Få hela storyn
Starta din prenumeration
Här samlar vi dagens nyheter som också tar plats i vårt dagliga nyhetsbrev.
Dagspress
Det finns ingen deadline för när en ny chefredaktör ska vara på plats – efter att Herman Nikolic lämnar Jönköpings-Posten. ”Vi skyndar långsamt”, säger Carl-Johan Bergman, chef för redaktionell verksamhet på Bonnier News Local, till Dagens Media.
Mediebyråer
Medie- och kommunikationsbyrån Wavemaker rekryterar. Efter att sett ett behov hos kunder anställer de nu en e-commerce director för att driva tillväxt på området: ”Konsumentens krav och beteenden är i ständig förändring”, säger nya medarbetaren Anna Andersson.
Digitalt
UPPDATERAD. Engelsk domstol har kommit fram till att Svante Kumlin får bedriva förtalsmål mot Realtid. ”Realtid kan tvingas försvara tre svenska publiceringar i ett förtalsmål i England och det är förstås helt orimligt”, säger Utgivarnas ordförande Thomas Mattsson.
Rörligt
AVOD-annonseringen kan gå om den klassiska tv-reklamen redan 2025, och det är många som vill ha en bit av AVOD-kakan. Men vad innebär den snabba utvecklingen egentligen? Och vad öppnar det här för möjligheter för annonsörerna? Experterna svarar.
Mediebyråer
Efter en nedgång i mars ökar medieinvesteringarna under april. ”Kriget i Ukraina, hög inflation och ökande konsumentpriser verkar inte påverka annonsörerna”, säger Daniel Eriksson, styrelseordförande för Sveriges Mediebyråer.
Debatt
REPLIK. På samma sätt som vi nu utvärderar vilket klimatavtryck våra medieplaner kommer att ge så bör vi också utvärdera vilket demokratiavtryck de medför. Det skriver Alexei Grinevski på Magna Mediabrands, i en replik till IAB.
Rörligt
Antalet streamingtjänster växer som svampar ur jorden, och hushållspenetrationen i Sverige är rekordhög. Men marknaden är på väg att mogna. Så hur kommer det här landskapet att utvecklas framåt? Det ska Dagens Media djupdyka i under nästa temavecka.
Analys
Man kan experimentera för att innovera, men kärnan i själva experimentet är just utforskandet. Det skriver Schibsteds AI-expert Agnes Stenbom och konstaterar att syftet är att att lära, testa, och säkerligen fela ibland.
Digitalt
Ida Antebro, head of influencer marketing & Sparks på Aller Media, lämnar mitt under mediehusets uppväxling av influenceraffären: ”Jag kommer att stå som en hejarklack på sidan nu”, säger Ida Antebro, som i maj kliver på en global byråroll.
Experter/tyckare
Andelen som har tackat ja till att dela sin identifikationsdata sedan Apples förändring ligger på 43 procent globalt, visar siffror från Appsflyer. Appflyers Michael Hahn om hur marknadsförare har anpassat sig till förändringen.
Rörligt
Den 28 april släpps Britbox på den nordiska marknaden – både som fristående tjänst och som del av C More. Dagens Media har intervjuat Britbox vd Reemah Sakaan för att höra hur hon ser på streamingmarknaden, partnerskapet med C More och Netflix dalande siffror.
Radio/podd
Hösten 2017 lämnade Lotta Bromé Sveriges Radio efter anklagelser om maktmissbruk och trakasserier. I samband med att hon snart är tillbaka i etern berättar hon om sin syn på anklagelserna för Aftonbladet: ”Jag vet vad jag har gjort och inte gjort”.
Debatt
Tredjepartscookie-döden är oundviklig. Därför måste företagen införa en långsiktig och genomförbar förstapartsstrategi för att upprätthålla och stärka sitt varumärkes relevans i den nya integritetscentrerade vardagen.
Dagspress
Sveriges samlade publicister sluter upp bakom kollegorna i Ukraina. Bland annat drog Aftonbladets Lena K Samuelsson igång ett upprop och Breakit skänker läsarintäkter.
Nu uppmanar Bonnier News att skänka hjälmar och skyddsvästar till kollegorna i kriget.
Digitalt
Allt ska kvantifieras, redovisas och allt ska mätas och analyseras. Men hur fungerar det – egentligen? Vilka är fallgroparna och hur ska annonsörerna veta att de får valuta för pengarna? Dagens Media hjälper dig att navigera det febriga virrvarret i mätdjungeln.
Dagspress
Google förlorade mot Kammarrätten i en dom som säger att sajtägare inte ska bli informerade om sökträffar tas bort från Google. Nu överklagar Google domen och får stöd av Tidningsutgivarna: ”Det här är svårt att tolka annorlunda än att yttrandefriheten beskärs”, säger TU:s vd Johan Taubert till Dagens Media.
Dagspress
Kulturministern har inte råd med fler snedsteg efter intervjufjaskot i SvD, menar krisexperterna Hampus Knutsson och Jeanette Fors-Andrée. Nästa gång Jeanette Gustafsdotter möter medierna blir avgörande för hennes framtid. Medieprofilerna Kerstin Neld och Thomas Mattsson har dock en helt annan bild av kritikstormen.
✓ Medietränarna: Vingklippt eller utbytt – så måste kulturministern navigera
✓ Sveriges Tidskrifter: ”Dåligt för mediebranschen om hon byts ut”.