Allt om Prenumerationer. Här samlar vi artiklar, bilder och annan intressant information för dig som vill läsa mer om Prenumerationer.
Analys
Stefan Melesko, docent i medieekonomi, borrar ned sig i tidningsbranschens kärnfråga – transformationen från print till digitalt. Är den valda vägen med all tyngd på digitala läsarintäkter verkligen rimlig och kommer de digitala intäkterna att täcka kostnaderna? Stefan Melesko djupdyker i saken.
Analys
Påståendet om att vi skulle ha nått toppen av digitala prenumerationer finner Martin Schori närmast skrattretande. Men vi måste sluta med att bara göra ”papperstidning på nätet” och faktiskt sätta de (unga) läsarnas behov i centrum, menar han.
Rörligt
DEL 5. Viaplay sänkte förra året sina abonnentmål för Norden – men har trots lågkonjunktur som ambition att 2023 växa med en halv miljon kunder här. TV4/C More ökade med nära 40.000 direkta SVOD-kunder förra året, och vd Mathias Berg betonar vikten av ha både en reklam- och betalaffär i ett försämrat ekonomiskt läge.
Digitalt
DEL 4. När Dagens Media frågade Storytel förra året hade bolaget över 1,7 miljoner abonnenter. I år tar de ett skutt upp – samtidigt som Readly minskar prenstocken: ”Vår affärsstrategi är att öka engagemanget också bland de som tycker om journalistik”, säger Readlys Daniel Hamrin.
Dagspress
DEL 3. När kvällstidningarna utvecklar sina läsaraffärer står minskad churn, nollmoms och regelring av techjättarna i fokus: ”Vi driver också hårt för att få rimliga och konkurrensmässiga villkor hos techjättarna. Det arbetet går sakta men säkert framåt på olika plan, vilket är mycket viktigt då mobilen är svenskarnas förstaval”, säger Ted Kudinoff på Aftonbladet.
Dagspress
UPPDATERAD. Schibsted samlar prenumerationer och produkt i en ny gemensam organisation som arbetar över landsgränserna. Karl Hahtovirta får nytt uppdrag som chef för prenumerationsaffären i Sverige. Ingen medarbetare har fått gå till följd av organisationsbygget, däremot kan roller förändras.
Dagspress
SvD:s poddserie ”Dynastin” har på kort tid slagit alla rekord och om bara några veckor rullas nästa satsning ut, enligt publisher Anna Careborg. Jan Almgren, näringslivsreportern som jobbat med Stenbeck-serien berättar om det gedigna arbetet bakom kulisserna: ”Vi var skitnervösa för att inte få tag i någon”.
Dagspress
Digitalisering av papperstidningen i all ära, men frågan är hur kalkylen egentligen ska gå ihop. Stefan Melesko analyserar problemen som han menar inte har fått tillräckligt stort utrymme och listar ett antal ”make it or break it”-faktorer för dagstidningarna.
Dagspress
Svenska Dagbladets ompositionering har genomsyrat tidningen i allt från dataanalys till redaktionell struktur och innehållsmässiga prioritering. Publisher Anna Careborg berättar om: ✓ Insikterna och mätpunkterna ✓ Vägen framåt – AI som redaktörsredskap, personalisering och ny fas i prenumerationsaffären ✓ Irritationen över att DN ständigt låser upp sajten ✓ Synen på sin roll som publisher: ”Har aldrig sökt strålkastarljuset”.
Tidskrifter
Med start i maj får 20 000 chefer Chefstidningen som medlemsförmån. Samtidigt har en ny sajt lanserats. ”Chefstidningen genomgår en stor förändring”, säger chefredaktör Helene Claesson Jennische.
Dagspress
Norska tidningskoncernen Amedia stod år 2020 på branschscener världen över och berättade om sin framgång med digitala prenumerationer. Men hur går det för mediehuset idag? ✓Så många digitala prenumeranter har Amedia 2022 ✓Så påverkar de digitala prenumeranterna tidningsutgivningen ✓Läsarengagemang allt viktigare parameter ✓Amedias mål 2022.
Analys
Även om mediehusens prenumerationsaffär går åt rätt håll så kommer det att komma perioder när de står och stampar. Så hur kan man då höja sin platånivå? Recuros Anton Paulsson redogör för några olika metoder.
Digitalt
Sociala medier-experterna Anton Andersson, Peter Arneryd och Brit Stakston ger handfasta tips om hur publicister ska navigera i de sociala kanalerna – för att göra framtida läsare och prenumeranter av de unga: ”Långsiktigt förödande att låta bli”.
✓Så når du unga med nyheter på Tiktok
✓ Följare och engagemang – tänk på detta
✓ Största fallgroparna att undvika
✓ Därför är sociala medier livsviktiga för publicister
Analys
Alla publicister brottas med churn, men det absolut värsta man kan göra, är något många mediebolag sysslat med – nämligen att försvåra för kunden att säga upp prenumerationen. Thomas Baekdal ger konkreta anledningar till varför.
Digitalt
Tiden har kommit för styckvis försäljning inom flera medieslag, och med bolaget Sesamy tror sig Acastgrundarna ha rätt lösning för att få det att fungera. Enligt Måns Ulvestam har vi nått ”peak subscription”, och publicister missar nu intäkter från de som aldrig kommer bli prenumeranter: ”Det finns olika varianter av köp på enstaka artiklar. Men tajmingen och lösningen har inte varit rätt”, säger han.
Radio/podd
Nyförvärvet Podme blir trumfkortet när Schibsted ska stärka positionen på podcastmarknaden: ”Vi såg en tydlig väg framåt”, säger Pontus Ogebjer, Investment Manager på Schibsted. ✓ Lansering av nya genrer ✓ Expansion och synergier ✓ SvD: ”Flera nya poddar ut i höst”.
Dagspress
För första gången har ”gamla Mittmedia” över 100 000 digitala prenumeranter men stora utmaningar väntar framöver. ”Vi kommer ha en tillväxt inom läsarintäkter på uppskattningsvis 20 miljoner i år men det hjälper tyvärr inte för att kompensera för den takt som vi tappar annonspengar på”, säger Mikael Nestius, till Dagens Media
Blogg
Det är hoppfullt att se hur dagstidningarna ökar sina digitala prenumerationer, och att mindre aktörer hakar på när konsumentbeteendet är etablerat, skriver Unn Edberg efter att ha lusläst flera färska rapporter på temat.
Digitalt
Snart lanseras en av världens mest hajpade streamingtjänster. Quibi erbjuder tittare korta avsnitt på max tio minuter och backas upp av Hollywood-profiler som Steven Spielberg, Kiefer Sutherland och Guillermo del Toro. Många bedömare tror att tjänsten kan slå stort – även i Sverige.
Blogg
För att vara datadriven måste man mäta rätt saker och tyvärr har många mediehus gått vilse när det gäller data och mätning. Det gäller att gå tillbaka till grunderna och skapa enkelhet för att lyckas, skriver prenumerationsexperten Jonas Åström.
Blogg
Om en prenumerationsaffär är framgångsrik ökar både volym och churn.
”Förr eller senare kommer avhopp att vara ungefär lika stort som intag. När affären nått dit är det viktigt att förstå att det händer och att nå nästa nivå, skriver prenumerationsexperten och Dagens Medias bloggare Jonas Åström.
Dagspress
Hur många betalande digitala kunder har dagstidningarna? Vilket innehåll konverterar bäst? Och hur ser framtiden ut? Leif Holmkvist har pratat med cheferna på Sveriges sex största dagstidningar om den digitala transformationen av prenumerationsaffären. Först ut är Svenska Dagbladet.
Medievärldens arkiv
Den brittiska veckotidningen The Economist säger sig nu satsa på att få fler betalande läsare. Därför stramar de upp betalväggen – i stället för tre gratis artiklar i veckan får man nu bara läsa fem i månaden, rapporterar Digiday.
Medievärlden Premiums arkiv
Google, Facebook och Twitter jobbar in sig på den lokala annonsmarknaden genom att närma sig små och medelstora företag. Dessutom vill jättarna ingå partnerskap med lokala medieföretag. Gunnar Springfeldt analyserar faror och fördelar.