Allt om Snapchat. Här samlar vi artiklar, bilder och annan intressant information för dig som vill läsa mer om Snapchat.
Analys
The New York Times uppköp av The Athletic är självklart – men riskerar affären att drabba lokaltidningarna? Det skriver Nicklas Hermansson om i veckans spaning, dessutom ger han fem snabba spaningar och tipsar om veckans must-see.
Analys
Artificiell intelligens kan vara en stor källa till framgång bland yngre målgrupper inom journalistiken, skriver specialisten Agnes Stenbom – och detta är på många sätt en affärsfråga, där medieföretag redan nu behöver investera.
Digitalt
Tiktok växer kraftigt, allt mer tid läggs på Youtube och pensionärerna har på allvar gjort sitt intåg på sociala medier. Hur ser användandet av sociala medier ut? Och hur har det utvecklats under pandemin? Dagens Media sammanställer de viktigaste siffrorna från flera rapporter.
Guide
Hur får man unga kvinnor att ta del av livsviktig, men kanske inte så engagerande, information om hur man tidigt kan upptäcka bröstcancer? För Dove blev svaret enkelt: eftersom målgruppen är vana AR-användare, är det precis den tekniken som ska användas.
Digitalt
Twitter stängde av avgående president Donald Trumps konto permanent efter stormningen av Capitolium i Washington med hänvisning till att det finns risk för att han uppviglar till fortsatt våld. Nu stänger även Snapchat av Trumps konto på sin tjänst permanent.
Medievärlden Premiums arkiv
I den tredje upplagan av RRI för riksmedier händer det mycket. Listan har en ny etta tack vare genomslag på Instagram och Youtube. Det har också blivit en ny tvåa. Den tidigare ledaren rasar genom fältet. Och en nykomling tog sig direkt upp på femte plats.
Medievärlden Premiums arkiv
Har journalister börjat slarva med fakta? En ny studie vid Södertörns högskola talar för det. Snabbast går förändringen inom dagspressen medan journalister inom public service i större utsträckning håller fast vid att fakta ska kollas innan publicering.
Medievärlden Premiums arkiv
Tidskrifterna i Sverige fortsätter att rasa – såväl upplagan, annonsförsäljningen som räckvidden föll under 2014. Men några klarar förändringarna bättre än andra. Medievärlden har dykt ner i siffrorna från TS, Orvesto och IRM.
Medievärlden Premiums arkiv
Vilket innehåll är mediekonsumenterna beredda att betala för, när det finns så mycket som är gratis? En del av svaret kan man finna på Island, där en majoritet av befolkningen nöjer sig med en dagligen utkommande gratistidning.
Medievärlden Premiums arkiv
Ligger den mobila affärsmodellen startklar och genomförbar på bordet? Knappast. Det finns dock några förebilder och i den här rapporten lyfter vi fram sportsajten Bleacher Report, New York Times Now och svenska Aftonbladet Plus. Gemensamt för dessa tre är att de har en hållbar eller lovande affär i botten, ett starkt internt mobilt fokus och publicerar direkt mot mobilkanalen.
Medievärlden Premiums arkiv
Det finns gemensamma faktorer som knyter samman de artiklar som får stor spridning i sociala medier. Och ett antal myter kring vilka faktorer som skapar dessa klickmonster. Ingela Wadbring och Sara Ödmark vid Mittuniversitetet i Sundsvall har studerat de mest delade nyheterna i Sverige.
Medievärlden Premiums arkiv
Framtidens marknadsföring kan handla om att utnyttja information från bildatorn, pulsslagen när vi joggar eller situationsanpassad reklam i stormarknaden. Gunnar Springfeldt rapporterar om de mobila annonstrenderna från mediekonferenser i USA och Storbritannien och har tagit fram en checklista för mobila strategier.
Medievärlden Premiums arkiv
Aldrig tidigare har svenskarna sett så mycket reklam för de digitala bostadsannonssajterna. Det rasar ett marknadskrig mellan Schibsted-ägda Blocket, mäklarägda Hemnet och Bonnierdelägda hittahem.se. Slaget står på alla fronter, både via kampanjer mot allmänheten och bearbetning av mäklarna. Men den stora förloraren behöver inte bli varken Blocket eller Hemnet.
Medievärlden Premiums arkiv
En nyckelfråga när medieföretagen börjar ta betalt för digitalt innehåll är hur det kommuniceras till läsarna. Att journalistik kostar räcker inte som argument. Nytt innehåll, nya paket – och inte minst nya ord kan vara en möjlig väg, tror Kristina Sabelström Möller.
Medievärlden Premiums arkiv
För unga är medier synonymt med det sociala och Facebook räknas till traditionella medier. Katarina Graffman sammanfattar nya antropologiska studier av ungas medieanvändning och betonar vikten av att förstå användningen av varje specifik plattform.