Få hela storyn
Starta din prenumeration
Allt om sociala medier. Här samlar vi artiklar, bilder och annan intressant information för dig som vill läsa mer om sociala medier.
Digitalt
90 procent av pengarna som läggs på programmatiska köp kan hamna hos bedragare, menar Augustine Fou, en av världens främsta experter på annonsbedrägerier. Även sociala medier har stora problem. Han kallar både mediebyråer, annonsörer och techbolag för medskyldiga till ett globalt bedrägeriproblem som sväller – och uppmanar svenska annonsörer att genom enkla test ta reda på hur stor andel av deras annonser som aldrig ses av annat än botar.
Digitalt
Den självutnämnde ”yttrandefrihetsmaximalisten” Elon Musk vill köpa Twitter – för demokratin och frihetens skull. Samtidigt dömer många ut hans ambition. Även Britt Stakston och Emanuel Karlsten, som Dagens Media pratat med: ”Jag undrar om det i praktiken kommer att hända.”
Rörligt
Sexuella övergrepp, våld och självmord. I sina två romaner gör medieveteranen Frida Boisen upp med föräldrarna och en dysfunktionell uppväxtmiljö. För Dagens Media berättar hon om valet att skriva om familjetragedin, hemligheterna bakom lyckade karriären och framtidsplanerna: ”Man kan få vara lycklig fast man har haft det jobbigt”, säger hon.
Digitalt
Rapporten ”Svenskarna och internet” är här. Vad bör man som marknadsförare ta fasta på, kopplat till användandet av sociala medier, och vad sticker ut? Sociala medier-experterna Sandra Erlandsson och Rebecka Hjelm analyserar siffrorna. ”Att lägga alla ägg i samma korg när vi planerar närvaro på sociala medier blir allt svårare”, säger Sandra Erlandsson.
Digitalt
Linkedins mål är att digitalt kartlägga hela världens arbetsmarknad. Alla jobb, bolag och arbetande ska finnas på plattformen. I Sverige är Linkedin på god väg att lyckas – runt 80 procent av alla som jobbar är medlemmar. Plattformen har dessutom lyckats ducka skandalerna som andra sociala medier hamnat i: ”Vi skyddar våra medlemmar med näbbar och klor”, säger Linkedins Nordenchef Lisa Gunnarsson.
Digitalt
Krascher, nyckfulla algoritmer och nya plattformar. Att annonsera och marknadsföra på sociala medier kan vara en labyrint av outtalade regler och kräsna konsumenter. Men när det görs rätt kan det ge omgående resultat.
Här redogör Dagens Media för utmaningarna på sociala medier, de enorma möjligheterna och varför bolag måste bli bättre och ta sociala medier på allvar – på riktigt.
Digitalt
Miljontals följare. ”Gilla”-markeringar som mäts i tiotals miljoner och framgångsrika samarbeten med varumärken. Här berättar två av Sveriges största Tiktok-stjärnor om vägen till framgång – och hur de skapar innehåll som både fansen och företagen vill ha.
Digitalt
Facebook-universumet drabbades av stora störningar under måndagen. Facebooks, Whatsapps, och Instagrams användare hade stora problem att använda tjänsterna. Nu tror experter att Facebooks försvann från internet i samband med en uppdatering.
Analys
Det borde snackas ännu mer om Tiktok, det tycker i alla fall Nicklas Hermansson som delar med sig av sex snabba spaningar som kanske får dig hajpad på appen. Dessutom bjuder han på fyra andra spaningar under rubrikerna: desinformation, journalistik, sociala medier och blockchain.
Analys
Bara under det senaste året har Twitter tagit fler kliv framåt i utvecklingen av den egna produktportföljen än vad de har gjort de senaste tio åren. Ola Andersson om Twitters senaste investeringar och varför Squares köp av Tidal är intressant i sammanhanget.
Guide
För att nå en yngre målgrupp tog Max tillsammans med mediebyrån Starcom och Azerion ett nytt grepp på Tiktok. Det slutade i att målen krossades. ✓Så gick de tillväga ✓Fallgropar att undvika ✓Bästa tipsen till andra annonsörer.
Marknadsföring
Ica ska för andra gången byta ut sin reklamkaraktär Ica-stig – vilket väckt en enorm uppmärksamhet, enligt bolagets marknadsdirektör Josefin Lundmark. För Dagens Media berättar hon om bolagets strategi för att nå framgång med ”Stig-bytet” – och hur de ska lyckas hålla liv i såpan och karaktärerna i ett snabbföränderligt medielandskap.
Guide
Tiktok har nått hundramiljontals nedladdningar på rekordkort tid. Med ett nordiskt Tiktokteam under uppbyggnad och en ökande användarskara växer appen fram som en mer och mer intressant mediekanal för annonsörer. Experterna om: ✓ Bästa tipsen ✓ Tiktokmålgruppen ✓ MMS-statistik över ökningen och ✓ Fallgroparna att undvika.
Medier
TV4 är tredje bästa företaget i Europa på sociala medier, enligt en färsk rapport. Astrid Strömberg, chef för digital kommunikation och tittarservice på TV4, bjuder på sina bästa tips kring hur man som företag briljerar på sociala medier.
Medievärldens arkiv
Barn bör inte kunna samtycka till att bli kartlagda. Därför införs den så kallade åldersgränsen för sociala medier. Men det är en regel som har blivit missförstådd, skriver Fredrik Svärd och Caroline Olstedt Carlström på Forum för dataskydd.
Medievärldens arkiv
Lokal annonsering i sociala medier blir mer och mer populärt bland företagare. I en ny rapport för Medievärlden Premium har Lars Herlin talat med tio företagare på deras hemmaplan Gotland om hur de agerar i sociala medier.
Medievärldens arkiv
I vårens RRI-mätning vann Göteborgs-Posten före Sydsvenskan. Nu har det skett förändringar i toppen. Det mediehus som förbättrat sitt resultat mest har gjort det tack vare bland annat en förbättrad närvaro på Instagram.
Medievärlden Premiums arkiv
Ligger den mobila affärsmodellen startklar och genomförbar på bordet? Knappast. Det finns dock några förebilder och i den här rapporten lyfter vi fram sportsajten Bleacher Report, New York Times Now och svenska Aftonbladet Plus. Gemensamt för dessa tre är att de har en hållbar eller lovande affär i botten, ett starkt internt mobilt fokus och publicerar direkt mot mobilkanalen.
Medievärldens arkiv
PREMIUM När unga sorterar innehållet spelar det ingen roll om det är gulliga djurklipp eller tunga dokumentärer. Eller om producenten är bästa kompisen eller största medieföretaget. Katarina Graffman fortsätter sin analys av ungas medieanvändning
Medievärldens arkiv
PREMIUM Det finns gemensamma faktorer som knyter samman de artiklar som får stor spridning i sociala medier. Ingela Wadbring och Sara Ödmark vid Mittuniversitetet i Sundsvall har studerat de mest delade nyheterna i Sverige.
Medievärldens arkiv
Fo?r unga a?r medier synonymt med det sociala och Facebook ra?knas till traditionella medier. Katarina Graffman sammanfattar nya antropologiska studier av ungas medieanva?ndning och betonar vikten av att fo?rsta? anva?ndningen av varje specifik plattform.
Medievärlden Premiums arkiv
För unga är medier synonymt med det sociala och Facebook räknas till traditionella medier. Katarina Graffman sammanfattar nya antropologiska studier av ungas medieanvändning och betonar vikten av att förstå användningen av varje specifik plattform.