Allt om Publicis. Här samlar vi artiklar, bilder och annan intressant information för dig som vill läsa mer om Publicis.
Mediebyråer
LÖNELIGAN. För första gången – sannolikt någonsin – toppar en kvinna listan över de högst betalda mediebyråcheferna: ”Glad över att krossa ett glastak”.
Här är hela listan över hur mycket mediebyråcheferna dragit in 2021.
Mediebyråer
Gaming har dubbats till ”nästa stora annonskanal”. Det får mediebyråerna att växla upp, men strategierna för hur byråerna hanterar gamingområdet ser olika ut.
✓Group M integrerar gaming i alla byråer
✓Dentsu jobbar i virtuella team
✓Publicis om motiven bakom externa samarbetet
✓ Miljarder att hämta hem
Mediebyråer
Amazons intåg i Sverige har påverkat marknaden mindre än vad man trodde initialt. Men svårare tider kan komma att gynna e-handelsjätten, enligt mediebyråer som Dagens Media har pratat med. ”Amazon hade rimligtvis inte etablerat sig här om de inte trodde att det fanns potential i vår marknad”, säger Jenny Leeb, vd på Bizkit Havas.
Mediebyråer
När kundernas behov förändras behöver mediebyråerna skruva på sitt erbjudande, bredda kompetensen och öka affärsförståelsen. Men vilka följder får det för marknaden i stort? Det ska vi på Dagens Media ta reda på under nästa vecka.
Mediebyråer
För ett år sedan införde Publicis full flexibilitet för sina anställda. Mediebyråns vd, Emma Thorp, vittnar om nöjdare medarbetare, ökad kreativitet, lättare att locka talang och lägre personalomsättning.
Mediebyråer
Publicis skapar en ”byrå i byrån” efter vinsten av Burger King, medan Mediacom kan glädjas över att ha gått segrande ur Klarnas globala pitch. Här är annonsörerna som bytt mediebyrå under årets första kvartal.
Mediebyråer
Mediebyråerna i Sverige står för enorma summor i medieköp varje år. De efterlyser transparens och branschstandarder för att leverera värde för sina kunder. ”Det är problematiskt att det idag finns begräsningar hos stora plattformar”, säger Emma Zanderholm på Publicis Groupe.
Mediebyråer
I slutet av förra året gick ForSea ut med en upphandling bland mediebyråerna. Nu annonserar de att valet föll på Publicis Media. ”Vi sökte en byrå med både strategisk höjd och taktisk agilitet”, säger Susanne Kaarnimo-Knight på ForSea.
Mediebyråer
Flera mediebyråer har som mål att bli klimatneutrala. Samtidigt vill byråerna få kunderna att klimatkompensera sina kampanjer via projektet Media Climate Fund, som drivs av Sveriges Mediebyråer. Här berättar nio byråer om vad de gör för att minska utsläppen och sitt klimatavtryck.
Dagspress
DEL 3. Hur blir svenska mediebranschen som arbetsplats framöver? Flexibilitet är nyckeln till framgång, och ”distance first”-kultur är nästa steg, tror man inom Nent och Publicis Groupe. På Story House Egmont ser man arbetsmiljön som den viktigaste och mest utmanande frågan – medan Stampen pekar på innovationen.
Rörligt
Under veckan som gått har Discovery delat med sig av rekordsiffror från OS i Tokyo. Samtidigt svajar sommarklassikernas tittarsiffror och vi blir mer sugna på att shoppa i fysiska butiker. Dessutom har Dagens Media pratat med public service-journalisterna Mark Cummings och Henrik Torehammar. Här är veckans viktigaste branschnyheter.
Digitalt
Tiktok och Publicis ingår ett globalt samarbete, skriver man i ett pressmeddelande. Genom samarbetet ska Publicis kunder kunna utnyttja de nya shoppingtrender som föds på plattformen.
Mediebyråer
Emma Thorp har gjort raketkarriär i mediebyrå- och kommbranschen. Nu är hon vd för Publicis efter fyra år som Scream-vd. För Dagens Media berättar hon om sin uppväxt med akademikermiljö och karriär – från tidningsbud, kulturkrockarna på MTV i London – och sin superhektiska period i Sydney. ”Jag gillar när allt är svårt”, säger hon.
Kommunikationsbyråer
Tyska energikoncernen Eon – som äger Eon Sverige i Malmö – väljer franska jätten Publicis Groupe som mediepartner för marknadsföring och kampanjarbete på åtta europeiska marknader, däribland Sverige. Den svenska delen av uppdraget ska skötas från Publicis Medias Malmökontor.
Mediebyråer
Mitt under coronapandemin gick Publicis-byråernas flytt till jättekontoret i Hammarby Sjöstad. För första gången sitter nu alla byråer under samma tak. Målet är att slutligen riva alla barriärer mellan de olika disciplinerna.
Mediebyråer
Dagens Medias stora kartläggning över mediebyråernas bokslut visar att omsättningen varierar rejält från byrå till byrå över tid.
✓ OMG:s strategi ger resultat: ”Vi tar affärer från managementkonsulter”.
✓ Bizkit Havas vd: ”Fantastisk tillväxt”
✓ Wavemakers vd: ”Klok satsning på tredje byrånätverket inom Group M”.
Kommunikationsbyråer
Byråveteranen Göran Af Klercker headhuntades till uppgiften att sjösätta Publicis Groupes globala vision ”Power of One” i Sverige. Men i en tid då alla stirrar sig blinda på data hävdar han bestämt att människor alltid kommer att förbli byråbranschen nav.