Allt om Norge. Här samlar vi artiklar, bilder och annan intressant information för dig som vill läsa mer om Norge.
Dagspress
Nederländska De Telegraaf och norska Supernytt avslöjar hur de lyckats nå mitt i prick hos sina unga målgrupper. Supernytt avslöjar varför de alltid brejkar stora nyheter först på Tiktok – och hur det har utvecklat programmets journalistik. De Telegraf bjuder på strategin som får Youtube-prenumeranterna att svälla till det mångdubbla.
Analys
Facebook kan driva trafik till publicister – men ska aldrig vara den primära nyhetskällan. Publicister måste i första hand möta sin publik i de egna kanalerna. Det ska alltid stå i fokus, skriver medieanalytikern Thomas Baekdal.
Dagspress
Schibsted lovar annonsörerna en miljon ”riktiga människor” på ett dygn: ”Vi är villiga att ge bort produkten gratis om vi inte når målet”, säger Schibsteds kommersiella direktör, Christian Haneborg, till Kampanje.
Medievärldens arkiv
Hon har utsetts till Norges mäktigaste mediekvinna fyra år i rad. Och hennes inflytande har inte minskat med det nya uppdraget som vd för Schibsteds största ägare Tinius Trust. Medievärlden träffade Kjersti Løken Stavrum i Oslo för att prata affärsutveckling, mediepolitik och lobbyarbete.
Kampanjer
En misslyckad valkampanj har styrt livet in på en oväntad bana för Gylve ”Fenriz” Nagell från det norska metalbandet Darkthrone. Trots att kampanjen löd ”Vänligen rösta inte på mig – skedde det omvända. Nu sitter metalrockaren i kommunfullmäktige.
Medievärlden Premiums arkiv
E-post och nyhetsbrev kan låta förlegat. Men det finns en stor potential, konstaterar Charlotte Fagerlund. Både för medieföretag och annonsörer. Allt fler upptäcker nu hur snabb, enkel och effektiv en metod från förra seklet kan vara.
Medievärlden Premiums arkiv
Inkluderande medlemskap som tillväxtstrategi handlar om något djupare än svenska tidningars lojalitetsprogram, de innebär en övergång från produktföretag till serviceorganisationer. Gunnar Springfeldt har tittat på olika strategier för att öka läsarnas lojalitet.
Medievärlden Premiums arkiv
Nu lanserar sig Instagram som reklamkanal i Sverige. Nya format ska öka nytta och möjligheter för annonsörerna som redan visat stort intresse för att nå de 2,5 miljonerna svenskar som finns där. Kristin Heinonen har tittat på vad det betyder för medieföretagen.
Medievärlden Premiums arkiv
Kommer de unga i dag att bli som vi när de blir äldre? Katarina Graffman lyfter fram fem faktorer som särskiljer generationen född 1990 och senare jämfört med tidigare årskullar. En slutsats är att tekniken ökar verkligheten snarare än begränsar den.
Medievärlden Premiums arkiv
IT-säkerhet kostar pengar. Bristande IT-säkerhet kan kosta ännu mer i takt med att digitala attacker blir allt vanligare. Men det finns strategier för hur medieföretagen ska minimera riskerna att deras sajt tas över av illasinnade hackare.
Medievärlden Premiums arkiv
Få som gör hyperlokal journalistik får snurr på annonsförsäljningen. Scott Brodbeck är ett lysande undantag. Medievärlden åkte till Arlington och träffade redaktören som klarat av något som både New York Times och Washington Post misslyckats med.
Medievärlden Premiums arkiv
Hur tänker lokaltidningarna kring intäkter och vad pratar de om när de ser framåt? Gunnar Springfeldt rapporterar från Local Online Advertising Conference i New York och utspelen från New York Times och Buzzfeed om samarbete.
Medievärlden Premiums arkiv
Vilket innehåll är mediekonsumenterna beredda att betala för, när det finns så mycket som är gratis? En del av svaret kan man finna på Island, där en majoritet av befolkningen nöjer sig med en dagligen utkommande gratistidning.
Medievärlden Premiums arkiv
Exempel på datajournalistik som synts under valspurten har varit valkompasser och visualiseringar av hur röstandet sett ut i landet. För att bli framgångsrik inom datajournalistik är fem områden centrala, skriver Ester Appelgren.
Medievärlden Premiums arkiv
Inloggning ger medieföretaget den data som krävs för att utveckla tjänster mot användare och annonsörer. Schibsteds lösning SPiD skall finnas på alla koncernens sajter i Sverige och Norge senast under 2015. Sedan ska den spridas till övriga världen.
Medievärlden Premiums arkiv
Aldrig tidigare har svenskarna sett så mycket reklam för de digitala bostadsannonssajterna. Det rasar ett marknadskrig mellan Schibsted-ägda Blocket, mäklarägda Hemnet och Bonnierdelägda hittahem.se. Slaget står på alla fronter, både via kampanjer mot allmänheten och bearbetning av mäklarna. Men den stora förloraren behöver inte bli varken Blocket eller Hemnet.
Medievärlden Premiums arkiv
Medieföretagen genomgår nu ett skifte från print till digitalt, men intäkterna hänger inte riktigt med. Medieekonomen Stefan Melesko har analyserat intäktsutvecklingen och intäkten per läsare i print och digitalt på jakt efter framtidens affärsmodell.
Medievärlden Premiums arkiv
En nyckelfråga när medieföretagen börjar ta betalt för digitalt innehåll är hur det kommuniceras till läsarna. Att journalistik kostar räcker inte som argument. Nytt innehåll, nya paket – och inte minst nya ord kan vara en möjlig väg, tror Kristina Sabelström Möller.
Medievärlden Premiums arkiv
För unga är medier synonymt med det sociala och Facebook räknas till traditionella medier. Katarina Graffman sammanfattar nya antropologiska studier av ungas medieanvändning och betonar vikten av att förstå användningen av varje specifik plattform.
Medievärlden Premiums arkiv
Data kan växla dina digitala ören till kronor. När det gäller användardata för mediebranschen finns det två huvudspår: data som bygger på registrering och data som bygger på cookies. I analysen ”Analysera besökarna” beskrev vi hur medieföretagen kan jobba med data från inloggade användare. I den här analysen skriver Sakari Pitkänen om data baserad på cookies, där andra aktörer ofta åker snålskjuts på mediehusen.