Facebooks ägarbolag Facebook Inc bytte hösten 2021 namn till Meta för att symbolisera sociala medier-nätverkets vision om ett ”metaverse". Här samlar Dagens Media all rapportering om Meta.
Medier
Uppköp, konsolideringar och globala spelare som begär allt mer plats. Vilka är beslutsfattarna på svenska mediebolag 2023, när branschen förändras i rasande takt? Dagens Media kartlägger branschens styrelser och ledningsgrupper – kategori för kategori.
Medier
Majoriteten av de som styr Sveriges mediebolag är män. Dagens Media kartlägger jämställdheten i Mediesverige. ✓Professor Malin Malmström: Jämställda bolag presterar bättre ✓Bolag för bolag ✓NTM:s Lina Hedenström om 50/50-initiativet ✓Stampen om vikten av jämställdhet – hur de ska jobba med mångfald.
Analys
Nicklas Hermansson nördar ner sig i Taylor Swifts framgång och gedigna marknadsföringsstrategi. Dessutom spanar han bland annat kring Tiktoks ”poddfunktion”, Wikimedias omgörning och techbranschens nedskärningar.
Analys
Förra veckan rapporterade såväl Google och Facebook som Schibsted sina resultat för tredje kvartalet 2022. Trots att bolagen redan fått stryk på börsen under flera månader så innebar nyheterna att börskurserna föll en bit ytterligare. Men är det bara en nervös börs som reagerar med en ryggmärgsreflex eller visar siffrorna något om vart mediernas ekonomiska utveckling är på väg?
Analys
Bedömningen av medieföretag bör göras med vissa parametrar i åtanke. Det menar mediedocent Stefan Melesko, som har tittat på börskursernas utveckling och medieföretagens förutsättningar. Dessutom redogör han för vilka fördelar respektive nackdelar en börsnotering innebär.
Digitalt
De senaste fem åren har Facebook investerat över 100 miljoner kronor för att öka säkerheten och integriteten på plattformen. Sveriges sannolika intåg i Nato har däremot ökat risken för koordinerade utländska påverkanskampanjer. ”Men förhoppningsvis slipper vi se det”, säger Janne Elvelid, policychef på Meta i Sverige och Finland.
Digitalt
Cecilia Sundström beskriver jämställdhet- och mångfald som hjärtefrågor. Men när hon började på Meta i höstas hårdrapporterades det om att Instagram fick unga tjejer att må dåligt: ”Jag har själv en tonårsdotter och funderade mycket på de här frågorna innan jag skrev på för Meta”, säger hon.
Digitalt
Facebook – numera Meta – dras fortfarande med epitetet ”walled garden”. Själva anser Meta dock att bolaget nu är mer transparent än tidigare. ”Med det sagt är vi fortfarande måna om användarnas data och att respektera deras integritet”, säger Johan Kvist, head of marketing science på Meta.
✓ Meta knyter till sig fler tredjepartsleverantörer
✓ Ny teknik för mätning lanseras brett i år
✓ Annonsörerna får leva med underrapportering av antalet konverteringar
Analys
Nicklas Hermansson har i veckan bland annat tittat närmare på vilka Super Bowl-reklamfilmer som har fått flest Youtube-visningar, vad det är Amazon och Spotify slåss om – och så kommer han med en glad nyhet till alla som hoppas att digitala prenumerationer ska bli mediernas räddning.
Debatt
Fler verksamheter än någonsin ställer om i sviterna av pandemin och kontakten till kunderna blir allt mer digital. Här presenterar DanAds grundare Peo Persson fem trender som kommer att förändra annonsmarknaden 2022.
Analys
Den här veckan plockar Nicklas Hermansson guldkornen ur Wall Street Journals sammanställning över experter som uttalar sig om hur vi ska lösa problemen med de sociala plattformarna. Det och mycket mer veckans fredagsspaningar.