Allt om Novus. Här samlar vi artiklar, bilder och annan intressant information för dig som vill läsa mer om Novus.
Medier
Intresset för livesändningar är minimalt. Novus ännu opublicerade enkät till mediekonsumenterna visar att 3 procent efterfrågar live. ”Medierna är helt i otakt med folks efterfrågan”, säger Novus vd Torbjörn Sjöström.
Debatt
SLUTREPLIK. Torbjörn Sjöströms replik blir mest skällande – vid helt fel träd. I stället för att tala illa om konkurrenter bör vi kroka arm för att få media och upphandlare att ställa krav på metod och genomförande, skriver Daniel Sturesson på Enkätfabriken
Debatt
Daniel Sturesson har rätt i att jag förordar metoden att följa beprövad forskning. Det borde alla undersökningsföretag göra. Tyvärr visar dock hans replik att så inte är fallet. Det skriver Novus vd Torbjörn Sjöström i ett svar.
Digitalt
85 procent av svenskarna upplever irrelevant reklam som irriterande. Det visar en ny Novus-undersökning. ”Det slarvas mycket i förarbetet till den datadrivna reklamen. Det skadar varumärket”, säger Anna Albinsson, marknadschef på Bisnode, till Dagens Media.
Medievärldens arkiv
Undersökningarna inför Brexit var tillräckligt rätt. Men siffrorna feltolkades. Redaktionerna gjorde kollektivt fel analys. Lösningen är att hålla oss undersökare ansvariga för analysen, skriver Novus vd Torbjörn Sjöström i ett svar till Daniel Nordström som väljer bort opinionsundersökningar.
Medievärldens arkiv
Nya siffror visar att i dag tror en majoritet av allmänheten att medieföretagen skapar den bild de vill. På sikt raserar det tron på att journalistik behövs. Det menar Novus vd Torbjörn Sjöström och mediekonsult Brit Stakston.