Här samlar vi redaktionens utvalda toppnyheter från veckan som har gått.
Dagspress
I dag presenterades siffror internt för hur många tusen prenumeranter Bonniers superpaket +Allt hittills har konverterat. Dagens Media har tagit del av underlaget och kan konstatera att drygt hälften har dragits in från lokaltidningarna.
Analys
Stefan Melesko, docent i medieekonomi, borrar ned sig i tidningsbranschens kärnfråga – transformationen från print till digitalt. Är den valda vägen med all tyngd på digitala läsarintäkter verkligen rimlig och kommer de digitala intäkterna att täcka kostnaderna? Stefan Melesko djupdyker i saken.
Medier
Kulturminister Parisa Liljestrand (M) ger branschen tydliga besked från scenen under Media Summit. Det kommer inte att bli någon utredning av nollmomsen innan det nya mediestödet är på plats. Dessutom ger hon besked om sanktioner mot enskilda journalister.
Rörligt
Tio programområden ska bli fem, det är SVT:s plan när de vänder upp och ned på programstrukturen. Förhandlingarna väntas vara klara redan nästa vecka. ”De här förändringarna görs inte i syfte att adressera eller verkställa en övertalighet”, säger Andreas Bedinger, till Dagens Media.
Rörligt
Den nybildade föreningen Oberoende Public Service startar sin egen utredning om public service – och presenterar en rad tunga namn som utredare: ”Public service ska med sitt oberoende stå i allmänhetens tjänst, inte statens”, säger ordföranden Christina Jutterström.
Medier
Majoriteten av de som styr Sveriges mediebolag är män. Dagens Media kartlägger jämställdheten i Mediesverige. ✓Professor Malin Malmström: Jämställda bolag presterar bättre ✓Bolag för bolag ✓NTM:s Lina Hedenström om 50/50-initiativet ✓Stampen om vikten av jämställdhet – hur de ska jobba med mångfald.
Dagspress
UPPDATERAD. Besparingar gör att Stampen drar in Magnus Ringmans tjänst som redaktionell utvecklingschef: ”Det har varit en väldigt trevlig arbetsplats, men nu måste jag hitta nya spännande vägar i livet”, säger han till Dagens Media.
Radio/podd
Sveriges Radios chefer vill tvinga Ekots medarbetare att ta ut sin övertid i pengar. Facket fruktar utbrändhet och övertidsvägran. ”Medarbetarna är upprörda över att inte kunna planera sin fritid”, säger journalisternas sektionsordförande Håkan Widman.
Medier
Det blir inget grundlagsskydd av public service-bolagen, men enligt kulturminister Parisa Liljestrand är oberoendet utgångspunkten för regeringens arbete och för direktiven till public service-utredningen.
Dagspress
UPPDATERAD. 20 tjänster kapas i Expressens nyhetsorganisation. Det berättade Klas Granström på ett stormöte idag. Skälet är att man vill frigöra resurser, säger han till Dagens Media. Men fackordförande Jan Spångberg är kritiskt mot att lönsamhet prioriteras före journalistik.
Radio/podd
När förhandlingarna med facket nu är klara står det klart att 21 roller försvinner i Bauers omorganisation. Främst från sälj, innehåll och kommunikation. ”Vi moderniserar vår säljorganisation”, säger vd:n Linda Palmgren.
Dagspress
SvD:s poddserie ”Dynastin” har på kort tid slagit alla rekord och om bara några veckor rullas nästa satsning ut, enligt publisher Anna Careborg. Jan Almgren, näringslivsreportern som jobbat med Stenbeck-serien berättar om det gedigna arbetet bakom kulisserna: ”Vi var skitnervösa för att inte få tag i någon”.
Dagspress
Minskade intäkter och ett kraftigt försämrat resultat när Expressen Lifestyle gör bokslut över 2022. Men vd:n Anders Eriksson tycker inte att den 95-procentiga vinstminskningen är särskilt dramatisk.
Tidskrifter
Från och med nu sitter Story House Egmonts medieverksamhet, Ingager och e-handelsbolaget Royal Design i gemensamma lokaler i Garnisonen i Stockholm. Förhoppningen är att det ska leda till mer kunskapsutbyte mellan affärsområdena. Vd Per Kjellander om: ✓Syftet med flytten ✓Lågkonjunktur ✓Tillväxtstrategi ✓Papperspriserna ✓Bonniers bud på Readly.
Rörligt
MMS nya totalmätning, där allt tittande oavsett plattform ingår, har sjösatts – två månader efter planerad tid. Vd:n Magnus Anshelm gläds åt att den är i gång, men konstaterar samtidigt att det är en utmanande tid: ”Allt fler ser mindre nytta i att samarbeta och vara transparent”.
Medier
Sverige befinner sig i en lågkonjunktur och en nedgång på reklammarknaden väntas i år. Säljcheferna på Schibsted, Bonnier News, Clear Channel, TV4 och Filmstaden berättar hur de förbereder sig för – och tänker navigera – under den tuffa ekonomiska tid som ligger framför oss.
Radio/podd
Ett 60-tal tjänster berörs när Bauer Media omstrukturerar. ”Det blir sannolikt tjänster som kommer att upphöra och medarbetare som antingen kommer att lämna oss eller få en omplacering till ny roll”, säger vd Linda Palmgren, till Dagens Media.
Mediebyråer
Mediebyråerna fick in 43 nya uppdrag under 2022 års fjärde kvartal. Flest håvade Tre Kronor in, bland dem Malmö FF och Egmont: ”Våra kontor i Malmö och Göteborg har en viktig lokal relevans för de nya uppdragen”, säger vd:n Nicklas Fröberg. Här är listan över annonsörerna som bytte byrå Q4 2022.
Dagspress
För att Schibsted News Media ska lyckas kapa sina kostnader med 500 miljoner norska kronor fram till 2024 behöver alla enheter se över sin verksamhet: ”Vi behöver minska aktiviteten och ambitionsnivån”, säger koncernchefen Siv Juvik Tveitnes.
Debatt
Jag är lugn konstaterar Jan Scherman i en replik till SVT:s Jan Helin, samtidigt som han står fast vid sin kritik om att det är fel av SVT att inte avslöja priset de betalar för OS. ”Att det i takt med tiden kommer att bli uppenbart vad OS-kalaset kostar är en ytterst klen tröst”, skriver Jan Scherman.
Rörligt
Tittartappet för linjär-tv accelererar under 2022. I den breda kommersiella målgruppen 15–64 år minskar tittandet med hela 12 procent jämfört med 2021. Här är siffror över tittandet både linjärt och online för helåret 2022.
✓Störst tapp i målgruppen 24–34 år
✓TV4 större än SVT1
✓TV3, TV6 och Sjuan nu lika stora
✓Men SVT dominerar online
Mediebyråer
Stark början men svagt slut, visar Sveriges Mediebyråers siffror över medieinvesteringarna under december och helåret 2022. Nedgången under årets sista månader är en indikation på det som komma skall. Men uppsvinget för utomhus sticker ut. ”Köpen i utomhus formligen dök men de har återhämtat sig otroligt bra”, säger Jochum Forsell, senior partner, Hear, till Dagens Media.
Dagspress
Innan jul inleddes fackliga förhandlingar om att slå ihop sälj och läsarintäktsorganisationen på Bonnier News. Nu står det klart att totalt 60 medarbetare och konsulter tvingas lämna. ”Med den nya organisationen har vi ett nytt effektivare arbetssätt”, säger Alexander Lydecker, CCO på Bonnier News, till Dagens Media.
Tidskrifter
Det har gått 1,5 månad sedan Kvartal började ta betalt digitalt. Vd:n Ludde Hellberg om: ✓ Mottagandet av betalväggen ✓ Prenumerantstocken ✓ Konverteringsstrategin ✓ Målen för 2023 ✓ Hela Kvartals ägarlista.
Rörligt
De 79 mediechefernas kritik är inte nådig: SVT:s agerande riskerar att ta död på dagstidningar. Men Anne Lagercrantz, divisionschef SVT Nyheter och Sport, håller inte med: ”Forskningen visar att vi stärker varandra”.
Nyheter
Tunga mediefrågor ligger på kulturminister Parisa Liljestrands bord. Direktiven för nästa stora public service-utredning ska presenteras och ett nytt mediestöd ta form. Samtidigt har hoten mot journalister aktualiserats med rättegången mot Theodor Engström. Dagens Media möter Parisa Liljestrand för att prata: ✓Public service roll ✓Mediestödsutredningen ✓Nollmoms ✓Produktionsincitament ✓Hat och hot mot journalister.
Rörligt
UPPDATERAD. Schibsted lämnar MMS i december eftersom mediehuset menar att valutan för onlinevideo är alltför bristfällig. ”Så länge differensproblematiken kvarstår är inte ett nytt avtal ett alternativ”, säger Fredrik Rogberg, marketing research manager på Schibsted Marketing Services, till Dagens Media.
Rörligt
Visuellt nyskapande, starka karaktärer och baserad i Norden. Det är visionen när Disney Plus drar igång produktionen av sin första nordiska originalserie. Toppcheferna Vibeke Lia och Hans van Rijn om: ✓Innehållsstrategin ✓Den antågande lågkonjunkturen ✓Lanseringen av reklamversionen
Tidskrifter
Trots att tidskriftsbolagen är hårt pressade redovisar flera växande intäkter, bland dem Aller, Egmont och BBM. Det visar Dagens Medias kartläggning av 40 bolags ekonomi. Per Kjellander, vd på Story House Egmont, om: ✓ Försäljningen av annonser och tidskrifter ✓ Utvecklingen inom ”media”, ”e-commerce” och ”agencies” ✓ Omvärldsläget.
Digitalt
Allt fler influencers tjänar storkovan på Linkedin. Nicklas Hermansson har läst den 57 sidor långa rapporten om hur man ska göra för att få bäst spridning på Linkedin. Dessutom skriver han om lönerna för New York-journalister, det perfekta antalet annonser i poddar och ESPN:s Tiktok-satsning.
Debatt
Vi annonsörer vill veta att vi når riktiga individer och vi vill kunna jämföra medier på ett transparent sätt, skriver medlemmarna i Cross media measurement med anledning av att Youtube inte längre ska gå med i MMS. Samtidigt uppmanar de Youtube och Google att anpassa sig till den svenska marknaden.
Dagspress
Bonnier News ska slå ihop läsarintäktsorganisationen med säljet. Fackliga förhandlingar har inletts och berör runt 100 tjänster. ”Det finns en risk att vi får en del övertalighet”, säger Alexander Lydecker, CCO på Bonnier News.
Rörligt
Mitt i en tid av ekonomisk oro lägger Amazons Prime Video ytterligare krut på sina innehållssatsningar på den nordiska marknaden. Toppcheferna Karin Lindström och Andreas Hjertø om: ✓Kommande lanseringar ✓Innehållsstrategin ✓Sporträttigheter.
Analys
Förra veckan rapporterade såväl Google och Facebook som Schibsted sina resultat för tredje kvartalet 2022. Trots att bolagen redan fått stryk på börsen under flera månader så innebar nyheterna att börskurserna föll en bit ytterligare. Men är det bara en nervös börs som reagerar med en ryggmärgsreflex eller visar siffrorna något om vart mediernas ekonomiska utveckling är på väg?
Dagspress
Lifestyle ska minska de redaktionella kostnaderna och produktionen effektiviseras – vilket i sin tur minskar behovet av bemanningsanställda. ”Vi sparar på alla håll för att göra så odramatiska förändringar inom organisationen som möjligt”, säger Klas Granström, till Dagens Media.
Rörligt
Inom några veckor släpps Netflix hybridtjänst. Adons Peter Nilsson tror att satsningen har en jättepotential och spår likt OMD:s Johans Engström att tjänsten kan komma att pressa de lokala tv-husens affär. TV4 som också filar på en hybridtjänst, menar å sin sida att konkurrensen är positiv. ✓ McDonald's intresse för hybridtjänsten ✓ Prisnivåerna ✓ För- och nackdelar för tv-husen.
Rörligt
Efter åtta år som kanaldirektör ska Mathias Berg i december ta klivet upp som vd för TV4. Dagens Media möter honom för att prata om ✓ Samlingen av innehåll på TV4 och MTV ✓ Utmaningarna med en stundande lågkonjunktur ✓ Konkurrensen bland hybridmodellerna.
Rörligt
Mathias Berg tar över när TV4:s vd Casten Almqvist lämnar. Samtidigt meddelar Telia en annan stor förändring – C Mores innehåll ska flyttas över till TV4 Play och MTV Katsomo. Mathias Berg om: ✓ Anledningen till beslutet ✓ Vad som sker med C More ✓ Spekulationerna kring att Telia vill sälja TV4.
Digitalt
Internetstiftelsens årliga kartläggning av våra e-vanor har kommit. Julia Strömberg, sociala medier-expert på PHD har läst ”Svenskarna och internet” och konstaterar bland annat att sociala medier bör vara ett självklart val i marknadsförarnas mediemix.
Rörligt
Ett år in i rollen som Sverigechef på Youtube berättar Michelle Kadir för Dagens Media om ■ Hur föräldrarnas flykt skapat ett driv ■ Intresset för musik tagit henne dit hon är ■ Beslutet att tacka nej till Idoljuryn ■ Youtubes utmaningar.
Digitalt
De trakasserar varumärken och hänger ut journalister. Samtidigt använder de etablerade annonsverktyg som Google och Mynewsdesk för sina ändamål. Resumé och Dagens Media granskar Segeltorpsnätverket – en gruppering som hatar och smutskastar för betalning.
Tidskrifter
Ett femtiotal sägs upp på redaktionen i Malmö medan enbart ett tjugotal ska nyanställas på redaktionen i Stockholm. ”Planen är inte att fortsätta jobba på samma sätt och reducera arbetsstyrkan”, säger Lotta Cederbom, vd på Aller Media.
Rörligt
Netflix annonseringserbjudande har stora möjligheter att revolutionera annonseringen inom rörlig bild. Även om all information inte finns tillgänglig börjar vi få en bra bild över hur tjänsten kommer att se ut. Adons Peter Nilsson sammanfattar allt som finns att veta om tjänsten hittills – och vad som väntar runt hörnet.
Dagspress
TU har börjat bygga en organisation för att ta betalt av techjättarna, trots att Sverige segar med att införa EU:s upphovsrättsdirektiv. Tilltänkt chef är Expressens förre vd Bengt Ottosson. ”Vi ser över hur vi ska arbeta med frågan”, bekräftar TU:s vd Johan Taubert.
Rörligt
Skyshowtime hoppas att innehållet och det låga priset ska locka fler abonnenter när Paramount Plus uppgraderas till Skyshowtime. I en exklusiv intervju berättar vd Monty Sarhan om innehållsplanerna och om att lansera i en tid präglad av inflation och lågkonjunktur.
Digitalt
Inför valet rasade människor mot mass-sms som skickades ut av de stridande politiska partierna i valrörelsen. Nu kan Dagens Media berätta hur de fick tag på alla telefonnummer – och använder yttrandefriheten för att runda GDPR och skicka politisk reklam. Men trots grundlagsskydd kan de ändå ha brutit mot lagen.
”Vi får ta ställning i en granskning om man har gått över gränsen”, säger Lena Lindgren Schelin, generaldirektör på IMY.
Mediebyråer
För ett år sedan införde Publicis full flexibilitet för sina anställda. Mediebyråns vd, Emma Thorp, vittnar om nöjdare medarbetare, ökad kreativitet, lättare att locka talang och lägre personalomsättning.
Rörligt
Streamat tittande är på väg att gå om det linjära tittandet bland befolkningen i stort. Det skapar utmaningar för annonsörerna. ”Vi kan inte ta den totala tv-budgeten och lägga på VOD”, säger Amanda Hammarström, head of video/audio på PHD.
Tidskrifter
Aller Medias koncernledning planerar att flytta all redaktionell verksamhet i familjetidningarna till Stockholm. Ett sextiotal personer berörs när rollerna i Malmö avvecklas till förmån för en ny, mindre organisation i Stockholm.
Tidskrifter
Den höga inflationen är på väg att ta svensk ekonomi in i en lågkonjunktur. Samtidigt stundar avtals- och lönerörelsen. Sveriges Tidskrifters vd Kerstin Neld berättar hur medlemmarna påverkas.
Tidskrifter
Storbråk råder på Arbetaren sedan vd anställt Kajsa Ekis Ekman som chefredaktör mot styrelsens och de anställdas vilja. Tre anställda har hotats med avsked sedan de protesterat – Journalistförbundet driver deras fall.
Mediebyråer
Tre Kronor tog ett stort kliv in i techvärlden när byrån i vintras köptes av Making Science. ”Nu kommer vi mycket närmare de stora spelarna än vad kunnat göra som mindre nordisk aktör”, säger Sophia Jernberg, nordic digital director på Tre Kronor.
Rörligt
Christina Sulebakk leder sammanslagningen av Warner Media och Discovery på nordisk nivå. Toppchefen om: ✓Ihopslagningen av streamingtjänsterna ✓Konsolideringen av affären ✓Utmaningarna på marknaden.
Digitalt
Bulletin blir utan presstöd till september. Det fusk som Dagens Media avslöjade i februari har först nu nått Myndigheten för press, radio och tv och ledde i går till att Bulletins ansökan togs bort från dagordningen. ”Det finns oklarheter som vi måste titta vidare på”, säger enhetschefen Kajsa Rhodin.
Analys
Uppgifterna om att Telia vill sälja sitt dyrköpta TV4 blir alltmer intensiva. Men de är också motstridiga. Lite som leken med att rycka kronblad på prästkragen – älskar, älskar inte. Här gäller frågan om det finns någon friare. Ena kronbladet, finns en köpare. Nästa kronblad, finns inte. Och det är där vi är just nu.
Rörligt
Från och med i höst kommer TV4:s Nyhetsmorgon att göra två timmar mer livesändning varje vardag. Kanaldirektören Fredrik Arefalk och programdirektören Viveka Hansson om möjligheterna och utmaningarna.
Mediebyråer
Pandemi, fusion, krig och transformation – på bara ett par år har mediebyrånätverket Dentsu genomgått extrema förändringar. Nike Carlstoft om: ✓Riktningen framåt ✓Konsten att locka talang ✓Trenderna och utmaningarna i branschen
Dagspress
Digitalisering av papperstidningen i all ära, men frågan är hur kalkylen egentligen ska gå ihop. Stefan Melesko analyserar problemen som han menar inte har fått tillräckligt stort utrymme och listar ett antal ”make it or break it”-faktorer för dagstidningarna.
Rörligt
Med ett gediget CV i ryggen har Karin Lindström uppdraget att leta reda på originalserier som sticker ut – för att få Amazon Prime Video att växa. I en exklusiv intervju berättar hon om: ✓ Planerna för Sverige ✓ Jakten efter innehåll ✓ Personliga drivkrafter.
Dagspress
Svenska Dagbladets ompositionering har genomsyrat tidningen i allt från dataanalys till redaktionell struktur och innehållsmässiga prioritering. Publisher Anna Careborg berättar om: ✓ Insikterna och mätpunkterna ✓ Vägen framåt – AI som redaktörsredskap, personalisering och ny fas i prenumerationsaffären ✓ Irritationen över att DN ständigt låser upp sajten ✓ Synen på sin roll som publisher: ”Har aldrig sökt strålkastarljuset”.
Digitalt
Kändissajten Stoppa pressarna har flertalet gånger varit föremål för en pressetisk debatt och anklagats för publicistiska övertramp. Nu överväger sajten att gå med i det medieetiska systemet – samtidigt får Stoppa pressarna ny sajt, chefredaktör och betalvägg.