Allt om Stampen. Här samlar vi artiklar, bilder och annan intressant information för dig som vill läsa mer om Stampen.
Dagspress
Stampen Media lägger ned pappersversionen av Strömstads Tidning och Bohusläningen går ned i frekvens. ”Den största anledningen till detta är att vi vill kunna fortsätta att utveckla den lokala journalistiken”, säger Johan Hansson, vd på Stampen Media.
Medier
Majoriteten av de som styr Sveriges mediebolag är män. Dagens Media kartlägger jämställdheten i Mediesverige. ✓Professor Malin Malmström: Jämställda bolag presterar bättre ✓Bolag för bolag ✓NTM:s Lina Hedenström om 50/50-initiativet ✓Stampen om vikten av jämställdhet – hur de ska jobba med mångfald.
Dagspress
Allt fler mediehus har ägande i varandra. Ökad finansiell stabilitet och accelererad digital transformation är två anledningar till korsägande – som de senaste åren dykt upp som den nya ägarmodellen för en stor del av den svenska dagspressen. ”Utan den nya ägarstrukturen hade vi inte varit där vi är idag”, säger Stampen Medias vd Johan Hansson.
Dagspress
UPPDATERAD. Besparingar gör att Stampen drar in Magnus Ringmans tjänst som redaktionell utvecklingschef: ”Det har varit en väldigt trevlig arbetsplats, men nu måste jag hitta nya spännande vägar i livet”, säger han till Dagens Media.
Dagspress
DEL 1. Antalet helt digitala kunder fortsätter att växa hos de lokala mediehusen under 2022. Samtidigt är de flesta överens om att ett kvalitativt innehåll är det bästa sättet att motverka churn, och att nollmoms skulle underlätta transformationen.
Analys
Stampen har förbättrat sin situation efter mediehuset fått nya ägare i Polaris, skriver Stefan Melesko, docent i medieekonomi. Samtidigt har dock Polaris-aktien nästan halverats under det senaste året.
Dagspress
UPPDATERAD. Stampen Media redovisar ett försämrat resultat för 2022. Under årets sista kvartal minskar vinsten med hela 58 procent: ”Jag tror och hoppas att det blir en inte alltför lång nedgång”
Dagspress
Bonnier, NTM, Stampen, Gota, Schibsted och NWT delar på ett mediestöd på drygt 670 miljoner kronor i år. Dagens Media kartlägger hur årets mediestöd fördelar sig.
✓Hela listan – så mycket får 183 titlar
✓Inget innovationsstöd
✓Bonnier News största bidragstagaren
✓Mindre pengar till NWT
✓Världen Idag in på topp 20
Medier
”Ekonomin, dumbom!” är Anders Malmstens ledstjärna i boken ”Press stopp”, omistlig för alla som vill förstå dagspressens snabba förvandling. Därför blir hans försvar av förlorarna som misskötte ekonomin obegripligt.
Dagspress
UPPDATERAD. Ett tjugotal kunder har vänt sig till Konsumentverket och uppgett att de inte har fått sina paket trots leveransbekräftelser från Early Bird. Nu öppnas ett tillsynsärende, vilket välkomnas av Early Bird: ”Nyttigt att vi som företag kan granskas”, säger vd:n Pelle Lönn.
Dagspress
I sin nya bok ”Press Stopp” resonerar Anders Malmsten om Peter Wolodarskis angrepp på Stampens förra ägare Peter Hjörne. Men DN:s chefredaktör Peter Wolodarski tycker att texten är spekulativ och konstaterar att Anders Malmsten inte har frågat honom om hans syn.
Dagspress
Två dagar efter att Bonnier nekats att ta över Stampen skriver DN:s Peter Wolodarski en ledartext där han går till angrepp mot dåtidens ägare Peter Hjörne. Anders Malmsten analyserar i sin nya bok ”Press Stopp” Wolodarskis argumentation och sätter den i perspektiv. Dagens Media publicerar i dag detta kapitel.
Dagspress
Tidigare i veckan avslöjade Stampen att de expanderar lokalt och tar upp kampen mot Borås Tidning. Nu berättar koncernchefen Johan Hansson om strategierna framåt – och hur Göteborgs-Posten ska bli en one stop shop för nyhetskonsumenter, oavsett om man läser lokala, nationella eller internationella nyheter.
Dagspress
Kungsbacka-Posten och Mölndal-Posten förlorar sitt presstöd som tredagarstidningar – eftersom de publicerat för mycket material från e-tidningen i papperstidningen. ”Inga kommentarer”, säger Stampens vd Johan Hansson.
Dagspress
De stora tidningshusen i Sverige är alla anslutna till Orvesto. Här förklarar Schibsted, Stampen och Aller Media fördelarna, utmaningarna och den kontinuerliga dialogen med Kantar Sifo: ”Jag räknar med att Sifos system larmar om enskilda respondenter svarar slentrianmässig”, säger Schibsteds Fredrik Rogberg.
Analys
Nent, franska TF1 och M6, Prosieben, Bonnier, Schibsted, News Corp, Reach, NTM, Stampen, Gota, NWT och Polaris. Stefan Melesko sätter både de svenska och internationella medieföretagen under lupp för att se vilka som är mest lönsamma.
Dagspress
Två nummer har gratistidningen Varbergs Tidning hunnit ge ut, och vd Fredrik Hammarström beskriver lanseringen som en succé: ”Varbergsborna har stått under hotet om nerläggning länge, och man verkar väldigt medveten om vad Stampen gör med Nya Varbergsposten”, säger han.
Dagspress
Stampen har tvärvänt i sitt beslut att lägga ned sin gratistidningsverksamhet i Varberg. Istället ska mediehuset försvara sin position på marknaden – men räknar med att även den nya tidningen går med förlust.
Dagspress
Efter gratistidningskoncernen Markbladets besked om en etablering i Varberg svarar Stampen med att lansera en ny tidning i staden. Men beskedet förändrar inte Markbladets planer, säger vd:n Fredrik Hammarström.
Dagspress
Gratistidningskoncernen Markbladet såg ett hål på marknaden att fylla när Stampen lade ner sin gratistidning i Varberg. I februari kommer första numret av nya Varbergs Tidning: ”Vi ser väldigt positivt på annonsmarknaden”, säger vd Fredrik Hammarström till Dagens Media.
Dagspress
Närmare 500 miljoner kronor. Så mycket mindre är årets mediestöd jämfört med förra årets. Dagens Media kartlägger hur mycket samtliga medier får i mediestöd 2021. Och nu ses mediestödet över: ”Det blir två alternativa spår”, säger utredaren Mats Svegfors.
✓70 procent av stödet går till sex mediehus
✓GP passerar SvD som största bidragstagaren
✓Gota Medias mediestöd mer än halverat
Dagspress
Göteborgs-Posten upplever sin kraftigaste tillväxt sedan 1970-talet, vilket har öppnat för satsningar i Stockholm och Partille samt lett till att man nu slår upp en nattredaktion. Tidningens chefredaktör Christofer Ahlqvist berättar om arbetet bakom – och synen på framtiden.
Dagspress
Stampen Media ökar intäkterna med 13 procent under årets andra kvartal, men jämförelsen gör mot ett hårt coronadrabbat kvartal. Samtidigt bekräftas att utomhusbolaget Wallstreet Media läggs ner.
Dagspress
Aftonbladet och Svenska Dagbladet dumpar V-TAB och flyttar sin tryckning till Bold Printing. Stampen Media, som tidigare ägde V-TAB, flyttar till Gota, NWT och Bold. ”Jag förstår om det finns oro för bemanningen”, säger V-TAB:s ordförande Petter Ski.
Dagspress
UR ARKIVET. Tekniken innebär både möjligheter och utmaningar för mediehusen. It-cheferna på Gota, Bonnier, Schibsted och Stampen om ✓ Vilka system de använder ✓ Erfarenheterna av dem ✓ Deras önskningar på tekniken ✓ Prioriteringarna framåt.
Digitalt
Stampen erbjuder annonsörerna två nya lösningar för att komma runt blockeringen av tredjeparts-cookies. ”Vi vill erbjuda flera alternativ för våra annonsörer, säljbolag och säljare”, säger Håkan Hamrin, head of programmatic på Stampen Media.
Dagspress
Familjen Ander tar över familjen Hjörnes roll som Västsveriges tidningskungar. Med dagens köp av Stampen äger NWT tidningar från Halmstad till Filipstad. ”Vi tycker nog att vi gjort en bra affär”, säger NWT:s vd Sture Bergman.
Debatt
Att familjen Hjörne försvinner är det logiska slutet på ett kvarts sekels vansinnesfärd i medievärlden. Men Stampens bärsärkagång i landsortspressen startade en nödvändig strukturomvandling där Peter Hjörne spelade högt och förlorade, skriver Dagens Medias Leif Holmkvist.
Dagspress
Isabelle Delorme, Linus Lindvall och Olivia Wennergren på Schibsted, Bonnier respektive Stampen är några av Sveriges vassaste mediesäljare. För Dagens Media berättar de vad som krävs i yrket i dag, hur det har förändrats och vad de tror om framtidens mediesälj.
Guide
Den programmatiska affären hos Stampen växer så det knakar. 2019 ökade intäkterna med 30 procent, för att 2020 öka ytterligare 40 procent. Håkan Hamrin, head of programmatic, delar med sig av sina bästa arbetssätt och knep.
Dagspress
Stampen planerar att centralisera redigeringen, enligt uppgift till Dagens Media. Christofer Ahlqvist, chefredaktör på GP, bekräftar att redigeringen ska standardiseras och automatiseras. Men GP:s fack är kritiskt: ”Vi ser inga tydliga rationaliseringsvinster i det här”, säger sekreteraren Peter Linné.
Strategi och analys
Den dramatiska utvecklingen på den svenska dagstidningsmarknaden har aktualiserat frågan kring ägandet och ägarformer. Och visst har ägandet betydelse – inte minst för resultatet och överlevnad, skriver Stefan Melesko.
Digitalt
När mediernas annonsintäkter fortsätter att rasa sticker den digitala läsaraffären ut som positiv motvikt. Dagens Medias genomgång visar att antalet prenumeranter på ett år har ökat till över 1 miljon för 11 mediehus. Här är resultaten - varumärke för varumärke.
Dagspress
Nu är rekryteringarna av reportrar klara till Göteborgs-Postens nya Stockholmsredaktion som startas upp i februari nästa år. ”När vi är i gång hamnar Göteborgsfrågor högre på agendan”, säger GP:s chefredaktör Christofer Ahlqvist.
Dagspress
UPPDATERAD. Stampen Media, som ägs av norska koncernen Polaris, redovisar ett resultat (EBITDA) för årets tredje kvartal på 38 miljoner kronor, mot 10 miljoner kronor motsvarande kvartal i fjol. ”Betalningsviljan för kvalitetsjournalistik har ökat”, säger Stampen Medias vd Johan Hansson till Dagens Media.
Dagspress
UPPDATERAD: Stampen Media redovisar en vinst på 6 miljoner (ebitda) för andra kvartalet 2020 – efter främst ökade läsarintäkter. Samtidigt rasade de totala annonsintäkterna på printsidan med hela 26 procent.
Dagspress
Det blir fortsatt hemarbete för de flesta på Schibsted, Stampen och Bonnier News. Men permitteringarna väntas minska eller försvinna framöver. ”Det är viktigt att röra sig från krishantering mot hållbar långsiktig planering”, säger Johan Lindbladh, kommunikationschef på Schibsted.
Dagspress
Stampens fokus är att leverera innehåll i det format läsarna vill ha. ”Att vi går mot en ännu mer digital värld är självklart men det går inte lika snabbt som man kan tro”, säger Stampens vd Johan Hansson, och framhåller att papperstidningen fortfarande är en viktig kanal för annonsörerna.
Dagspress
NYA AFFÄRER DEL 4. I hopp om att hitta nya intäkter testar mediehusen en rad nya saker. Men alla initiativ flyger inte. Flera av mediehusen drar i dag slutsatsen att kringaffärerna behöver ta sin utgångspunkt i kärnaffären: journalistiken.
Dagspress
Trots allt tal om effektiviseringar av distributionen är det stödet som svarar för den dominerande delen av Stampens resultatförbättring. Men stödet nämns inte i Polaris Medias årsredovisningar och syns inte heller i resultaträkningen, skriver Stefan Melesko, docent i medieekonomi.