Allt om Sifo. Här samlar vi artiklar, bilder och annan intressant information för dig som vill läsa mer om Sifo.
Dagspress
De stora tidningshusen i Sverige är alla anslutna till Orvesto. Här förklarar Schibsted, Stampen och Aller Media fördelarna, utmaningarna och den kontinuerliga dialogen med Kantar Sifo: ”Jag räknar med att Sifos system larmar om enskilda respondenter svarar slentrianmässig”, säger Schibsteds Fredrik Rogberg.
Dagspress
2 783* påståenden och frågor att ta ställning till – i samma enkät. Omfattningen på Orvesto Konsument väcker kritik bland forskare i statistik och en del marknadschefer. Andra menar att det är ett bra verktyg.
– Jag är mycket tveksam till undersökningens kvalitet, säger Dan Hedlin, professor i statistik vid Stockholms universitet.
Dagspress
”Känslomässigt utmattad, smått traumatiserad och fullständigt avtrubbad.” Så gick det till när Dagens Medias reporter gjorde Orvesto Konsuments jätteundersökning, ”Sverige nu” – och varför den inte går att ersätta med något annat.
Medier
MINNESORD. Daniel Collin skriver om vännen och branschkollegan Peter Callius som i dagarna somnade in: ”Peter lämnar ett stort tomrum efter sig i en hel bransch och jag önskar att vi alla gör som hans familj: låt oss fylla tomrummet med glädje”.
Dagspress
Bulletins medgrundare Pontus Tholin anklagar tidningens ledning för att ha lämnat in oriktiga uppgifter för att få driftstöd av MPRT. Nu har han skickat in en polisanmälan mot Jannik Svensson, Tino Sanandaji och Dan Korn. Men Tino Sanandaji är inte orolig: ”En anmälan betyder ingenting”.
Digitalt
Google och Facebook dominerar annonsmarknaden – och dominansen förväntas bestå. Samtidigt satsar många medier allt mer på prenumeration, och vi har dessutom en pandemi som skapar en extrem osäkerhet på marknaden. Dagens Media ber experterna Jonas Ohlsson, Madeleine Thor och Peter Callius att sia om var annonsmarknaden är på väg.
Digitalt
Inför Amazons lansering i Sverige varnade många för att den svenska e-handeln skulle drabbas hårt. Samtidigt lyfte andra nya möjligheter för annonsörer. Nu har det gått tre månader sedan starten. Så vad hände? Och hur har det gått? Dagens Media har pratat med tre Amazon-experter för att reda ut.
Debatt
Branschorganisationen SMIF tar tempen på undersökningsbranschen under den pågående pandemin: ”Det är en ny värld som undersökningsbolagen möter. Frågan är om alla kommer kunna ta de steg framåt som krävs?” skriver generalsekreteraren Mattias Strandberg.
Medier
Botten kan snart vara nådd för medie- och reklaminvesteringarna, men det lär bli tufft ett bra tag till. För Dagens Media ger experterna på IRM, Sveriges Mediebyråer, Nordicom och Kantar Sifo sin syn på mediemarknadens utveckling 2020 och 2021. ”Vi kommer att se fler oortodoxa samarbeten”, säger Peter Callius på Kantar Sifo.
Dagens Media Magasin
Med knappt ett halvår på nacken för den nya spellagen vill regeringen skärpa reglerna för spelreklam ytterligare. Många spelbolag håller andan och civilminister Ardalan Shekarabi utesluter inte ett förbud. ”I arbetet med att begränsa spelreklamen tar vi nu sikte på både aggressiviteten och omfattningen”, säger han till Dagens Media.
Premium
PREMIUM. Ungas beteende i sociala medier ska inte dras över en kam. En tredjedel är inte alls så benägna att interagera med varumärken. "Du riskerar att missa en stor del av målgruppen om du bara går i sociala medier", säger Laura Macchi på Kantar Sifo.
Premium
Ica ligger stadigt i topp bland Sveriges största annonsörer i lokalpress, medan tvåan Coop passeras av Mio. "Vi vill höras och synas i breda räckviddskanaler, och då visar våra analyser och mätningar att lokalpress fungerar riktigt bra", säger vd Björn Lindahl.
Premium
Det har skett en rejäl förändring när det kommer till de svenska hushållens mediekonsumtion. Det visar nya siffror i Orvesto Konsument 2016:3. "Det är fullständigt fantastiskt eller fullständigt rubbat", säger Peter Callius, affärsområdeschef på Kantar Sifo.
Digitalt
Massiv branschkritik riktas mot Martin Ahrend, vd för Bonniers säljbolag Bink, efter att bolaget valt att inte ansluta sig till Sifos webbmätningar. Nu hotas Bink-medierna av bojkott och hela Sifos webbprojekt riskerar att haverera. "Martin Ahrend har jobbat för att förstöra branschfrågor i många år", säger OMD:s Carl Wåreus.
Medievärldens arkiv
Medieinvesteringar i etern är till liten nytta. Det visar en undersökning som Sveriges Annonsörer genomfört.
De stora vinnarna är istället printmedierna, säger Margareta Kylberg, medierådgivare på Sveriges Annonsörer i ett pressmeddelande.