Allt om Playad. Här samlar vi artiklar, bilder och annan intressant information för dig som vill läsa mer om Playad.
Rörligt
Efter ett uppsving under 2020, då PUT:en i linjär-tv faktiskt ökade, går tv-tittandet återigen neråt. Men däremot ökar online-tittandet fortfarande något – trots massiv konkurrens från streamingtjänsterna.
✓ Nent, Discovery och Kvällspressen tappar online-tittare
✓ Linjärtappet störst i de kommersiellt viktiga målgrupperna
✓ Kanal 5 mot strömmen
Digitalt
UPPDATERAD. Nordiska Playad Group förvärvas av Showheroes Group som i och med köpet slår sig in på den nordiska marknaden. ”Det kommer att betyda jättemycket, både för oss och för våra samarbetspartners”, säger Lars Blomberg till Dagens Media.
Debatt
Lästrycket hos den svenska dagspressen har knappast varit större än det vi sett de senaste veckorna. Ändå fortsätter tidningsföretagen att tappa annonsintäkter till de stora jättarna som Facebook och Google. Det är dags att svenska annonsörer börjar förstå vikten av att annonsera svenskt, skriver Mats Ståhl, vd på Playad Sverige.
Debatt
Jonas Rundgren har rätt i att marknadsförare bör komplettera med outstreamvideo. Men de måste också förstå att det ställs andra krav i en icke-linjär miljö online. Det skriver Patrik Andrén, medgrundare och Creative Director på Playad Media Group.
Rörligt
Webb-tv tar ett allt hårdare grepp om det totala tittandet. För första gången är den uppskattade tittningen av webb-tv större än linjär-tv, enligt Playads rapport. Samtidigt finns det en typ av tittande som fortfarande står sig starkt linjärt – nämligen sportevenemang.
Debatt
DEBATT. Alexei Grinevski, nordisk analys- och strategichef på Playad, reagerar på Dagens Medias webb-tv-special och menar att annonsörer och mediebyråer inte får glömma att det förutom Aftonbladet och Expressen finns ett hundratal till svenska aktörer som också satsar stenhårt på rörligt.