Allt om Spotify. Här samlar vi artiklar, bilder och annan intressant information för dig som vill läsa mer om Spotify.
Medier
Uppköp, konsolideringar och globala spelare som begär allt mer plats. Vilka är beslutsfattarna på svenska mediebolag 2023, när branschen förändras i rasande takt? Dagens Media kartlägger branschens styrelser och ledningsgrupper – kategori för kategori.
Radio/podd
Nästan hälften av de svenska ljudbolagen har idag sitt ägande på börsen. Noteringarna är framför allt ett sätt för de relativt unga audioföretagen att snabbt få in kapital för att kunna expandera. Men hur ser det ut med jämställdheten i styrelse och ledning? Dagens Media granskar elva ljudbolag.
Medier
Majoriteten av de som styr Sveriges mediebolag är män. Dagens Media kartlägger jämställdheten i Mediesverige. ✓Professor Malin Malmström: Jämställda bolag presterar bättre ✓Bolag för bolag ✓NTM:s Lina Hedenström om 50/50-initiativet ✓Stampen om vikten av jämställdhet – hur de ska jobba med mångfald.
Medier
De senaste åren har konsolideringstakten växlats upp och nya ägarstrukturer tagit form på den svenska mediemarknaden. Dagens Media reder ut hur kartan ritats om genom korsägande, partnerskap och utländska aktörer.
Analys
Det är ingen vild gissning att en Spotify-entré på svensk ljudboksmarknad skulle sätta ytterligare press på branschen. En möjlig konsekvens är också att det skulle leda till mer konsolidering – och mognad, skriver Mediavisions vd Marie Nilsson.
Digitalt
Svenskarnas medieanvändning uppgår till närmare 7 timmar per dag. Rörlig bild når flest, bilradio är det vanligaste sättet att lyssna på radio och sociala medier är större än både radio och dagspress. Här är höjdpunkterna från Mediebarometern.
Radio/podd
2021 var året när Spotify fick två intäktsben: prenumerationer och reklam. En viktig förklaring är satsningen på podcast. Norden-vd:n Jenny Hermanson och försäljningschefen Gabriel Aksan om: ✓Intäktsmodellerna framåt ✓Poddstrategin ✓Tillväxtplanerna ✓Joe Rogan-kontroversen.
Digitalt
Dagens Media har granskat 28 digitala prenumerationstjänster för att kartlägga kundresan, uppsägningsprocessen – och hur skickliga bolagen är på onboarding. Det skulle visa sig bli en resa med många känslor och insikter – här är de sammanfattade resultatet av temaveckan.
Digitalt
Ljudtjänsterna jobbar i motvind från techjättarna under första delen av kundresan. Men när det gäller att göra avsluten smidiga ligger de i framkant – inte minst av affärsskäl.
✓ Techjättarnas avgifter komplicerar kundresan
✓ Nextory vill erbjuda en så enkel uppsägning som möjligt
✓ Snabbast avslut på Podme
Analys
Mediehöjdarna Justin Smith och Ben Smith, som arbetat på Bloomberg respektive Buzzfeed, avslöjar nya uppgifter om planerna för deras gemensamma mediebolag. Det och mycket mer när Nicklas Hermansson blickar ut över den internationella mediebranschen.
Analys
Nicklas Hermansson har i veckan bland annat tittat närmare på vilka Super Bowl-reklamfilmer som har fått flest Youtube-visningar, vad det är Amazon och Spotify slåss om – och så kommer han med en glad nyhet till alla som hoppas att digitala prenumerationer ska bli mediernas räddning.
Rörligt
Den internationella sportmedieagenturen Spring Media tar in Spotifys hr-chef i styrelsen, planerar nya förvärv och berättar om bakgrunden till att sälja rättigheterna för Damallsvenskan till Nent. ”Vi ser en tydlig tillväxtmöjlighet där Spring-konceptet kan göra skillnad snabbt internationellt”, säger Manfred Aronsson, styrelseledamot i bolaget.
Analys
Publicister måste hitta ett sätt att förvandla sitt mest värdefulla fokusområde till något som inte bara är en länk eller en del av allt annat på en plattform, skriver Thomas Baekdal i årets sista analys som blickar framåt mot kommande utmaningar.
Analys
Spotify borde åka till Kina för att väcka liv i innovationslusten, så går det för amerikanska medieuppstickaren Puck och vilken filmaktör vinner kriget om kassakon Christopher Nolans nästa blockbuster? Läs om detta och mer i Nomo Fomos chefredaktör Nicklas Hermanssons fredagsspaning.
Digitalt
Dagens Media djupdyker i ljudmarknaden, ännu en TV4-profil beter sig illa, Scream och Tre Kronors bokslut för pandemiåret och annonsörer som hindras av rädsla för Facebooks robot. Här är veckans viktigaste branschnyheter.
Radio/podd
Podcasts tar rejäla kliv på annonsmarknaden, och konkurrensen om annonsörernas pengar hårdnar. ✓Spotify släpper första dramatiserade podden ✓Acast letar nya stjärnpoddar ✓Perfect Day siktar på nya marknader
Radio/podd
Aldrig har svenskarna konsumerat ljudmedier i så stor utsträckning som under pandemin. Men andelen av reklamkakan är fortfarande liten. Hur ska den växa? Varför lyser de politiska besluten kring den kommersiella radion med sin frånvaro? Hur ska poddbolagen utveckla innehållet? Och hur ska ljudboksjättarna locka nya prenumeranter? Det och mycket mer får du svar på under Dagens Medias temavecka om ljudvågen vi just nu befinner oss i.
Analys
Nomo Fomos chefredaktör Nicklas Hermansson analyserar hur politiksajten Politico blivit så framgångsrik att den nu säljs för över 1 miljard dollar – och listar deras fem smartaste drag. Dessutom bjuder veckans spaning på deep fake-reklam, problem för Joe Rogan och ljudet av skidor.
Rörligt
Under veckan som gått har Spotify, Google och Amazon släppt sina kvartalsrapporter för Q2. Allsång på Skansen fortsätter dra tittare tillsammans med OS i Tokyo. Dessutom träffade Dagens Media Erika Bjerström, som äntligen har fått revansch efter flera år som klimatreporter.
Analys
Riskkapitalister som satsar på innehåll, Spotifys nya ljudapp och en virtuell Youtuber som tar studenten. Det är några av veckans hetaste händelser som även kommer att påverka medier och marknadsföring framåt, konstaterar Nomo Fomos chefredaktör Nicklas Hermansson, som också bjuder på fem snabba spaningar.
Under 15
I det 166:e avsnittet av podcasten ”Under 15” gästas Henric Smolak av modeikonen och PR-proffset Fredrik Robertsson för att diskutera hur man som företag och individ bör agera när man vill nå ut i bruset.
Digitalt
Dagens Media har bett branschprofiler summera 2020. Caroline Måhl, tf nordisk försäljningschef på Spotify, säger att beteendeförändringar gått väldigt snabbt under pandemin – och tror att vår mediemix fortsätter bli allt mer digital och on-demand.
Digitalt
Många mediebolag kämpar med kundbortfall eller churn. Men det finns stora vinster med att minska bortfallet, enligt matematikern Niklas Ekvall, som byggt en startup-plattform som automatiserar processer för minskad churn. ”Jag vill Spotify-fiera mediebolag”, säger han.
Digitalt
DEL 7. Hur ser mediekonsumtionen ut nästa år? Hur behöver medierna utvecklas? Och vilken påverkan kommer coronapandemin att ha på mediemarknaden? Caroline Måhl, Spotify, Claes Kugelberg, Clear Channel, och Clara Grelsson, Mindshare, ger sin syn på vad som väntar nästa år.