Allt om sociala medier. Här samlar vi artiklar, bilder och annan intressant information för dig som vill läsa mer om sociala medier.
Digitalt
90 procent av pengarna som läggs på programmatiska köp kan hamna hos bedragare, menar Augustine Fou, en av världens främsta experter på annonsbedrägerier. Även sociala medier har stora problem. Han kallar både mediebyråer, annonsörer och techbolag för medskyldiga till ett globalt bedrägeriproblem som sväller – och uppmanar svenska annonsörer att genom enkla test ta reda på hur stor andel av deras annonser som aldrig ses av annat än botar.
Digitalt
Ida Antebro, head of influencer marketing & Sparks på Aller Media, lämnar mitt under mediehusets uppväxling av influenceraffären: ”Jag kommer att stå som en hejarklack på sidan nu”, säger Ida Antebro, som i maj kliver på en global byråroll.
Digitalt
Den självutnämnde ”yttrandefrihetsmaximalisten” Elon Musk vill köpa Twitter – för demokratin och frihetens skull. Samtidigt dömer många ut hans ambition. Även Britt Stakston och Emanuel Karlsten, som Dagens Media pratat med: ”Jag undrar om det i praktiken kommer att hända.”
Debatt
Pandemin fortsätter boosta utvecklingen av social shopping, och under 2022 blir det tveklöst en av de viktigaste marknadsföringstrenderna att ha koll på. Meltwaters Frida Fors Wallsbeck förklarar varför.
Digitalt
Bloggbevaknings Camilla Gervide har i sex år ömsom läxat upp och lyft influencers –och ser det som sin uppgift att utbilda om en miljardbransch som vanliga medier är ointresserade av. För Dagens Media berättar hon om framgångsfaktorn bakom bloggen, kvällstidningar som tar äran för hennes granskningar och fejden med Bianca Ingrosso.
Rörligt
Sexuella övergrepp, våld och självmord. I sina två romaner gör medieveteranen Frida Boisen upp med föräldrarna och en dysfunktionell uppväxtmiljö. För Dagens Media berättar hon om valet att skriva om familjetragedin, hemligheterna bakom lyckade karriären och framtidsplanerna: ”Man kan få vara lycklig fast man har haft det jobbigt”, säger hon.
Digitalt
Rapporten ”Svenskarna och internet” är här. Vad bör man som marknadsförare ta fasta på, kopplat till användandet av sociala medier, och vad sticker ut? Sociala medier-experterna Sandra Erlandsson och Rebecka Hjelm analyserar siffrorna. ”Att lägga alla ägg i samma korg när vi planerar närvaro på sociala medier blir allt svårare”, säger Sandra Erlandsson.
Digitalt
Linkedins mål är att digitalt kartlägga hela världens arbetsmarknad. Alla jobb, bolag och arbetande ska finnas på plattformen. I Sverige är Linkedin på god väg att lyckas – runt 80 procent av alla som jobbar är medlemmar. Plattformen har dessutom lyckats ducka skandalerna som andra sociala medier hamnat i: ”Vi skyddar våra medlemmar med näbbar och klor”, säger Linkedins Nordenchef Lisa Gunnarsson.
Digitalt
Krascher, nyckfulla algoritmer och nya plattformar. Att annonsera och marknadsföra på sociala medier kan vara en labyrint av outtalade regler och kräsna konsumenter. Men när det görs rätt kan det ge omgående resultat.
Här redogör Dagens Media för utmaningarna på sociala medier, de enorma möjligheterna och varför bolag måste bli bättre och ta sociala medier på allvar – på riktigt.
Digitalt
Miljontals följare. ”Gilla”-markeringar som mäts i tiotals miljoner och framgångsrika samarbeten med varumärken. Här berättar två av Sveriges största Tiktok-stjärnor om vägen till framgång – och hur de skapar innehåll som både fansen och företagen vill ha.
Digitalt
Facebook-universumet drabbades av stora störningar under måndagen. Facebooks, Whatsapps, och Instagrams användare hade stora problem att använda tjänsterna. Nu tror experter att Facebooks försvann från internet i samband med en uppdatering.
Digitalt
Nybildade plattformen Influencer Panel, med grundare som Danjal Kanani, Joakim Lundell och Jonna Lundell, köps upp för nära 50 miljoner kronor. ”Vår största affär någonsin”, säger Danjal Kanani, till Dagens Media.
Digitalt
Flera influencernätverk kämpar med lönsamheten men det finns också exempel på de som går med vinst under pandemiåret, visar Dagens Medias kartläggning. Vad gör de rätt? Vilka strategier är viktiga? Cure Media, Make Sense Media och We Are Era om vad som varit avgörande för att redovisa svarta siffror.
Analys
Det borde snackas ännu mer om Tiktok, det tycker i alla fall Nicklas Hermansson som delar med sig av sex snabba spaningar som kanske får dig hajpad på appen. Dessutom bjuder han på fyra andra spaningar under rubrikerna: desinformation, journalistik, sociala medier och blockchain.
Guide
Joanna André, med en bakgrund i tv-branschen, och civilingenjören Axel Berggren drömde om att få mer tid med sina barn – och att skapa något eget. I dag driver de Youtube-kanalen The Swedish Family där hundratusentals svenskar följer familjens vardagsliv, resor och utflykter. Dagens Media har tagit reda på vad som ligger bakom framgången.
Analys
Bara under det senaste året har Twitter tagit fler kliv framåt i utvecklingen av den egna produktportföljen än vad de har gjort de senaste tio åren. Ola Andersson om Twitters senaste investeringar och varför Squares köp av Tidal är intressant i sammanhanget.
Guide
Att via liveshopping gifta samman två profilerade influencers och Elle-bloggare med skönhetsföretaget Bangerhead gav stark effekt, enligt Ida Antebro, head of influencer marketing på Aller Media som äger Elle. ”Vi fick till en perfekt matchning mellan konsument och produkt”, säger hon.
Guide
För att nå en yngre målgrupp tog Max tillsammans med mediebyrån Starcom och Azerion ett nytt grepp på Tiktok. Det slutade i att målen krossades. ✓Så gick de tillväga ✓Fallgropar att undvika ✓Bästa tipsen till andra annonsörer.
Marknadsföring
Ica ska för andra gången byta ut sin reklamkaraktär Ica-stig – vilket väckt en enorm uppmärksamhet, enligt bolagets marknadsdirektör Josefin Lundmark. För Dagens Media berättar hon om bolagets strategi för att nå framgång med ”Stig-bytet” – och hur de ska lyckas hålla liv i såpan och karaktärerna i ett snabbföränderligt medielandskap.
Digitalt
Låt algoritmerna göra jobbet – och se till att dina produkter automatiskt visas för rätt målgrupp. Det är ett av råden till e-handlare inför Black Friday från Johnas Liljegren, ansvarig för retail på Facebook i Sverige.
Guide
Tiktok har nått hundramiljontals nedladdningar på rekordkort tid. Med ett nordiskt Tiktokteam under uppbyggnad och en ökande användarskara växer appen fram som en mer och mer intressant mediekanal för annonsörer. Experterna om: ✓ Bästa tipsen ✓ Tiktokmålgruppen ✓ MMS-statistik över ökningen och ✓ Fallgroparna att undvika.
Kampanjer
EXPERTEN SVARAR. Influencer marketing kan inte jämföras med ett vanligt digitalt annonsköp, utan är betydligt mer komlext. Men rätt genomförd kan en influencer-kampanj ge fantastiska resultat, menar Screams Johanna Kägu.
Digitalt
Plattformen Boon ska utmana Youtube och Instagram genom att ta betalt för att få en närmare inblick i influencers liv. ”Det här är en motreaktion till traditionella sociala medier”, säger medgrundaren Peter Michael Oxholm Zigler.
Event/sponsring
I en tid då intäkter från influencer marketing ökar kraftigt aktualiseras frågan hur mediehusen kan arbeta med influenceraffären. Aller Medias influencerchef, Ida Antebro, berättar om Allers arbetssätt och vad mediehus kan lära av influencers.
Debatt
Klimatet och content går inte hand i hand på sociala medier, skriver pr-konsulten Johanna Sahlin: "Detta kommer att fortsätta tills flygresorna blir såpass dyra att ingen har råd med det. Eller att influencers inte längre har samma roll i mediebruset".