Allt om Podcast. Här samlar vi artiklar, bilder och annan intressant information för dig som vill läsa mer om Podcast.
Dagspress
SvD:s poddserie ”Dynastin” har på kort tid slagit alla rekord och om bara några veckor rullas nästa satsning ut, enligt publisher Anna Careborg. Jan Almgren, näringslivsreportern som jobbat med Stenbeck-serien berättar om det gedigna arbetet bakom kulisserna: ”Vi var skitnervösa för att inte få tag i någon”.
Analys
Nicklas Hermansson nördar ner sig i Taylor Swifts framgång och gedigna marknadsföringsstrategi. Dessutom spanar han bland annat kring Tiktoks ”poddfunktion”, Wikimedias omgörning och techbranschens nedskärningar.
Radio/podd
Samtidigt som TV4 planerar att kapa samtliga av sina fristående sportsändningar satsar produktionsbolaget Dobb på sitt nya projekt ”Fotbollsmorgon”. Livepodcasten har i dag 30 000 lyssnare och antalet ökar vecka för vecka, säger Anders Nettelbladt, vice vd och producent på Dobb.
Under 15
I det 337:e avsnittet av podcasten ”Under 15” gästas Henric Smolak av medieveteranen och The trade desks Nordenchef Magnus Johansson för att diskutera mediestrategier i ett fragmenterat landskap.
Radio/podd
Poddaktörerna Naudio och Third Ear Studio har nyligen anslutit sig till det medieetiska systemet för att göra det möjlighet för personer att få publiceringar prövade av MO och Mediernas Etiknämnd. ”Vi vill skapa en mer professionaliserad bransch”, säger Martin Johnson, vd och ansvarig utgivare på Third Ear Studio.
Analys
Publicister måste hitta ett sätt att förvandla sitt mest värdefulla fokusområde till något som inte bara är en länk eller en del av allt annat på en plattform, skriver Thomas Baekdal i årets sista analys som blickar framåt mot kommande utmaningar.
Radio/podd
Lotten Skeppstedt lämnar Storytel för Acast-grundarnas ljudboksutmanare Sesamy. Hon avslöjar också att bolaget ger sig in på poddmarknaden: ”Det är ambitionen. Vi kommer att titta på alla typer av berättelser”, säger hon till Dagens Media.
Analys
Spotify borde åka till Kina för att väcka liv i innovationslusten, så går det för amerikanska medieuppstickaren Puck och vilken filmaktör vinner kriget om kassakon Christopher Nolans nästa blockbuster? Läs om detta och mer i Nomo Fomos chefredaktör Nicklas Hermanssons fredagsspaning.
Radio/podd
Nyförvärvet Podme blir trumfkortet när Schibsted ska stärka positionen på podcastmarknaden: ”Vi såg en tydlig väg framåt”, säger Pontus Ogebjer, Investment Manager på Schibsted. ✓ Lansering av nya genrer ✓ Expansion och synergier ✓ SvD: ”Flera nya poddar ut i höst”.
Medier
Dagens Media kopplar greppet om några av branschens viktigaste områden. Vid åtta tillfällen under året erbjuder vi fördjupande temaveckor för våra prenumeranter. Först ut är en djupdykning i digitala prenumerationer och abonnemang.
Under 15
I det 150:e avsnittet av podcasten ”Under 15” gästas Henric Smolak av entreprenörerna Arbilina Nissan och Nina Akbari för att diskutera hur man går från idé till att revolutionera en hel skönhetsindustri.
Radio/podd
För tredje kvartalet i rad är Spotify den största podcastplatformen i Sverige. Nästa steg är mer sportinnehåll, men även scriptad drama och kanske också reality. ”Om bara ett år tror jag att vi kommer att se en helt ny möjlighet och situation för podcasts”, säger Spotifys innehållschef Johan Seidefors.
Radio/podd
Initiativen och satsningarna inom ljud och podd fortsätter att hagla. Acast släpper nytt verktyg för att knyta till sig nya poddskapare och öka intäkterna. ”Det kommer bli en väsentlig del av våra intäkter”, säger Acasts medgrundare Johan Billgren.
Radio/podd
Poddlyssnandet ökar i en rasande takt och lockar till sig fler och fler annonsörer. Undersökningsbolaget Nepa har tagit reda på styrkorna med poddreklam. ✓ Tre saker att tänka på i poddreklam ✓ Styrkor och svagheter ✓ Starkaste KPI:en.
Radio/podd
En stor del av Sveriges poddar ansluter sig till IAB:s nya globala poddvaluta. Men fortfarande står flera bolag och poddar utanför en gemensam mätvaluta. ✓ Detta innebär den nya valutan ✓ Så väntas siffrorna påverkas ✓ Locket på från Spotify
Guide
Schibsted Brand studio har chans att vinna i Digiday marketing and advertising awards Europe med en kampanj för Kavli. Den kreativa konceptutvecklaren – Isabelle Redving – svarar på hur man arbetat fram kampanjinnehållet.
Radio/podd
HELGLÄSNING. Navid Modiri är hjärnan bakom den omdiskuterade podden “Hur kan vi”. Trots hård kritik är planen att göra den ännu kaxigare: “Jag stänger inte dörren för någon”, säger Navid Modiri till Dagens Media.