Allt om Netflix. Här samlar vi artiklar, bilder och annan intressant information för dig som vill läsa mer om Netflix.
Rörligt
Prenumerationssiffrorna stiger för Netflix, som redovisar 1,75 miljoner nya prenumeranter under årets första kvartal. Samtidigt senareläggs åtgärder mot lösenordsdelning, som ursprungligen var planerat under det första kvartalet.
Debatt
Vi befinner oss i en ny era där streamingtjänster ger sig in i reklamvärlden. Nu gäller det för annonsörer att tänka till kring sin budget och noga följa utvecklingen, skriver Robert Björk, chef för Channel Factory i Norden.
Medier
Uppköp, konsolideringar och globala spelare som begär allt mer plats. Vilka är beslutsfattarna på svenska mediebolag 2023, när branschen förändras i rasande takt? Dagens Media kartlägger branschens styrelser och ledningsgrupper – kategori för kategori.
Rörligt
Streamingbolagen stöper om sina affärsmodeller och satsar på hybridlösningar. Stefan Melesko, docent i medieekonomi, ställer sig frågande till utvecklingen och lyfter att ledningarna verkar alltför styrda av börskursen. Samtidigt saknar han bevis för att en reklambaserad modell verkligen är motiverad.
Rörligt
Fantasy och true crime, glittrig dragshow, skruvad dejting och influencers från sociala medier som gör succé i tv. Men även feelgood och HBTQ för unga. Så ser de hetaste trenderna ut på den buffé av innehåll och format som serveras under tv-mässan Mipcom i Cannes.
Rörligt
Streamingjättarna drar åt svångremmen och framtiden inom tv-branschen stavas samproduktion och partnerskap. Intresset för AVOD och FAST är större än någonsin och samtidigt håller svensk och nordisk produktion ställningarna i turbulensen. Dagens Media rapporterar från ett glödhett Mipcom.
Rörligt
Inom några veckor släpps Netflix hybridtjänst. Adons Peter Nilsson tror att satsningen har en jättepotential och spår likt OMD:s Johans Engström att tjänsten kan komma att pressa de lokala tv-husens affär. TV4 som också filar på en hybridtjänst, menar å sin sida att konkurrensen är positiv. ✓ McDonald's intresse för hybridtjänsten ✓ Prisnivåerna ✓ För- och nackdelar för tv-husen.
Analys
Bedömningen av medieföretag bör göras med vissa parametrar i åtanke. Det menar mediedocent Stefan Melesko, som har tittat på börskursernas utveckling och medieföretagens förutsättningar. Dessutom redogör han för vilka fördelar respektive nackdelar en börsnotering innebär.
Rörligt
I ett öppet brev vittnar danska produktionsbolagschefer om den kris som branschen befinner sig i efter att streamingtjänsterna stoppat sina produktioner. ”Vi delar producenternas oro”, säger Roberta Alenius, head of corporate communications på Viaplay Group.
Rörligt
Sex chefer för danska tv-produktionsbolag vänder sig till streamingtjänsterna med en vädjan om att nå en kompromiss. Dagens låsta läge gör att inga produktioner beställs. Alls. Dagens Media publicerar här det öppna brevet, på engelska, i sin helhet.
Rörligt
Netflix annonseringserbjudande har stora möjligheter att revolutionera annonseringen inom rörlig bild. Även om all information inte finns tillgänglig börjar vi få en bra bild över hur tjänsten kommer att se ut. Adons Peter Nilsson sammanfattar allt som finns att veta om tjänsten hittills – och vad som väntar runt hörnet.
Rörligt
Streamat tittande är på väg att gå om det linjära tittandet bland befolkningen i stort. Det skapar utmaningar för annonsörerna. ”Vi kan inte ta den totala tv-budgeten och lägga på VOD”, säger Amanda Hammarström, head of video/audio på PHD.
Analys
När Youtube, Twitter och Facebook stängt dörren för konspiratörer frodas desinformationen på obskyra sajter som Bitchute och Odysee. I veckans spaning från Nicklas Hermansson skriver han om högerextremisternas sajter som granskats av Reuters. Dessutom tipsar han om veckans omslag, AI-flopp, Gen-Z-satsning, poddsatsning, elda för kråkorna-satsning samt undersökning.
Rörligt
Idag kom beslutet från Warner Bros att slå ihop streamingtjänsterna HBO Max och Discovery Plus till en jätte på marknaden. Enligt streamingexperten Manfred Aronsson är det naturligt – men innebär en risk för svenska kunder.
– Redan nu har ju en mängd nordiskt innehåll försvunnit ur HBO Max, säger han.
Analys
Värderingen av program- respektive filmlager måste vägas in i bedömningen av tv- och streamingbolagens ekonomi – annars blir resultatet uppblåst, som i fallet med Netflix. Det skriver Stefan Melesko som har djupdykt i siffrorna. Vidare konstaterar han att en mättad marknad skapar behov av ytterligare intäkter från reklamsidan.
Analys
Produktplaceringen har blivit het igen, konstaterar Nicklas Hermansson, men AI och digital teknik gör den betydligt smidigare än tidigare. Dessutom: Elon Musk strikes again, Morning Brew affärsutvecklar, och Top Gun-uppföljaren används för rekrytering.
Debatt
REPLIK. Mahmoud Mustapha och Jon Espen Nergård har förståelse för att att priset för att se de stora sportsändningarna har blivit i saftigaste laget, men det rättfärdigar inte pirattjänster, skriver han i en replik till journalisten Frank Östergren.
Debatt
I kölvattnet av de internationella streamingjättarnas intåg på den svenska marknaden har en transparens- och tillgänglighetsproblematik uppstått. Jättarna vill i högre grad styra när intervjun sker, hur den görs, veta vilka andra som intervjuas och vilka frågor som ska ställas, skriver Dagens Medias chefredaktör Linnéa Kihlström.
Digitalt
Svenskarnas medieanvändning uppgår till närmare 7 timmar per dag. Rörlig bild når flest, bilradio är det vanligaste sättet att lyssna på radio och sociala medier är större än både radio och dagspress. Här är höjdpunkterna från Mediebarometern.
Rörligt
Hård konkurrens, en marknad som blir alltmer mättad och en ökad inflation som får hushållen att hålla hårdare i pengarna.
Hur står sig då operatörerna i det klimatet? Dagens Media har pratat med Tele2, Telia och Telenor om deras streamingstrategier och flera analytiker om hur telejättarna ska klara konkurrensen.
Operatörerna och experterna om:
✓ Största utmaningarna
✓ ”En mättad marknad behöver inte vara en nackdel”
✓ Konsumenten pekas ut som vinnare
✓ ”Konkurrensen är brutal”
Rörligt
Nya tjänster, konsolidering och expansion – streamingmarknaden växer så det knakar. Har du också svårt att hänga med i det snabbföränderliga streaminglandskapet? Här är en sammanfattning av de viktigaste händelserna. Dessutom siar streamingexperterna Marie Nilsson och Jonas Birmé om vad som väntar runt hörnet.
Rörligt
Antalet streamingtjänster växer som svampar ur jorden, och hushållspenetrationen i Sverige är rekordhög. Men marknaden är på väg att mogna. Så hur kommer det här landskapet att utvecklas framåt? Det ska Dagens Media djupdyka i under nästa temavecka.
Radio/podd
2021 var året när Spotify fick två intäktsben: prenumerationer och reklam. En viktig förklaring är satsningen på podcast. Norden-vd:n Jenny Hermanson och försäljningschefen Gabriel Aksan om: ✓Intäktsmodellerna framåt ✓Poddstrategin ✓Tillväxtplanerna ✓Joe Rogan-kontroversen.
Rörligt
Netflix tappar abonnenter – och vill satsa på en reklamfinansierad variant av streamingtjänsten. Dagens Media har pratat med tre svenska experter om vägen framåt för streamingjätten: ”Nyckeln är att inte ha för långa break.”
Rörligt
För första gången på ett decennium tappar streamingjätten abonnenter. Något marknaden straffade bolaget för ordentligt i efterhandeln. Samtidigt avslöjar bolagets vice-vd att tjänsten kan bli delvis reklamfinansierad ”inom ett till två år”.
Digitalt
Dagens Media har granskat 28 digitala prenumerationstjänster för att kartlägga kundresan, uppsägningsprocessen – och hur skickliga bolagen är på onboarding. Det skulle visa sig bli en resa med många känslor och insikter – här är de sammanfattade resultatet av temaveckan.
Rörligt
Vi har tecknat oss på nio olika streamingtjänster – C More, Discovery Plus, Viaplay, Disney Plus, Amazon Prime Video, Paramount Plus, Apple TV Plus, HBO Max och Netflix – för att se hur kundresan skiljer sig åt.
Analys
En månad och 700 000 kronor – så blev högersajten mer populär än Washington Post på Facebook. Dessutom: SXSW tillbaka (och kritiserat), Clubhouse hänger kvar i Ryssland och hundratals år av tittarnas liv sparas på Netflix.
Dagspress
Flera av de förslag som den danska regeringen presenterade på torsdagen går i linje med svensk mediepolitik. Men på ett håll ligger danskarna före, konstaterar TU:s styrelsemedlem Thomas Mattsson, när det kommer till att reglera utländska medie- och techjättar.
Rörligt
Den 5 december går Viaplays ”The prize of silence” om ”Kulturprofilen” upp på streamingtjänsten. Men själv medverkar den våldtäktsdömde Jean-Claude Arnault inte. ”Att en offentlig och dömd person undviker att svara på frågor innebär inte att man slipper bli granskad”, säger Filippa Wallestam, chief content officer på Nent Group.
Rörligt
SVT är duktiga på att nå en äldre publik och de yngsta, men ungdomarna är mer utmanande. Mediedirektören Jan Helin om ■ Tonårstappet ■ Att inte längre vara ohotad majestät på barnsidan ■ Hur barninnehållet blev en konkurrensfaktor.
Analys
Alla publicister brottas med churn, men det absolut värsta man kan göra, är något många mediebolag sysslat med – nämligen att försvåra för kunden att säga upp prenumerationen. Thomas Baekdal ger konkreta anledningar till varför.
Analys
Den här veckan plockar Nicklas Hermansson guldkornen ur Wall Street Journals sammanställning över experter som uttalar sig om hur vi ska lösa problemen med de sociala plattformarna. Det och mycket mer veckans fredagsspaningar.
Debatt
Skandiamannen målas ofta ut som ett vanligt vittne som utan förberedelser och kunskap ställde sig framför journalisterna. Så var det inte. Stig Engström kunde media och hade en strategi som liknar USA:s förre president Donald Trumps, skriver Niclas Karnhill.
Rörligt
Läckta dokument visar hur Netflix värderar sitt innehåll, Clubhouse växer och satsar på livemusik, och Youtube-klippet du måste se. Här är veckans spaningar från Nicklas Hermansson.
Mediebyråer
Akademibokhandeln plockar hem stora delar av medieköpen och byter samtidigt mediebyrå, medan Red Bull återvänder ”hem” efter ett år hos Vizeum. Här är annonsörerna som bytt mediebyrå under Q2 och Q3.
Analys
Det borde snackas ännu mer om Tiktok, det tycker i alla fall Nicklas Hermansson som delar med sig av sex snabba spaningar som kanske får dig hajpad på appen. Dessutom bjuder han på fyra andra spaningar under rubrikerna: desinformation, journalistik, sociala medier och blockchain.
Rörligt
UPPDATERAD. Efter nio år på den nordiska marknaden väljer nu Netflix att öppna ett regionkontor i Stockholm. ”Genom att öppna ett nordiskt kontor i Stockholm kommer vi att kunna fördjupa våra partnerskap”, säger Netflix-chefen Lina Brouneus, till Dagens Media.