligt
Säsong 15 av Paradise Hotel lades i malpåse efter uppgifter om sexuella övergrepp i säsongen innan. Nu knappt två år senare plockar Pluto TV fram den igen: ”Ska bli kul att nu få dela med mig av intrigerna”, säger programledaren Nicole Falciani.
Debatt
Smala plånböcker och nya annonsmöjligheter, artificiell intelligens och osäkra tider för techjättarna – det är några av de trender som Peo Persson, grundare av Danads, menar att vi kan vänta oss på 2023 års annonsmarknad.
Rörligt
Streamingbolagen stöper om sina affärsmodeller och satsar på hybridlösningar. Stefan Melesko, docent i medieekonomi, ställer sig frågande till utvecklingen och lyfter att ledningarna verkar alltför styrda av börskursen. Samtidigt saknar han bevis för att en reklambaserad modell verkligen är motiverad.
Rörligt
Svenskarna kommer dra ned på sina streamingkostnader under kommande lågkonjunktur. Det visar en undersökning från Novus utförd på uppdrag av bolaget Billogram. ”Vissa kommer att behöva bevisa det värde man skapar”, säger företagets vice vd, Carl Lindberg.
Rörligt
Två år av pandemi och stigande elpriser har påverkat biografernas ekonomiska stabilitet. Till vintern riskerar dessutom föreställningarna att bli färre, enligt Svenska Bio. Filmstaden om: ✓Återgången efter pandemin ✓Konkurrensen från streamingaktörerna ✓Elkrisen.
Analys
Även om inte den höga inflationen är ett problem för dagspress och tidskrifter just nu, så gäller det att förbereda sig på vad som komma skall. Allt för att bli konsumenternas förstaval, skriver medieanalytiker Thomas Baekdal.
Rörligt
Skyshowtime hoppas att innehållet och det låga priset ska locka fler abonnenter när Paramount Plus uppgraderas till Skyshowtime. I en exklusiv intervju berättar vd Monty Sarhan om innehållsplanerna och om att lansera i en tid präglad av inflation och lågkonjunktur.
Analys
Ökande räntor, skyhög inflation och ekonomisk oro. Trots detta drar inte hushållen ner på sin streamingkonsumtion. Mediavisions vd Marie Nilsson analyserar varför – och frågar sig hur kalkylen ska gå ihop för streamingbolagen.
Rörligt
Idag kom beslutet från Warner Bros att slå ihop streamingtjänsterna HBO Max och Discovery Plus till en jätte på marknaden. Enligt streamingexperten Manfred Aronsson är det naturligt – men innebär en risk för svenska kunder.
– Redan nu har ju en mängd nordiskt innehåll försvunnit ur HBO Max, säger han.
Rörligt
Viaplay Group har släppt årets andra kvartalsrapport och redovisar ett resultat på 205 miljoner kronor. Streamingjätten ökar tillväxten med 18 procent för kvartalet: ”Vi har levererat ännu ett kvartal helt i linje med vår strategi och våra mål”, säger bolagets vd, Anders Jensen.
Debatt
I kölvattnet av de internationella streamingjättarnas intåg på den svenska marknaden har en transparens- och tillgänglighetsproblematik uppstått. Jättarna vill i högre grad styra när intervjun sker, hur den görs, veta vilka andra som intervjuas och vilka frågor som ska ställas, skriver Dagens Medias chefredaktör Linnéa Kihlström.
Debatt
Flera streamingtjänster överväger nu att börja sälja annonser. Det är glädjande – inte minst för annonsörer, som får tillgång till en potentiell guldgruva för sina kampanjer. Det skriver Magnus Johansson, Nordenchef för The Trade Desk.
Rörligt
Antalet streamingtjänster växer så det knakar, och hushållspenetrationen i Sverige är rekordhög. Men marknaden är på väg att mogna. Så hur kommer landskapet att utvecklas? Under Dagens Medias temavecka fokuserar vi på vad som sker på streamingmarknaden. Här är alla artiklar:
Rörligt
Hård konkurrens, en marknad som blir alltmer mättad och en ökad inflation som får hushållen att hålla hårdare i pengarna.
Hur står sig då operatörerna i det klimatet? Dagens Media har pratat med Tele2, Telia och Telenor om deras streamingstrategier och flera analytiker om hur telejättarna ska klara konkurrensen.
Operatörerna och experterna om:
✓ Största utmaningarna
✓ ”En mättad marknad behöver inte vara en nackdel”
✓ Konsumenten pekas ut som vinnare
✓ ”Konkurrensen är brutal”
Rörligt
AVOD-annonseringen kan gå om den klassiska tv-reklamen redan 2025, och det är många som vill ha en bit av AVOD-kakan. Men vad innebär den snabba utvecklingen egentligen? Och vad öppnar det här för möjligheter för annonsörerna? Experterna svarar.
Rörligt
Nya tjänster, konsolidering och expansion – streamingmarknaden växer så det knakar. Har du också svårt att hänga med i det snabbföränderliga streaminglandskapet? Här är en sammanfattning av de viktigaste händelserna. Dessutom siar streamingexperterna Marie Nilsson och Jonas Birmé om vad som väntar runt hörnet.
Rörligt
Antalet streamingtjänster växer som svampar ur jorden, och hushållspenetrationen i Sverige är rekordhög. Men marknaden är på väg att mogna. Så hur kommer det här landskapet att utvecklas framåt? Det ska Dagens Media djupdyka i under nästa temavecka.
Rörligt
Netflix tappar abonnenter – och vill satsa på en reklamfinansierad variant av streamingtjänsten. Dagens Media har pratat med tre svenska experter om vägen framåt för streamingjätten: ”Nyckeln är att inte ha för långa break.”
Rörligt
För första gången på ett decennium tappar streamingjätten abonnenter. Något marknaden straffade bolaget för ordentligt i efterhandeln. Samtidigt avslöjar bolagets vice-vd att tjänsten kan bli delvis reklamfinansierad ”inom ett till två år”.
Rörligt
Vi har tecknat oss på nio olika streamingtjänster – C More, Discovery Plus, Viaplay, Disney Plus, Amazon Prime Video, Paramount Plus, Apple TV Plus, HBO Max och Netflix – för att se hur kundresan skiljer sig åt.
Analys
Mediavisions Marie Nilsson spår att underhållningen, som idag dominerar på linjär-tv, blir ett hett byte för streamingaktörerna framöver. Frågan är bara om lokala medieföretag denna gång kommer att våga leda utvecklingen snarare än att följa den?
Rörligt
Den internationella sportmedieagenturen Spring Media tar in Spotifys hr-chef i styrelsen, planerar nya förvärv och berättar om bakgrunden till att sälja rättigheterna för Damallsvenskan till Nent. ”Vi ser en tydlig tillväxtmöjlighet där Spring-konceptet kan göra skillnad snabbt internationellt”, säger Manfred Aronsson, styrelseledamot i bolaget.
Rörligt
Efter ett uppsving under 2020, då PUT:en i linjär-tv faktiskt ökade, går tv-tittandet återigen neråt. Men däremot ökar online-tittandet fortfarande något – trots massiv konkurrens från streamingtjänsterna.
✓ Nent, Discovery och Kvällspressen tappar online-tittare
✓ Linjärtappet störst i de kommersiellt viktiga målgrupperna
✓ Kanal 5 mot strömmen
Analys
I Sverige finns det drygt 1 miljon barnhushåll i dag. Och de här är högintressanta ur ett medieekonomiskt perspektiv, konstaterar Mediavisions vd Marie Nilsson – det eftersom de både betalar mer och tittar mer än genomsnittet på streamingmarknaden.
Rörligt
Barnen är makthavare när tv- och streamingtjänster ska beställas. Deras veto kan hålla nere churnen om föräldrarna tröttnat på en tjänst. Och deras vanor lägger grunden för framtidens mediekonsumtion. Viaplay och C More satsar på barn – medan TV4 och Discovery helt väljer bort barnprogrammen.
Digitalt
Live Nation, United Stage och FKP Scorpio. Det är några bolag som den nya svenska streamingtjänsten Staccs värvar nyckelpersoner ifrån när de växlar upp. ”Detta är drömrekryteringar för oss”, säger vd:n Anders Tullgren.
Rörligt
Under två år ska 500 timmar av Walter presents kritikerrosade serier flätas in i C More – presenterade och handplockade av grundaren Walter Iuzzolino själv. ”Nu skalar vi upp”, säger C Mores head of OTT, Anna Chrona. Dessutom antyder båda parter att samarbetet kan fördjupas framöver.
Analys
Streamingformatet FAST öppnar ytterligare en dörr för att låta annonsörer skapa riktad reklam i en linjär-tv-liknande miljö. Streamingexperten Jonas Birmé reder ut: ✓Formatets framväxt ✓Vad tekniken innebär ✓Hur reklamaffären fungerar.
Rörligt
Nent ska lansera sin streamingtjänst Viaplay på fem nya marknader med start nästa år. Först ut är Storbritannien följt av Kanada, Tyskland, Österrike och Schweiz under 2023. ”Vi har ökat takten och omfattningen av Viaplays internationella expansion”, säger Anders Jensen, vd för Nent group i ett pressmeddelande.