Här hittar du artiklar om spelreklam.
Rörligt
I går var sista dagen att lämna remissvar på finansdepartementets förslag om att strama till spelreklamen ytterligare. Medieaktörer och organisationer som Sveriges Annonsörer är skarpt kritiska mot en hårdare reglering och befarar stora annonstapp. Men Daniel Harre på Spelberoendes riskförbund är tvärtom förvånad att det har dröjt så länge.
Rörligt
Effekten av stramare spelreklamsregler blir den motsatta av vad man önskar att uppnå – och ett hårt slag mot svenska mediebolag, menar Mathias Berg på TV4. Spelbolagen kommer helt enkelt flytta reklamen till plattformar som inte påverkas av svenska bestämmelser, tror han.
Kampanjer
Betsson bygger contentstudio som del av sin strategi att rikta om medieinvesteringarna till egna kanaler. ”Ett sätt för oss att bli lite smalare och mer riktade till befintliga kunder”, säger Robin Olenius, pr- och kommunikationschef på Betsson.
Marknadsföring
Newsnergrundaren Johan Rikner blir globalt ansvarig för Leo Vegas digitala marknadsföring. Både han och tidigare kollegan Dersim Sylwan – som blir ny global marknadsdirektör på bolaget – flyttade till Malta förra veckan: ”Det är ett spännande jobb och en spännande utmaning”, säger Johan Rikner till Dagens Media.
Medieval
Efter flera år av vilda västern i medierna har spelbolagen gått in i en ny fas. För Dagens Media berättar cheferna på Betsson, Svenska Spel, Kindred, Folkspel och ATG – som tillsammans investerar 2,4 miljarder kronor brutto i medier – om hur de planerar att styra om marknadsföringen nästa år.
Marknadsföring
ALMEDALEN 2019. Expressens chefredaktör Thomas Mattsson försvarar att tidningen finansierar journalistik med all typ av spelreklam – men anser att det är skillnad på medier och medier. ”Det är stor skillnad på journalistiska publicistiska medier och utomhusmedier som bara finns till för att tjäna pengar”, säger han under Dagens Medias seminarium.
Dagens Media Magasin
Med knappt ett halvår på nacken för den nya spellagen vill regeringen skärpa reglerna för spelreklam ytterligare. Många spelbolag håller andan och civilminister Ardalan Shekarabi utesluter inte ett förbud. ”I arbetet med att begränsa spelreklamen tar vi nu sikte på både aggressiviteten och omfattningen”, säger han till Dagens Media.
Marknadsföring
UPPDATERAD. Safeent, som driver internetkasinot Ninja Casino, förlorar sina svenska licenser för kommersiellt onlinespel samt vadhållning, det meddelar Spelinspektionen. ”Kom oväntat”, säger Tobias Fagerlund på Global Gaming 555.
Kampanjer
Sveriges Annonsörer är kritiska mot ett förbud av spelreklamen. Istället föreslår organisationen tre andra åtgärder för att reglera reklamen. ”Annonsörerna måste ta ett eget ansvar för hur reklamen utformas”, säger Hanna Riberdahl, vd för Sveriges Annonsörer.