Kartläggning: Så såg annonsinvesteringarna ut under pandemiåretDigitaltDe tre största annonsörerna Ica, Mio och spelbolaget Cherry minskade sina reklamköp i fjol. Samtidigt ökade flera mediebolag sina. ”Vi valde tv för att stärka...10 Februari, 06:50
Här är 2020 års mest sedda programRörligtTv-tittandet ökade både linjärt och online under 2020. SVT står bakom de tio mest sedda programmen linjärt.26 Januari, 13:20
Tv-tittandet 2020: Kvinnor tittar mer på linjär-tv – Discovery och TV4 växer onlineRörligtPUT:en i linjär-tv ökar för första gången på fem år under 2020, framför allt är det äldre kvinnor som står för ökningen. ✓Storökning för Discovery...26 Januari, 11:06
MMS vd: ”Fokus att få fram kvalitetssäkrade totalräckvidder”RörligtMMS vd Magnus Anshelm tycker att den avgörande bristen i dagens mätningar är att det inte går att redovisa någon totalvaluta som täcker tittande på...7 Januari, 12:24
Så tittar unga på stor skärmRörligtDe unga väljer framför allt traditionella linjära kanaler när de bänkar sig framför tv-apparaten. Det visar en ny rapport från MMS.18 December 2020, 09:32
Det tittar svenska barn och ungdomar på mestRörligtBarn och ungdomar mellan 3-19 väljer helst Youtube, följt av Netflix, enligt nya MMS-siffror.9 December 2020, 09:54
Mitt i SVOD-kriget – marknaden redo för AVOD-satsningarDigitaltAVOD-tjänsterna har hamnat i skuggan av de massiva investeringarna i SVOD. Men även tittandet på de reklamfinansierade tjänsterna ökar. ✓Så mycket ökar AVOD-tittandet ✓Youtube den...1 December 2020, 09:59
Viaplay står inför massiv expansion – här är planenRörligtInom fem år ska Viaplay ha 10,5 miljoner abonnenter, vilket är mer än en fördubbling jämfört med dagens knappt 3 miljoner abonnenter. ✓Experternas bedömning ✓Så...24 November 2020, 10:36
Så många tittar på Disney Plus i SverigeRörligtDisney Plus har på kort tid blivit en populär strömningstjänst i Sverige bland främst yngre. Tjänsten har nu högst räckvidd efter Netflix i åldersgruppen 9-19...20 November 2020, 10:09
Tester igång – Youtube på väg in i MMSRörligtYoutube är på gång in i tv-branschens gemensamma mätvaluta MMS. De första testerna är redan igång.5 November 2020, 12:54
Veckans viktigaste branschnyheterRörligtPlayad går med i MMS, tv-husens Q3-resultat och Quibis nedläggning. Här samlar vi veckans viktigaste branschnyheter.23 Oktober 2020, 12:29
Klart: Playad in i MMSRörligtPlayad går som första videonätverk i världen in i en valuta för rörlig bild, då bolaget nu ansluter till MMS.22 Oktober 2020, 13:39
För första gången – här är mediernas samlade intäkterRörligtFör första gången någonsin presenterar IRM en samlad bild över mediernas alla intäkter. ✓Prognos för 2020 ✓Konsumentintäkterna ökar under pandemin ✓Ljud tar rejält kliv framåt...20 Oktober 2020, 11:06
Äldre leder ökningen för onlinevideoRörligtDet senaste året har tittandet på onlinevideo ökat med 28 minuter per dygn. Störst är ökningen i målgrupperna över 60 år. ”Det här är en...19 Oktober 2020, 05:32
MMS upphandlar alla mättjänster: ”Största affären vi gjort”RörligtMMS, som bland annat mäter tv-tittande, upphandlar alla tjänster inom mätningar av tv-tittande och online-tv. Affären beskrivs som enorm.16 Oktober 2020, 07:16
Så många snyltar på någon annans streamingkontoRörligtSiffror från MMS visar hur vanligt det är att olika målgrupper delar på streamingabonnemang.11 September 2020, 08:27
Ras för räckvidden i linjär-tvRörligtRäckvidden i linjär-tv föll oväntat mycket under juni, juli och augusti, visar en analys från Amplifi. ✓Coronapandemin driver på utvecklingen ✓Digitala tröskeln lägre ✓Yngre efterfrågar...9 September 2020, 10:43
Under corona – SVOD-tillväxten minskarDigitaltTillväxten för betald streaming mattas av. I stället är det AVOD och SVT Play som ökar. ”Som kategori ser vi helt klart en avstannande tillväxt”,...28 Augusti 2020, 10:16
Stefan Melesko: ”En återgång till det normala är utesluten”MedierSiffrorna talar sitt tydliga språk. Situationen är allvarlig för alla medier. Och även om de klarar sig ur coronakrisen så väntar en ny verklighet. Det...7 Juli 2020, 05:41
Starkt avslut för ”Hela kändissverige bakar”RörligtTV4-programmet ”Hela kändissverige bakar” avslutar med flaggan i topp. Finalen blev tittarmässigt det bästa för säsongen. Fler följde dessutom formatet i år jämfört med 2019.27 Maj 2020, 12:29
Streamingtjänsterna som ökar – och tappar under pandeminRörligtSå har den dagliga räckvidden för Netflix, Viaplay, C More och HBO Nordic förändrats under coronakrisen.20 Maj 2020, 08:57
MMS: ”Coronakrisen har frigjort tid som tidigare inte fanns”RörligtPOSTCORONA DEL 3. Tv-husen har chans att ta andelar nu när människor har mer tid. Och MMS vd Magnus Anshelm ser det som sannolikt att...18 Maj 2020, 08:29
Massiv tittarökning under coronakrisen – men digital kräftgång för Nent och DiscoveryRörligtTv-tittandet skjuter i höjden i spåren av coronapandemin. Tittandet ökar linjärt, men framför allt digitalt. ✓ TV4:s digitala omställning får en skjuts ✓ Så påverkas...7 Maj 2020, 09:46
Coronakrisen ger skjuts åt tittandetRörligtBåde det linjära och digitala tittande ökar rejält på grund av coronakrisen.5 Maj 2020, 08:17
Rekord för ”Sveriges mästerkock”RörligtRekordmånga såg sista avsnittet av ”Sveriges mästerkock”.2 April 2020, 11:22
Corona dominerar onlinetittandet – Aftonbladet skjuter i höjdenRörligtTittandet på Aftonbladets webb-tv ökar markant. Samtidigt mer än fördubblas antalet starter i onlinevideotjänsterna som mäts av MMS.19 Mars 2020, 09:50
SVOD drar ifrån AVODRörligtSvenskarna lägger allt mer tid på streamingtjänster. Tittartiden i SVOD drar nu ifrån tittartiden i AVOD, visar en rapport från MMS. ”Windowing” kommer att bli...6 Februari 2020, 09:16
Tv-året 2019: PUT:en minskar – och bara SVT tar andelar onlineRörligtTittandet fortsätter att minska i linjär-tv. Samtidigt tappar de kommersiella tv-husen andelar av webbtittandet. ✓ Så mycket minskar tittandet för ”Big five” ✓ Därför är...23 Januari 2020, 12:07
MMS byter mätformatDigitaltMMS gå över till ett nytt dataformat i januari – i samband med förändringen börjar Expressens demografier på reklam inkluderas i valutan.20 December 2019, 06:58
Digitalt beteende flyttar till linjär-tv – timeshift ökarRörligtTimeshift-tittandet ökar. Redan nu är tillskottet från timeshift högre än hela förra årets tillskott. ✓ Så stort är timeshift-tillskottet ✓ Tittandet på stora skärmar ökar...24 Oktober 2019, 05:19
Nu överger också de äldre linjär-tv – och SVOD växer sig större än AVODRörligtTittartappet för linjär-tv accelererar. Samtidigt står det klart att reklamfria streamingtjänster slukar över hälften av svenskarnas onlinetittande. ”Det gör skiftet svårare för aktörer med ett...26 September 2019, 08:46
Lågt tittande på premiären av PantbankenRörligtIgår var det premiär för TV3:s nya format ”Pantbanken”, som just Pantbanken står bakom.17 September 2019, 11:57
Så mycket tittar unga på online videoRörligtUngdomar viger fler och fler minuter per dag åt online video. På fyra år har tittningen nära nog fördubblats. Youtube dominerar i vanlig ordning men...12 September 2019, 11:13
Så gick TV4:s premiärerRörligt”Fångarna på fortet” med den nya karaktären Madame Fouras ökar tittandet.19 Augusti 2019, 09:24
Så många såg säsongens sista "Allsång på Skansen”RörligtSäsongsavslutningen av SVT:s flaggskepp Allsång på Skansen lockade 1,5 miljoner tittare.14 Augusti 2019, 12:25
Sommarklassikerna tappar online: ”Relevansen sinar”RörligtJämfört med förra året dalar online-tittarsiffrorna för de klassiska sommarprogrammen. Enligt TV4, som inte ser något tittartapp, kan förklaringen vara att MMS ändrat i...7 Augusti 2019, 05:00
Uppåt igen för ”Sommar med Ernst”RörligtErnst Kirchsteigers sommarprogram återhämtar sig efter förra veckans tittartapp.5 Augusti 2019, 06:12
Fortsatt neråt för Lotta på LisebergRörligtTittarna sviker Lotta Engberg i högsommarvärmen.30 Juli 2019, 10:32
Sommar med Ernst tappar tittareRörligtBottennotering för Ernst Kirchsteigers sommarprogram.29 Juli 2019, 12:41
Allsång på Skansen fortsätter dalaRörligtVarma sommarkvällar gör avtryck på tv-siffrorna. Bottennotering för Allsång på Skansen – som levererar överlägset bättre än konkurrenterna.25 Juli 2019, 07:20
Neråt för Lotta på LisebergRörligtTittarsiffrorna fortsättar dala för ”Lotta på Liseberg”.23 Juli 2019, 08:36
Dalande siffror för Allsång på SkansenRörligtTittarsiffrorna stannar på förhållandevis låga nivåer för Sanna Nielsen och Allsång på Skansen.17 Juli 2019, 12:55
Lotta på Liseberg slår konkurrenterna – trots mediokra siffrorRörligtInga toppensiffror för Lotta på Liseberg – men tillräckligt bra för att bräda konkurrensen.17 Juli 2019, 12:09
Hushållens utgifter för rörligt ökar kraftigtDagens Media InsiktHushållens medieutgifter ligger stabilt på 20 000 kronor per år. Men utgifterna för rörliga medier ökar kraftigt.18 Juni 2019, 14:04
Därför måste du annonsera både i onlinevideo och linjär-tvDagens Media InsiktOnlinevideo och linjär-tv kompletterar varandra tydligt, visar siffror från MMS. Men medieinvesteringarna hänger inte med.31 Maj 2019, 05:35
MMS svarar Martina Göransson: ”Ditt upprop är viktigt för oss alla”DigitaltREPLIK. MMS vd Magnus Anshelm vidgar Martina Göranssons uppror mot mediernas mätkaos: ”Annonsörer och mediebyråer måste ställa högre krav”, skriver han.28 Maj 2019, 06:42
Så många såg ”Mammagalan” 2019DigitaltÅrets ”Mammagala” i Kanal 5 lockade färre tittare än i fjol.27 Maj 2019, 14:50
Stort tittartapp för årets RobinsonfinalDigitaltPreliminära siffror från MMS visar att årets Robinsonfinal tappade tittare jämfört med i fjol.27 Maj 2019, 13:50
MMS: Så många har C More och ViaplayRörligtÖver hälften av svenskarna har Netflix medan de svenska tv-husens streamingtjänster når betydligt färre, enligt MMS senaste rapport.24 Maj 2019, 07:14
Rekordsiffror för finalen av ”Alla mot alla”RörligtFinalen av Filip Hammar och Fredrik Wikingssons frågesport ”Alla mot alla” slog rekord för säsongen. 216 000 svenskar såg under torsdagskvällen Ebbot Lundberg och Hanna...12 April 2019, 08:28
Måttlig ökning av spelreklam i linjär-tvRörligtUPPDATERAD. Spelbolagens ökning av marknadsföring i linjär-tv är måttlig – det visar MMS-siffror som Dagens Media tagit del av. Den verkliga ökningen sker online.8 April 2019, 10:50
Därför utmanas Youtube av TwitchDagens Media InsiktSpelplattformen Twitch tar tittarandelar från Youtube inom segmentet online-tv. ”Det finns en enorm potential inom målgruppen teknikintresserade killar och unga vuxna”, säger MMS vd Magnus...21 Mars 2019, 12:16
Mello 2019: Så många såg ”Andra chansen”MedierBättre tittarresultat än förra året för Melodifestivalens ”Andra chansen”.4 Mars 2019, 08:38
"De riktigt stora utmaningarna finns online"DebattREPLIK. De mest allvarliga problemen som ligger bakom annonsörernas oro handlar om oberoende mätningar av online, skriver Magnus Anshelm, vd på MMS, i ytterligare en...28 Januari 2019, 12:18
"Inget bolag i gruppen får kick-backs"DebattREPLIK. Stefan Mahlstein bemöter MMS påståenden om kick-backs och provisioner från Facebook och Google.28 Januari 2019, 08:20
REPLIK: "Visar hur lite du vet om den transparens kunderna kräver"DebattVd Magnus Anshelm försvarar MMS oberoende i svar till Millestone Groups Stefan Mahlstein.25 Januari 2019, 15:11
REPLIK: "Risken för jäv är uppenbar"DebattStefan Mahlstein svarar MMS vd Magnus Anshelm i debatten om transparens och mätning.25 Januari 2019, 10:44
REPLIK: "Läs på och håll koll på begreppen, snälla Stefan Mahlstein"DebattMMS vd Magnus Anshelm riktar svidande kritik mot Millstone Groups grundare Stefan Mahlstein och hans två debattinlägg om transparens och mätning.24 Januari 2019, 14:50
Tittarras i äldre målgrupperDagens Media InsiktDagens Media har låtit MMS ta fram hur det linjära tv-tittandet har förändrats under 2018 och de senaste fem åren. "Under ytan så är utvecklingen...23 Januari 2019, 07:00
Här är tittarsiffrorna för "Sofias änglar"RörligtIgår var det säsongspremiär för den tolfte säsongen av "Sofias änglar". "Rating och tittartidsandel i 15-44 år är något lägre", säger Daniel Lagerqvist, pr- och...17 Januari 2019, 09:56
Så många såg Sveriges handbollsmatchRörligtHandbolls-VM är igång – här är siffrorna från de första matcherna på TV3.14 Januari 2019, 11:46
Här är 2018 års mest sedda program onlineRörligtValvakor och fotbolls-VM dominerar bland årets mest sedda program online.14 Januari 2019, 08:41
Storpublik för Kalle Anka på julaftonRörligtKalle Anka och hans vänner fortsätter att locka den stora publiken på julafton.27 December 2018, 13:04
TV4 tar bara betalt för färdigspelade annonserRörligtTar bara betalt för annonser som rullat från början till slut.17 December 2018, 13:15
Så går "Idol" 2018RörligtFörra året lyckades TV4 öka tittandet för "Idol" – Dagens Media har tagit fram siffror som visar hur väl programmet står sig i år.27 November 2018, 13:16
Youtube- och Netflix-tittare konsumerar mer innehåll än andraRörligtDe som tittar på Youtube och Netflix är även storkonsumenter av flera olika tjänster. Det framgår i MMS rapport Trend och Tema.23 November 2018, 09:54
Svenskt innehåll nu större än utländsktRörligtI oktober i år passerade andelen svenskproducerat innehåll i linjär-tv för första gången andelen utländskt innehåll.21 November 2018, 16:04
Storannonsörerna kombinerar tv och online videoRörligtDe största annonsörerna i linjär-tv tvingas komplettera med online video. "Tv är fortfarande mycket starkt men försvagat som mediekanal i vissa målgrupper", säger Magnus Anshelm,...7 November 2018, 14:40
Programmatiskt minskar hos tv-husenDigitaltAndelen programmatiska köp hos tv-husen minskar, enligt siffror från MMS. Men tv-husen ser en framtida tillväxt trots en GDPR-dipp.26 Oktober 2018, 08:47
Så många tittade på Aftonbladets partiledardebattMedievärldens arkivAftonbladet jublar över partiledardebattens tittarsiffror och ger en känga till konkurrenterna på Bonnier som inte mäts av MMS: "För oss är det viktigt att vara...29 Augusti 2018, 12:00
Expressen och Di TV går med i MMS onlinevalutaMedievärldens arkivI MMS onlinereklamvaluta för rörlig bild ingår därmed MTG, TV4, Discovery Networks, Aftonbladet TV, Expressen TV och Di TV.16 Maj 2018, 05:07
Fler valde TV4 än SVT under valvakanMedievärldens arkivFör första gången valde majoriteten av de linjära tittarna att följa det amerikanska valet i TV4 framför SVT. "En viktig positionsförflyttning", säger TV4:s programdirektör. UPPDATERAD.11 November 2016, 10:28
Expressen in i MMSMedievärldens arkivFör att utveckla sin tv-affär väljer nu Expressen att ansluta sig till MMS.10 November 2016, 07:01
Skriv ut MMS börjar mäta slutförd visningMedievärldens arkivI början av juli släpper MMS ett nytt analysmått för online som mäter hur många som sett hela reklamfilmen.1 Juli 2016, 05:15
Fortsatt uppgång för onlinevideoMedievärldens arkivÖkningen av onlinevideo fortsätter samtidigt som det linjära tv-tittandet minskade relativt samma period året innan, visar MMS månadsrapport från mars.19 April 2016, 08:51
Stark trend för individuella skärmarMedievärldens arkivGårdagens gemensamma tv-tittande är passé.17 Februari 2016, 01:20
2015 var året då linjär-tv kom tillbakaMedievärldens arkivMMS siffror från 2015 visar att TV4 gjorde ett starkt år. Den digitala konsumtionen ökade kraftigt och linjärt gör TV4-gruppen sitt näst bästa år någonsin.15 Januari 2016, 12:55
Aftonbladet TV börjar med MMS onlinevalutaMedievärldens arkivAftonbladet TV ska som första aktör som inte kommer från tv-branschen börja med MMS onlinevaluta för rörlig bild. Jan Scherman motiverar beslutet. UPPDATERAD...28 Oktober 2015, 12:17
Nio av tio tonåringar ser dagligen video på nätetMedievärldens arkivMMS senaste rapport i serien Trend & Tema visar att 90 procent av 919-åringarna hade sett rörlig bild på nätet de senaste 24 timmarna.14 September 2015, 04:59
Flera dagstidningar nära kritisk upplagenivå / MMS totalvaluta för alla skärmar klar i höstMedievärlden Premiums arkiv23 Februari 2015, 14:13
När affären går sönderMedievärlden Premiums arkivDet finns mycket kunskap att hämta hos forskare som studerat välskötta företag som kört i diket. Bland annat Harvard-professorn Clayton Christensens studier av affärer som...13 Januari 2015, 08:47
Radiobolagens planer för DABMedievärlden Premiums arkivDe stora radiobolagen är överens om en satsning på digitalradio, men erfarenheterna från utlandet är blandade. Johan Lindström skriver om radiobolagens planer, utländska exempel och...19 December 2014, 08:46
Nu ser vi över fyra timmar på tv per dagMedievärldens arkivFör första gången sedan MMS började mäta tittande på rörlig bild är nu den genomsnittliga tittartiden över fyra timmar.4 December 2014, 12:22
Så mäter Aftonbladet TV sina tittareMedievärldens arkivAftonbladets partiledardebatt har nu setts en miljon gånger. Frågan är hur det skulle bli om alla räknade som Aftonbladet.11 September 2014, 12:26
Tittandet på tablå-tv minskar någotMedievärldens arkiv159 minuter per dag tittade en genomsnittlig svensk på tv under 2013. Det är en minskning med 5 minuter jämfört med året innan.9 Januari 2014, 09:47
Aftonbladet större än SVTMedievärldens arkivAftonbladet tv har fler tittare än SVT Play. Det visar nya siffror från MMS. UPPDATERAD...19 September 2013, 04:29
Därför gör företagen egen webb-tvMedievärldens arkivDe kostar mindre än en annons i landsortspressen. Och ger minst lika bra resultat. Därför satsar Fritidsresor på egenproducerade rörliga inslag på nätet.9 Maj 2012, 10:13
Magnus Anshelm lämnar IRMMedievärldens arkivUnder våren blir Magnus Anshelm vd för MMS.12 Januari 2012, 09:31
Tv-tittandet 2011 – TV4 ökadeMedievärldens arkivTV4 ökade sin andel av tv-tittandet medan de andra stora kanalerna minskade under 2011.3 Januari 2012, 12:57
MMS mäter webb-tv med ny metodMedievärldens arkivMMS kommer att mäta webb-tv-program så att siffrorna går att jämföra med traditionell broadcast-tv.23 Juni 2011, 08:52
MMS lanserar ny mätmetod för webb-tvMedievärldens arkivMMS har skrivit avtal med SVT, MTG, TV4 och Kanal 5/ProSieben om gemensam webb-tv-mätning.3 Juni 2010, 09:47