Allt om Reklam. Här samlar vi artiklar, bilder och annan intressant information för dig som vill läsa mer om Reklam.
Dagspress
Sveriges BNP väntas minska med 1 procent under 2023 – och forskningen visar att reklambudgeterna minskar ännu mer. Här delar forskarna med sig av sina insikter om hur lågkonjunkturer brukar slå mot medier och annonsering – och vilka medieslag som brukar stå stabilast när recessionens vindar blåser som hårdast.
Marknadsföring
Filmstaden lanserar mobilspel och öppnar därmed en ny annonsyta för varumärken. Tillsammans med advergamingbolaget Flarie ska de utveckla spel för att till en början stärka sitt eget varumärke – och i förlängningen andras.
Debatt
Fler verksamheter än någonsin ställer om i sviterna av pandemin och kontakten till kunderna blir allt mer digital. Här presenterar DanAds grundare Peo Persson fem trender som kommer att förändra annonsmarknaden 2022.
Reklambyråer
Säljbolaget Getonboard har sagt upp fyra personer. Det eftersom pandemin urholkat intäkterna. Men en positiv dialog förs med SJ kring nytt avtal om reklamuppdragen på tågen, enligt delägaren Anna Roos.
Marknadsföring
Publiken är mer mottaglig för mobilreklam i dag än för fyra år sedan. Till och med de utskällda fullskärmsannonserna ökar i popularitet. Men är det för att reklamen blivit bättre – eller för att vi vant oss? Thomas Asserholt, vice vd på Keymobile som ligger bakom undersökningen, berättar om sina slutsatser.
Marknadsföring
Clear Channel fortsätter att satsa på utomhusreklam, och sätter nu upp över 100 nya digitala reklamskyltar. ”Vikten av reklam utomhus kommer att förstärkas ytterligare”, säger Sami Vikback, försäljningsdirektör på Clear Channel.
Marknadsföring
Svenska folket har tröttnat på spelreklam. Att det kommer en ny lagstiftning från 1 januari där ”måttfullhet” är ett av nyckelorden upplevs av branschkännare som en klen tröst: ingen vet ännu vad begreppet innebär, inte ens myndigheten.
Medievärldens arkiv
Den annars så välskrivna norska finanstidningen Dagens Naeringsliv har trampat ordentligt i klaveret. För detta tvingades tidningen i går att på sin förstasida publicera en oförbehållen ursäkt till finansmannen Arne H. Fredly. Dessutom betalar Dagens Naeringsliv 1,6 miljoner norska kronor till Fredly.
Medievärldens arkiv
Norges tredje största tidning, Aftenposten Aften, blir tredagarstidning från den 5 maj. Upplagan för tidningen, som är Aftenpostens eftermiddagsutgåva, har fallit successivt sedan 1998. Omläggningen är ett led i det omfattande kostnadsprogram som Schibsted nu satt igång.
Medievärldens arkiv
Ungefär en tiondel, tio procent, av reklaminvesteringarna på internet går till morgontidningarna. Storstadstidningarna får två tredjedelar, resten går till de större landsortstidningarna. Men beloppen är försvinnande små, jämfört med tidningarnas totala reklamintäkter.
Medievärldens arkiv
Marknadsetiska rådet (MER) anser att OLW:s chipsreklam med en enbent man är ett tydligt exempel på dålig smak och undermålig reklam. OLW:s reklam riskerar att undergräva allmänhetens förtroende för reklam och marknadsföring, skriver rådet.