Twitter kan införa prenumerationsmodellDigitaltSjunkande annonsintäkter får Twitter att snegla på nya sätt att tjäna pengar.24 Juli 2020, 09:00
Bonnier News Local når över 100 000 digitala prenumeranterDagspressFör första gången har ”gamla Mittmedia” över 100 000 digitala prenumeranter men stora utmaningar väntar framöver. ”Vi kommer ha en tillväxt inom läsarintäkter på uppskattningsvis...8 Juni 2020, 14:56
”Vi lär oss allt mer om att ta betalt för digital journalistik”BloggDet är hoppfullt att se hur dagstidningarna ökar sina digitala prenumerationer, och att mindre aktörer hakar på när konsumentbeteendet är etablerat, skriver Unn Edberg efter...15 Maj 2020, 11:21
Lars Dahmén: ”Arma användare”DebattLars Dahmén försöker konsumera låst digitalt innehåll från svenska mediehus – och möts av en kafkaartad upplevelse. ”Hög tid att växla upp här”, skriver han...6 Maj 2020, 08:11
Quibi ska ta Hollywood till mobilenDigitaltSnart lanseras en av världens mest hajpade streamingtjänster. Quibi erbjuder tittare korta avsnitt på max tio minuter och backas upp av Hollywood-profiler som Steven Spielberg,...20 Mars 2020, 06:31
Corona: Prenumerationer som mediehusens motor i svåra tiderBloggCoronaviruset ger kännbara ekonomiska effekter, och har ändrat många förutsättningar på kort tid. Paid content-bloggens Jonas Åström ger fem tips som kan hjälpa mediehusen framåt.16 Mars 2020, 14:02
Framgångsfaktorer för paid content (del 2)BloggI del två i Dagens Medias bloggare Jonas Åströms serie om framgångsfaktorer för en lyckad digital prenumerationsaffär djupdyker han i tre nya områden.10 Mars 2020, 06:33
Artister kan få betala för reklam i SpotifyDigitaltSpotify vill ta betalt av artister för marknadsföring av låtar på plattformen, uppger källor till Bloomberg.3 Mars 2020, 08:21
Kritik mot UNT – låser artiklar om coronaDagspressUNT placerar nyheter om Uppsalas coronafall bakom betalvägg, vilket irriterar på sociala medier. När bör ansvaret att informera sättas över intäktsbehovet? UNT:s chefredaktör Kalle Sandhammar...28 Februari 2020, 15:15
Framgångsfaktorer för paid contentBloggI en serie på tre delar tittar Dagens Medias bloggare Jonas Åström på sex områden som han menar kräver extra fokus för en lyckad digital...17 Februari 2020, 07:10
Ökad förlust för Spotify – men poddlyssnandet peakarRadio/poddSpotifys rörelseförlusten blev större än väntat – men poddlyssnandet har ökat med 200 procent.5 Februari 2020, 12:50
”Mediehus går vilse när det gäller data och mätning”BloggFör att vara datadriven måste man mäta rätt saker och tyvärr har många mediehus gått vilse när det gäller data och mätning. Det gäller att...20 December 2019, 12:26
”Så tar du prenumerationsaffären till nästa nivå”BloggOm en prenumerationsaffär är framgångsrik ökar både volym och churn. ”Förr eller senare kommer avhopp att vara ungefär lika stort som intag. När affären nått dit...11 December 2019, 07:35
Fredrik Schjold blir ansvarig för Schibsteds nya premiumplattformDagspressSom ny produktdirektör blir Fredrik Schjold ansvarig för Schibsteds gemensamma betalningsplattform.2 December 2019, 09:13
DN: ”Gräv, stories och profiler konverterar”DagspressPå Dagens Nyheter har man gått från 3 000 helt digitala prenumeranter i början av 2015 till nära 170 000 i dag. Martin Jönsson, utvecklingschef,...15 November 2019, 06:32
SvD: ”Fokus på lojalitet”DagspressHur många betalande digitala kunder har dagstidningarna? Vilket innehåll konverterar bäst? Och hur ser framtiden ut? Leif Holmkvist har pratat med cheferna på Sveriges sex...14 November 2019, 11:18
World Press Trends tar tempen på världens nyhetsmedierDigitaltIntäkterna dalar för nyhetsmedier världen över – samtidigt som betalningsviljan ökar för digital journalistik. Det visar WAN-IFRA:s årliga undersökning ”World Press Trends”.5 November 2019, 09:45
The Economist minskar gratisläsningen rejältMedievärldens arkivDen brittiska veckotidningen The Economist säger sig nu satsa på att få fler betalande läsare. Därför stramar de upp betalväggen – i stället för tre...27 Februari 2019, 12:23
Global konkurrens på lokala marknaderMedievärlden Premiums arkivGoogle, Facebook och Twitter jobbar in sig på den lokala annonsmarknaden genom att närma sig små och medelstora företag. Dessutom vill jättarna ingå partnerskap med...26 Augusti 2015, 05:51