Allt om PostNord. Här samlar vi artiklar, bilder och annan intressant information för dig som vill läsa mer om PostNord.
Debatt
Det är naturligtvis glädjande att Dennis O Krook och Ann-Loiuse Kleen från Gratistidningarnas förening värdesätter Postnords betydelse för distribution av tidningar och tidskrifter i Sverige, men artikeln innehåller ändå felaktigheter och påståenden som behöver kommenteras, skriver Postnords Henrik Ishihara.
Dagspress
Brevbärarna kommer inte att gå från att dela ut tidningarna varannan dag till att dela ut dem var tredje inom överskådlig tid. Men vilka effekter Postutredningens förslag får på sikt är dock svårare att säga, enligt Henrik Ishihara, public affairs manager på Postnord.
Dagspress
Regeringen har beslutat om hur stödet för daglig tidningsutdelning ska se ut. Beslutet välkomnas men i stora delar av Sverige är skadan från Postnords varannandagsutdelning redan skedd. ”För varje vecka som har gått har tidningarna tappat prenumeranter”, säger TU:s vd Johan Taubert.
Dagspress
Regeringen tillför 123 miljoner för att möjliggöra en fortsatt daglig distribution av tryckta nyhetstidningar i områden där Postnord minskat utdelningen. ”Det här handlar om att säkra att alla människor i Sverige har möjlighet att få sin dagstidning varje dag”, säger kulturminister Amanda Lind till Dagens Media.
Dagspress
Myndigheten för press, radio och tv föreslår ett nytt särskilt distributionsstöd för att motverka Postnords utdelning varannan dag. 133,4 miljoner kronor per år satsas för att kompensera för Postnords chockprishöjning.
Dagspress
Regeringen beslöt i dag att Myndigheten för press, radio och tv ska utreda hur tidningar ska kunna postdistribueras när posten kommer varannan dag. I uppdraget ingår att utveckla distributionsstödet till att omfatta fler tidningar.
Dagspress
”Postnord slår sönder ett arbete som landets tidningar har inlett”. Det skriver vd:arna för Bonnier News, Gota Media och Skånska Dagbladet till Post- och telestyrelsen (PTS) i en skarp protest mot varannandagsutdelning.
Digitalt
Låt algoritmerna göra jobbet – och se till att dina produkter automatiskt visas för rätt målgrupp. Det är ett av råden till e-handlare inför Black Friday från Johnas Liljegren, ansvarig för retail på Facebook i Sverige.
Dagspress
Postnord möter tungt motstånd mot planerna på utdelning varannan dag: ”Mycket olyckligt, regeringen borde ta upp frågan med Postnords ledning”, säger ordföranden i trafikutskottet Jens Holm (V).
Dagspress
Postnord trotsar ägaren staten och startar varannandagsutdelning om ett halvår med förödande följder för tidningarna. Trots att postens uppdrag snart ska utredas. ”Staten som ägare borde säga stopp”, säger TU:s jurist Per Hultengård.
Debatt
Magasinens kundfokus och innovation har fram tills i dag varit näst intill obefintlig. Att då skylla på Postnord och andra externa faktorer för sina egna tillkortakommanden känns världsfrånvänt, skriver Peter Larsén på Enliven.co i en replik till Sveriges Tidskrifter.
Content marketing
Postnord har gjort till strategi att svara på mediernas rapportering om bolaget genom native-annonser på Bonniers sajter. Josefine Kvarnström, vice produktdirektör på konkurrenten Schibsted Sales & Inventory, tycker native-annonsering är oproblematiskt så länge det görs tydligt.
Content marketing
Under 2017 har Postnord gjort till strategi att svara på mediernas rapportering om bolaget genom native-annonser. "För mig som annonsör ser jag det som positivt", säger Thomas Backteman, nordisk kommunikationsdirektör på Postnord.
Kommunikationsbyråer
Det har blivit dags för Postnords kommunikationsdirektör Per Mossberg att gå i pension. Hans efterträdare blir Thomas Backteman. "Det känns naturligt för mig att nu ägna mig åt andra saker", säger Per Mossberg till Dagens Media.
Kommunikationsbyråer
ALMEDALEN 2017. Sveriges Kommunikatörers vd Cecilia Schön Jansson om varför det är så viktigt att inte blanda ihop journalister och kommunikatörer, och vad hon tror är avgörande för native-formatets framtid.
Direktmarknadsföring
Sedan 2010 har investeringarna i fysisk direktreklam backat med omkring tolv procent. Prognosen är att tappet fortsätter. Nu väljer Postnord att ställa om – och lanserar en app som samlar all fysisk direktreklam digitalt.