Här samlar vi dagens nyheter som också tar plats i vårt dagliga nyhetsbrev.
Debatt
Att namnge grovt kriminella är inte att slå ett slag för ökad pressfrihet utan ett effektivt sätt att utsätta oskyldiga för risker, skriver journalisten Nils Svensson, vars bild är att etablerade medier allt oftare bryter mot spelreglerna.
Analys
Nicklas Hermansson nördar ner sig i Taylor Swifts framgång och gedigna marknadsföringsstrategi. Dessutom spanar han bland annat kring Tiktoks ”poddfunktion”, Wikimedias omgörning och techbranschens nedskärningar.
Dagspress
Tv blir allt viktigare för grävredaktionerna. ”Det finns ett före och ett efter järnrörsskandalen”, säger Expressens grävchef Christian Holmén. ”Med tv får våra avslöjanden mer spridning”.
Rörligt
Efter Margaux-skandalen gjorde SVT Edits en dokumentär om händelsen. Den kritiserades starkt för att gynna influencern. Nu visar handlingar från Myndigheten för press, radio och tv att den anmälts över 20 gånger.
Rörligt
Regeringen har lagt fram sin lagrådsremiss om villkor för public service. Regeringen vill nu göra det möjligt att ställa upp krav på innehåll i radio- och tv-program från public service.
Debatt
Googles utfasning av tredjepartscookies innebär en stor omställning för digital marknadsföring. Det måste till nya grepp för att engagera kunder, bygga relationer och driva tillväxt i trafik och affärer. Det skriver Andreas Kolleger på grafdatabasen Neo4j.
Debatt
Om Läkemedelverket får igenom en skärpning av reglerna för utlämnande av medicin köpt på nätapotek kan det få allvarliga konsekvenser för tidningsutdelningen på landsbygden. Det menar företrädare för tre av Sveriges största mediekoncerner och TU:s vd.
Radio/podd
Åtta nya poddar, med profiler som Isabella Löwengrip, Anna Björklund, Mia Skäringer, Hampus Nessvold och Nisse Hallberg, har sajnat med Acast. Med tillökningen räknar Acast med att räckvidden ska gå upp med över två miljoner nya månatliga lyssningar i Sverige.
Debatt
Varför är så många villiga att använda slaktmasken på ett av våra mer effektiva medier, print? Kanske är prisbilden fel, eller så saknas affinitet i intressanta målgrupper. Men det har knappast att göra med reklameffekten, skriver RAM:s vd Staffan Hultén.
Dagspress
Runt 9 000 kronor per ton kostar tidningspapper efter nyår. ”Förhoppningsvis leder minskad efterfrågan till att marknaden normaliseras under året”, säger Samköpsgruppens ordförande Anders Westermark, till Dagens Media.
Analys
Helle Klein ger uttryck för en av de farligaste åsikterna som finns för den som gillar public service, skriver Anders Malmsten i en kolumn där han också varnar för att risken är att det uppfattas som att en liten medieelit inte vill att folket utanför Stockholm ska få ha åsikter om vad som ska sändas i radio och tv.
Dagspress
Allt fler redaktioner satsar på grävande journalistik. När läsarintäkter tar över blir unikt material nödvändigt. Och det mesta grävandet sker lokalt, fjärran från tjusiga prisgalor. Dagens Media har pratat med grävcheferna om framgångar, hinder och jobben de är avundsjuka på.
Dagspress
Expressen fortsätter knyta till sig sporträttigheter. Denna gång köper tidningen rättigheterna till att visa vissa försäsongsmatcher inför allsvenskan och superettan. ”Fotboll är en kärnverksamhet för oss”, säger Pontus Weinemo, strategisk sportchef på Expressen, till Dagens Media.
Dagspress
Reuters har tillsammans med universitetet i Oxford tittat i spåkulan för 2023 släppt en jätterapport om medier. Bland trenderna syns neddragningar, fokus på läsarintäkter och att medier kommer överge programmatisk annonsering.
Rörligt
Under flera år har larmen från tv-husen och produktionsbolaget duggat tätt. I en granskning av Aftonbladet berättar praktikanter om arbetsmiljön på ”Let's dance”-produktionen: ”Jag skulle vara där från åtta på morgonen till två på natten.”
Mediebyråer
Johan Alanko, managing director på Initiative Sweden, oroar sig över reklamtröttheten och konstaterar att kommunikationen behöver ta spjärn mot kulturella händelser i samhället och att ribban kring kreativa lösningar behöver höjas.
Rörligt
Amazon Studios Karin Lindström tror på fler oheliga allianser inom produktionsbranschen det kommande året. ”Och med konjunkturen tror jag inte att svenska folket abonnemangs-bantar utan snarare ökar antalet tjänster”.
Radio/podd
Visionen för den kommersiella valutan, som lanserades 2022, är att lyfta ljudmediet till nästa nivå. Här har MMS en viktig roll att kvalitetssäkra och kravställa underlagen för hur lyssnarmätningar genomförs på den svenska marknaden, säger Bauer Medias vd Linda Palmgren.
Utomhus
Viktigast det gångna året var, enligt Clear Channels vd Kenneth Ek, lanseringen av Outdoor Impact. ”Det gav den svenska mediebranschen ett av världens mest avancerade mätsystem och planeringsverktyg för utomhusmediet”.
Tidskrifter
Rysslands krig mot Ukraina, den finska pappersstrejken och regeringsskiftet är några av de viktigaste branschhändelserna under 2022, enligt Estelle Ejdeholm, publisher/förlagschef på Story House Egmont.
Rörligt
AVOD och HVOD blev stekhet år 2022, men det saknas fortfarande en hel del analys i frågan, menar Viaplay Groups vd Anders Jensen. Viktigast 2023: ”Den överlägset största frågan är säkerställandet av mångfald i vår bransch, på alla plan”.
Debatt
Smala plånböcker och nya annonsmöjligheter, artificiell intelligens och osäkra tider för techjättarna – det är några av de trender som Peo Persson, grundare av Danads, menar att vi kan vänta oss på 2023 års annonsmarknad.
Debatt
Tv kommer precis som alla andra medieslag att få det tufft annonsmässigt när bolagen skär i budgeten, men tittarna kommer att finnas kvar – och framför allt samlas kring sport och nyheter. Det tror Allentes vd Jonas Gustafsson, som bekymrar sig över att lågkonjunkturen kan driva tittarna mot pirataktörernas plattformar.
Debatt
Den cookiefria verkligheten dröjer. Men förr eller senare kommer den, och då måste du som annonsör vara förberedd. Här är de tre viktigaste råden för att klara övergången, enligt Magnus Johansson, Nordenchef på The Trade Desk.