Allt om PHD. Här samlar vi artiklar, bilder och annan intressant information för dig som vill läsa mer om PHD.
Digitalt
Internetstiftelsens årliga kartläggning av våra e-vanor har kommit. Julia Strömberg, sociala medier-expert på PHD har läst ”Svenskarna och internet” och konstaterar bland annat att sociala medier bör vara ett självklart val i marknadsförarnas mediemix.
Mediebyråer
Mediebyråerna är rörande överens – företagskulturen är avgörande när det handlar om att behålla personal. Så här jobbar Tre Kronor, PHD och Hear.
✓Ökad konkurrens om talangerna
✓Personlig utveckling en hygienfaktor
✓Trygghet tar större plats
Rörligt
Streamat tittande är på väg att gå om det linjära tittandet bland befolkningen i stort. Det skapar utmaningar för annonsörerna. ”Vi kan inte ta den totala tv-budgeten och lägga på VOD”, säger Amanda Hammarström, head of video/audio på PHD.
Digitalt
Rapporten ”Svenskarna och internet” är här. Vad bör man som marknadsförare ta fasta på, kopplat till användandet av sociala medier, och vad sticker ut? Sociala medier-experterna Sandra Erlandsson och Rebecka Hjelm analyserar siffrorna. ”Att lägga alla ägg i samma korg när vi planerar närvaro på sociala medier blir allt svårare”, säger Sandra Erlandsson.
Rörligt
Var ligger de stora tv-sporträttigheterna i dag – och hur ser prisbilden, kontraktslängder och annonsmarknaden ut på området? Dagens Media har pratat med företrädare för TV4/C More, Discovery Sverige och mediebyrån PHD för att reda ut.
Digitalt
DEL 5. Hur ser mediekonsumtionen ut nästa år? Hur behöver medierna utvecklas? Och vilken påverkan kommer coronapandemin att ha på mediemarknaden? PHD:s Håkan Gustafsson, SvD:s Anna Careborg och Eyevinns Jonas Rydholm Birmé ger sin syn på vad som väntar nästa år.
Rörligt
Nent och Discovery tvingas söka nya sändningstillstånd när Brexit träder i kraft vid årsskiftet. Förändringen innebär stora konsekvenser för tv-reklamen då tv-husen valt två strategiskt skilda vägar. Medieexperterna om vad förändringen innebär för: ✓alkoholreklamen ✓sponsringen ✓mängden reklam och annonsörerna.
Rörligt
Experterna välkomnar kvällspressens annonssamarbeten men efterfrågar samtidigt ännu fler samarbeten mellan olika medier. ”Samarbetet skulle på sikt må bra av att fler aktörer inom tidnings-tv ansluter sig”, säger Alexei Grinevski, head of audio & visual media, på IUM.
Rörligt
Fler svenskar hemma under sommaren kan innebära gyllene tillfällen för annonsörerna – men också utmaningar på grund av all utebliven sport. Mediebyråexperterna om: ✓Beteendeförändringarna ✓Konsekvenserna för annonsörerna ✓De segrande medierna
Experter/tyckare
Under 2016 kantades PHD av dalande siffror, vd-avhopp och flertalet uppsägningar. COO Alexandra Nyholm skriver öppet om hur mediebyrån arbetat för att vända trenden. ”Som COO kan jag säga att det fanns tillfällen där jag kände att jag ville kasta in handduken”, skriver hon.
Tips och inspiration
Om det finns något jag har lärt mig under mina nästan 30 år inom marknadsföring, så är det att de enda som överlever branschen är de som anpassar sig snabbt. Och om du läser detta beror det på att du är en av dem, skriver PHD:s Giselle Almonacid.
Mediebyråer
Kunderna fortsätter att genomföra mediebyråpitcher. Bland de annonsörer som bytt mediebyrå under årets första kvartal märks bland annat Lindex och Zmarta. ✓Svårare pitcharbete i krisen ✓Byråerna som permitterar ✓Så påverkas kundrelationen
Rörligt
Årets viktigaste period för bio står för dörren. Hittills har mediekategorin lyckats öka sina investeringar trots tuff konkurrens från streamingtjänsterna. ”Den största konkurrensen handlar om människors tid”, säger Carolin Högmyr, marknadschef på Filmstaden Business. ✓ Experternas dom: styrkor och svagheter med bio ✓ Framtida utmaningar ✓ Nya annonsformat.
Radio/podd
Sedan omregleringen av radiomarknaden 2018 har den kommersiella radion ökat sin räckvidd. Men en avmattning i konjunkturen kan slå mot radioinvesteringarna. Dagens Media går igenom vad vi har att vänta av de olika medieslagen under 2020.
Digitalt
2020 stundar och det är hög tid att spika strategin för sociala medier. Dagens Media bad tre sociala medier-experter ge sina bästa råd inför det nya decenniet. ✓ Det blir viktigast inom sociala medier 2020 ✓ Likes försvinner? Så förändrar det sociala medier ✓ Tiktok som annonsplattform 2020 – experternas dom ✓ Så utvecklas Facebook.
Kampanjer
Årets viktigaste shoppinghelger är snart här. Dagens Media vänder sig till en rad mediebyråexperter för att ta reda på hur man som annonsör ska nå ut i det massiva bruset och maxa försäljningen ✓ Vanliga fallgropar ✓ Bästa tipsen ✓ Viktigaste budskapen.
Rörligt
När räckvidden minskar i tv och online video fortsätter att växa blir det än viktigare att få effekt i den snåriga annonskanalen. Tre experter från mediebyråsidan, reklamsidan och annonssidan ger sina bästa tips på hur man får effekt för sitt varumärke.
Digitalt
Facebooks nya verktyg ger användarna bättre kontroll över datan. Samtidigt har Google och Apple infört striktare kontroller av kakor i sina webbläsare. Hur påverkar trenden med ökad datakontroll mediebyråerna? Dagens Media har ställt frågan till fyra mediebyråer.
Medier
Kommer ett kommersiellt tv-hus dra ned vintersportens tv-publik eller inte? Dagens Media vänder sig till mediebyråernas tv-experter för att ta reda på svaren och vad förändringen innebär för annonsörer.
Dagens Media Insikt
Googles byte till first-price auktioner innebär en omställning för hela det programmatiska ekosystemet. På kort sikt kan publicister få se ökade intäkter innan marknaden har vant sig vid en annan typ av budgivning.