Allt om Sporträttigheter. Här samlar vi artiklar, bilder och annan intressant information för dig som vill läsa mer om Sporträttigheter.
Rörligt
2,1 miljoner såg de svenska damerna förlora mot England i TV4. Men nästa års VM i damfotboll sänds av Viaplay, som alltmer framstår som vinnaren inom tv-sport. Discovery+ försöker hänga med när SVT och TV4/Cmore hakas av.
Debatt
REPLIK. Mahmoud Mustapha och Jon Espen Nergård har förståelse för att att priset för att se de stora sportsändningarna har blivit i saftigaste laget, men det rättfärdigar inte pirattjänster, skriver han i en replik till journalisten Frank Östergren.
Rörligt
Den internationella sportmedieagenturen Spring Media tar in Spotifys hr-chef i styrelsen, planerar nya förvärv och berättar om bakgrunden till att sälja rättigheterna för Damallsvenskan till Nent. ”Vi ser en tydlig tillväxtmöjlighet där Spring-konceptet kan göra skillnad snabbt internationellt”, säger Manfred Aronsson, styrelseledamot i bolaget.
Dagspress
Pandemin och det faktum att vinter-OS hålls i Kina skapar orosmoln kring evenemanget som snart kickar i gång – om allt går väl. Sju svenska mediejättar resonerar kring ansvaret runt att bevaka ett diktatur-OS, medarbetarnas säkerhet – och huruvida man bör resa under härjande smittospridning.
Rörligt
Antalet kvinnor som söker sig till yrket som sportkommentator är för lågt. Därför startar TV4 och C More en utbildning för att få in fler kvinnor i den ojämställda sportjournalistikbranschen. ”Vi behöver ta det här klivet och få in fler kvinnor på den positionen”, säger TV4 och C Mores sportchef Erik Westberg, till Dagens Media.
Rörligt
Wille Schauman och Mats Hallberg byter till Discovery Plus. De ska guida tittarna genom 40 golftävlingar i PGA-touren. Dessutom går André Myhrer och Magdalena Forsberg in som OS-kommentatorer på tv-huset.
Rörligt
SVT hade köpt in rättigheter till cyclokross men valde att inte visa det. Då bubblade det bland intresserade på cykelforum. Nu släpper SVT kravet på geoblocking på cykelförbundets livestream. ”Plåster på såren för de som gärna hade sett tävlingarna”, säger Max Bursell på SVT.
Rörligt
Nya siffror från Mediavision visar att hushåll med sportabonnemang betalar betydligt mer än övriga. Totalt står de för närmare 50 procent av de totala konsumentintäkterna, och det trots att gruppen inte ens utgör en tredjedel av alla betal-tv-kunder.
Rörligt
Var ligger de stora tv-sporträttigheterna i dag – och hur ser prisbilden, kontraktslängder och annonsmarknaden ut på området? Dagens Media har pratat med företrädare för TV4/C More, Discovery Sverige och mediebyrån PHD för att reda ut.