Allt om PR. Här samlar vi artiklar, bilder och annan intressant information för dig som vill läsa mer om PR.
Dagspress
Grävarna klagar över att pr-konsulter försvårar deras granskning av makthavare. Dagens Media har mött ”fienden” i form av Hampus Knutsson, erfaren kriskonsult som ger sin syn på journalister.
Mediebyråer
Det globala byrånätverket Dentsu lanserar nu kundupplevelsebyrån Merkle i Sverige. Etableringen beskrivs som ett stort steg i tillväxtstrategin för Europa. ”Merkles intåg på den svenska marknaden ger oss otroligt bra förutsättningar att hjälpa våra klienter och partners att leverera unika kundupplevelser”, säger Jens Rundkvist, ansvarig för Merkle i Sverige.
PR
Lina Thomsgård drivs av att sprida kunskap och göra saker begripliga – ofta med underhållning som verktyg. För Dagens Media berättar hon om ✓ Engagemanget i jämställdhets- och mångfaldsfrågor ✓ Åren i mediebranschen ✓ Vad vi kan lära av coronapandemin.
Pr-byråer
Paret Frida Boisen och Lars Johansson ska använda sina erfarenheter från mediebranschen för att hjälpa företag med deras kommunikation. ”Det kändes som att det var dags att dela med sig”, säger Lars Johansson, som vid årsskiftet lämnade jobbet som nöjeschef på Expressen.
Digitalt
De tre största annonsörerna Ica, Mio och spelbolaget Cherry minskade sina reklamköp i fjol. Samtidigt ökade flera mediebolag sina. ”Vi valde tv för att stärka Mix Megapols varumärke och position”, säger Bauer Medias Jakob Gravestam.
Kommunikationsbyråer
Tyska energikoncernen Eon – som äger Eon Sverige i Malmö – väljer franska jätten Publicis Groupe som mediepartner för marknadsföring och kampanjarbete på åtta europeiska marknader, däribland Sverige. Den svenska delen av uppdraget ska skötas från Publicis Medias Malmökontor.
PR
HELGLÄSNING. Från att som sexåring skriva brev till statsministern till att svara på Fredrik Reinfeldts post. Lisa Stenberg berättar för Dagens Media om samhällsengagemanget som lett till både politik och en roll som byråchef: ”Viljan att förändra är en röd tråd”.
Dagens Media Insikt
Flygbolagen måste våga ta tag i utsläppsfrågan, menar kommunikationskonsulten Anna Lidbom, annars riskerar det att undergräva förtroendet. ”Tiden då man kunde välja att inte prata om sin negativa klimatpåverkan är förbi”, säger hon.
Medier
HELGLÄSNING. Efter 13 år i pr-branschen tar Jennie Knutsson klivet över till Aller Media, som renodlar sig mot en kvinnlig publik: ”Det ska bli jättespännande att få vara med på insidan av detta”, säger hon till Dagens Media.
PR
Det finns dem som kräver Dan Eliassons avgång efter utspelet om Sverigedemokraternas Jimmie Åkesson under Almedalsveckan – men pr-byrån Westanders vd Patrik Westander tar rikspolischefens agerande i försvar.