Här samlar vi artiklar där Nordicom vid Göteborgs universitet nämns.
Dagspress
Forskaren Jonas Ohlsson redogör för sina insikter gällande utvecklingen på medieområdet: ✓ Institutionaliserat ägande på radio och tv-marknaden ✓ Större och färre enheter på dagspressidan ✓ Norsk dominans.
Dagspress
Sveriges BNP väntas minska med 1 procent under 2023 – och forskningen visar att reklambudgeterna minskar ännu mer. Här delar forskarna med sig av sina insikter om hur lågkonjunkturer brukar slå mot medier och annonsering – och vilka medieslag som brukar stå stabilast när recessionens vindar blåser som hårdast.
Dagspress
Forskningen kring public service påverkan på de kommersiella mediernas affärsmodeller är knapp – därför bör inga stora slutsatser dras. Det säger medieforskaren Jonas Ohlsson, och efterlyser en oberoende diskussion: ”Det vore olyckligt om vi hamnade i en mediepolitisk process där marknadsaktörerna står för kunskapsunderlaget”.
Digitalt
Alla använder mobiler, Snapchat är den största sociala plattformen och influencers är en lika stor källa till nyheter som SVT. Här är en genomgång av vad flera rapporter visar om barn och ungas mediekonsumtion.
Digitalt
Tiktok växer kraftigt, allt mer tid läggs på Youtube och pensionärerna har på allvar gjort sitt intåg på sociala medier. Hur ser användandet av sociala medier ut? Och hur har det utvecklats under pandemin? Dagens Media sammanställer de viktigaste siffrorna från flera rapporter.
Dagspress
Flera nordiska medieföretag vittnar om en rekordhög försäljning av digitala prenumerationer som en följd av coronapandemin. Dessutom har det aldrig betalats ut så mycket pengar i mediestöd någonsin. Det visar en rapport från Nordicom.
Digitalt
Google och Facebook dominerar annonsmarknaden – och dominansen förväntas bestå. Samtidigt satsar många medier allt mer på prenumeration, och vi har dessutom en pandemi som skapar en extrem osäkerhet på marknaden. Dagens Media ber experterna Jonas Ohlsson, Madeleine Thor och Peter Callius att sia om var annonsmarknaden är på väg.
Digitalt
Teknikjättar har fått en monopolställning på digitala annonsmarknaden – och därmed stor makt över hur nyheter produceras, enligt ny studie från Nordicom. Men betalväggar och ökat samarbete mellan mediehus kan minska beroendet, menar professorn och bokens författare Carl-Gustav Lindén.
Dagspress
2019 blev ännu ett svart år för pressen, medan tv gjorde rekordvinster. Klyftan mellan stad och land växer och medier utanför storstäderna hotas. Det framgår av Nordicoms rapport Medieekonomi 2020 som presenteras i dag.
Dagens Media Magasin
Höstens andra utgåva av Dagens Media har landat i brevlådorna. Läs om: ✓ Joakim Lundells revansch ✓ Efter storaffärerna – så får du ihop företagskulturen ✓ Kvällspressens nya kris.
Dagspress
Innehållsproducenter, såsom tidskrifts- och magasinsmakare, är de stora förlorarna i det allt mer plattformsdrivna medielandskapet, enligt medieforskaren Jonas Ohlsson på Nordicom. ”Det uppstår spänningar där producenterna ofta tycker att distributörerna betalar för dåligt”, säger han till Dagens Media.
Medier
Botten kan snart vara nådd för medie- och reklaminvesteringarna, men det lär bli tufft ett bra tag till. För Dagens Media ger experterna på IRM, Sveriges Mediebyråer, Nordicom och Kantar Sifo sin syn på mediemarknadens utveckling 2020 och 2021. ”Vi kommer att se fler oortodoxa samarbeten”, säger Peter Callius på Kantar Sifo.
Dagspress
Nyligen presenterade Nordicoms chef Jonas Ohlsson årets rapport om mediernas ekonomi. ”Annonsmodellen för morgonpress är i nästan fritt fall och lokal journalistik räcker inte för att bära en affärsmodell”, säger han i en intervju med Leif Holmkvist om mediernas framtid.
Medievärldens arkiv
Stiftelsen för internetstruktur (.SE) lanserar i dag en webbplats med statistik och fakta om nätanvändning i Sverige. Det görs i samarbete med Nordicom-Mediebarometern, Post- och Telestyrelsen, Statistiska Centralbyrån och World Internet Institute.