Allt om Programmatic. Här samlar vi artiklar, bilder och annan intressant information för dig som vill läsa mer om Programmatic.
Dagspress
Reuters har tillsammans med universitetet i Oxford tittat i spåkulan för 2023 släppt en jätterapport om medier. Bland trenderna syns neddragningar, fokus på läsarintäkter och att medier kommer överge programmatisk annonsering.
Debatt
Att lägga skulden på det programmatiska paradigmet är som att inte använda Blocket för att där finns en liten andel oseriösa användare, skriver Bidtheatres vd Marcus Johansson, i ett bemötande av ad fraud-gurun Augustine Fous kritik av programmatic.
Digitalt
90 procent av pengarna som läggs på programmatiska köp kan hamna hos bedragare, menar Augustine Fou, en av världens främsta experter på annonsbedrägerier. Även sociala medier har stora problem. Han kallar både mediebyråer, annonsörer och techbolag för medskyldiga till ett globalt bedrägeriproblem som sväller – och uppmanar svenska annonsörer att genom enkla test ta reda på hur stor andel av deras annonser som aldrig ses av annat än botar.
Digitalt
Varje år dräneras miljarder från svenska annonsörers reklambudgetar – och de som drabbas kommer sannolikt aldrig att få reda på det. Nu varnar svenska experter för det växande problemet med ad fraud – och berättar hur annonsörerna kan rädda sina pengar. ”Folk har inte varit medvetna om det och inte haft förståelse för vilka summor det rör sig om”, säger en av Sveriges ledande ad fraud-experter, Peter Mackhé.
Digitalt
Google pekas ut som ärkefiende till världens mediehus, men i Sverige blir förhållandet mellan techjätten och det största tidningshuset allt intimare. Bonnier News Alexander Lydecker och Googles Carl Wåreus talar ut om ”frenemy-relationen”, polemiken mellan Google och publicister, samt om hur de tillsammans kan valla till sig annonspengar från linjär-tv.
Digitalt
Det finns tusentals ad- och martechlösningar globalt och åtminstone ett 30-tal tongivande bolag i Sverige. Dagens Media har kartlagt marknaden – och tagit reda på hur det går för de svenska bolagen. ✓Pubmatic om ökad konsolidering ✓Odyssey om techsamarbetet med Tobii ✓Dan Ads om self serve-plattformarnas framtid
Guide
Den programmatiska affären hos Stampen växer så det knakar. 2019 ökade intäkterna med 30 procent, för att 2020 öka ytterligare 40 procent. Håkan Hamrin, head of programmatic, delar med sig av sina bästa arbetssätt och knep.
Rörligt
Programmatiska köp i linjär-tv har blivit allt vanligare i länder som USA och Australien. ✓ Det kommer att krävas av de svenska tv-aktörerna ✓ Så gynnas annonsörerna av programmatiska köp i linjär-tv ✓ TV4 adderar programmatiska element till linjäraffären
Marknadsföring
En annonsör som anlitar en byrå för att köpa digital media hamnar ofta under byråns plattformsavtal, vilket får konsekvensen att värdefull data går förlorad. Ägandeskapet bör därför vara en angelägenhet för alla annonsörer, skriver Envolves Fredrika Khorasani.
Dagens Media Magasin
EXPERTEN SVARAR. Enligt en studie av Adobe kommer 62 procent av europeiska annonsörer ha tagit hem sina programmatiska köp 2022. – Jag tror att vi kan nå dit i Sverige också, men det kommer att ta längre tid, säger Fredrika Khorasani, medgrundare på nystartade programmatic-konsulterna Envolve.
Marknadsföring
De tidigare Tre Kronor-medarbetarna lämnar mediebyrån – och startar konsultbolag med fokus på inhousing av programmatisk annonsering. ”Det finns fördelar både vad gäller kontroll och sparade pengar”, säger grundaren Nima Ghamari.
Dagspress
Joakim Flodin tar över som tf vd för Schibsteds säljbolag efter Anders Nylanders avgång. För Dagens Media berättar han om motvinden som Googleblockaden inneburit för säljorganisationen, och om Schibsteds offensiva framtidsstrategi.
Medievärlden Premiums arkiv
Mediepolitiken har länge legat i träda, men med flera nya utredningar och tydligare positioner ser det ut att bli ändring på det. Medievärlden Premium tar här ett helhetsgrepp på mediepolitiken och rapporten innehåller många sammanställningar av siffror som aldrig tidigare publicerats.
Medievärldens arkiv
Bland tidningsmakare har det la?nge funnits misstankar om att RTB-lösningar inneba?r prispress och ett race to the bottom. Det beho?ver inte vara sa?, tva?rtom kan de nya modellerna hja?lpa dagstidningssajterna lyfta sin annonsfo?rsa?ljning.
Medievärlden Premiums arkiv
Det har gått ett drygt halvår sedan Medievärlden Premium släppte den första rapporten om betalmodeller. I uppföljaren Betalmodeller i Norden 2 får du veta hur betalmodellerna utvecklats sedan dess och hur de nya aktörerna klarat sig. Vi har bland annat tittat på valen av modell, priserna, resultaten, konverteringen och hur sidvisningarna påverkats. Samt inte minst framgångsfaktorer och best practice.
Medievärlden Premiums arkiv
För unga är medier synonymt med det sociala och Facebook räknas till traditionella medier. Katarina Graffman sammanfattar nya antropologiska studier av ungas medieanvändning och betonar vikten av att förstå användningen av varje specifik plattform.
Medievärlden Premiums arkiv
Mobilen är sällan mer än en armslängd bort. Detta har kommit att påverka såväl individer som institutioner på ett mycket kraftfullt sätt. Denna analys fokuserar på det komplexa samspelet mellan övergripande förändringar och svenskarnas användning av mobilen utifrån de tre tidsperspektiven; dåtid, nutid och framtid.