Här samlar vi allt på temat Medievärlden Premium.
Medievärldens arkiv
Print är fortsatt grunden för en lönsam tidningsaffär. Detta måste mediebolagen utnyttja för att köpa tid till att transformera över fler betalande läsare till digitala plattformar. Men är det möjligt att – inom överskådlig tid – göra morgonpressen helt digital? Stefan Melesko analyserar.
Medievärldens arkiv
Det regnar miljarder över mediebranschen. Google har satsat motsvarande 2,7 miljarder kronor på medieutveckling och Facebook svarar med en lika hög summa öronmärkt för lokala nyheter. Men relationen mellan medieföretagen och plattformarna är komplicerad. Så frågan är om det bara är att tacka och ta emot pengarna eller om det finns anledning att vara kritisk?
Medievärldens arkiv
Stödet till journalistik i underbevakade områden är bredvid sänkt digital moms den främsta nyheten i mediepolitikens verktygslåda. Men nu när stödet ska användas finns det i stort sett inga budgetmedel kvar. Medieverkligheten har sprungit förbi politiken.
Medievärldens arkiv
2015 följde TT en europeisk trend att placera nattredaktionen i Sydney. Bättre för såväl nyhetsrapporteringen som för ekonomin och medarbetarna, löd argumenten. Så hur har det gått? Medievärlden Premium har varit på plats, för att ta reda på vilka förhoppningar – och farhågor – som har infriats.
Medievärldens arkiv
Vägen från annonsintäkter till läsarintäkter kantas av allt högre krav på journalistik och format som passar läsarna. Ett högt läsarengagemang och en stark läsarrelation är fundamentala framgångsfaktorer som sätter journalistiken i centrum. "Engagemang" är ett nytt så kallat buzzword i USA. Men vad är det? Går det att mäta? Räcker inte magkänslan längre – är journalistik över huvud taget mätbar? Här belyser vi "engagemang" med input både från USA och Borås.
Medievärldens arkiv
Vilka principer styr prissättningen för de digitala abonnemangen? Finns det några medvetna strategier för differentiering mellan digitalt och print. Och hur ska ett helt sortiment av olika titlar eller medier prissättas?
Medievärldens arkiv
I USA har 1 800 tidningstitlar försvunnit sedan 2004 och forskarna uppskattar att 1 300 lokalsamhällen helt saknar journalistisk bevakning. I denna rapport tar vi upp hur medieforskningen granskar krisen för lokalpressen i USA och Europa.
Medievärldens arkiv
Medlemskap som modell för läsarintäkter är en affärsidé som gått starkt framåt det senaste året. Men saknas strategin blir det en vanlig prenumerationsaffär. En ständig dialog med läsaren är en del av receptet som lett till stora framgångar för brittiska Guardian, och som nu inspirerar andra tidningar.
Medievärldens arkiv
Hur ser kapitalstrukturen och kapitalbehovet ut för lokaltidningskoncernerna? Hur kan stiftelseägda koncerner gå till väga för att skaffa nytt kapital? Vilka kommer mest sannolikt att köpa och vilka kommer att sälja vid nästa strukturaffär?
Medievärldens arkiv
Blockchain växer fram som ännu ett framtidsalternativ i mediebranschen. Tekniken ger möjlighet att lösa eller underlätta för kostnadsproblem, upphovsrätt och betalningstransaktioner. I USA lanseras nu blockchain som ett nytt ekosystem för nystartade digitala medieföretag som är tänkt att hantera hela kedjan från journalistik och distribution till intäkter.
Medievärldens arkiv
Vi kommer aldrig att slå Google och Facebook med annonsaffären så vi måste göra något annorlunda. Så resonerar Gatehouse Media som nu lämnar trygghetszonen och rullar ut en bombmatta av nya lokala tjänster på hundratals marknader i USA.
Medievärldens arkiv
Investmentbolag i USA ser en affärsmöjlighet i den nedåtgående marknaden för lokaltidningar. Numera äger de merparten av de allra största amerikanska lokaltidningskoncernerna. I takt med att de nya ägarna maximerar vinsterna genom tuffa redaktionella nedskärningar har en våldsam kulturkrock uppstått.
Medievärldens arkiv
En slumpmässig men ändå medveten konsumtion – och ett stort intresse för nyheter och samhällsfrågor. Det är några av de slutsatser Maria Jervelycke Belfrage drar efter att ha intervjuat 40 ungdomar på gymnasiet om deras behov av nyheter och information.
Medievärldens arkiv
Hoppet om en lönsam tidningsverksamhet är inte så stort för Skånska Dagbladet även om det tagits flera steg i rätt riktning. Men fortsatta underskott i tidningsrörelsen kommer att täckas av försäljning av tillgångar och sannolikt kan det räcka ganska långt, skriver Stefan Melesko i en analys.
Medievärldens arkiv
Genom att studera förädlingsvärdet i förhållande till personalkostnader och tillgångar går det att se hur mediekoncernernas effektivitet utvecklas över tid. Förvånansvärt bra med tanke på annonsmarknadens utveckling, visar Stefan Meleskos analys.
Medievärldens arkiv
När kan dagstidningarna lägga ned papperstidningen och gå över till en helt digital verksamhet? Stefan Melesko har analyserat förutsättningarna för lokaltidningarna samt för storstadstidningarna Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet.
Medievärldens arkiv
Norska Schibsted och Polaris, finska Sanoma och Alma och brittiska Johnston och Trinity har utvecklats väldigt olika på börsen de senaste åren. I Sverige har de traditionella mediebolagen avnoterats. Stefan Melesko har analyserat utvecklingen när det gäller mediebolagen på börserna.
Medievärldens arkiv
När Facebook stryper flödet till nyhetssajter drabbar det alla som gjort sig beroende av den trafiken. Men det som nu sker är inte enbart av ondo för publicisterna. Gunnar Springfeldt har letat efter goda råd och strategitips i USA.
Medievärldens arkiv
Amerikanska lokaltidningar kan utifrån uppfattas som traditionella och sena i omställningen. Men när två medieforskare lyfter fram lokaltidningar med upplagor under 50 000 exemplar och intervjuar ett stort antal branschföreträdare kommer en betydligt mer positiv bild fram. Och här finns en del bra strategiska idéer att hämta.
Medievärldens arkiv
Hur kommer det sig att de digitala annonsintäkterna inte vill lyfta för dagstidningar, tidskrifter och flertalet andra medier? Detta trots att de ofta har relativt stor räckvidd i de digitala kanalerna.
Medievärldens arkiv
Hon har varit vd för SVT i snart tre år och trycket på public service är större än på länge. Medievärlden träffade Hanna Stjärne för att prata om polariseringen om public service-utredningen, förhållandet till globala nätjättar och samarbeten med lokala medieföretag.
Medievärldens arkiv
Bilhandeln har länge varit en av medieföretagens största annonsörer. Medievärlden Premium har tagit tempen på en bransch i stark förändring, som utmanar Blocket och Bytbil. Lars Herlin har pratat med flera bilhandlare och deras branschorganisation.
Medievärldens arkiv
25 maj 2018 är det dags. Då införs GDPR. En ny dataskyddsförordning med nya krav och höga sanktionsavgifter för den som missköter sig. Vi går igenom de viktigaste nyheterna och hur medieföretagen kan förbereda sig.
Medievärldens arkiv
De svenska tidskrifterna gjorde ett bra 2016, vilket delvis kan förklaras av en stark konjunktur. Men en stor konsolidering i LRF-affären har ökat skuldsättningen. Och några positiva signaler om en strukturförändring går inte att se, enligt Olle Lidboms analys.
Medievärldens arkiv
Artificiell intelligens har potential att beröra hela den journalistiska värdekedjan och dess betydelse i framtiden ska inte underskattas. Gunnar Springfeldt reder ut hur AI kan användas inom media och vilka möjligheter och risker som finns.
Medievärldens arkiv
Hon har utsetts till Norges mäktigaste mediekvinna fyra år i rad. Och hennes inflytande har inte minskat med det nya uppdraget som vd för Schibsteds största ägare Tinius Trust. Medievärlden träffade Kjersti Løken Stavrum i Oslo för att prata affärsutveckling, mediepolitik och lobbyarbete.
Medievärldens arkiv
För landsortspressen har annonsintäkterna i print minskat betydligt mer än räckviddstappet. Därför måste dagspressföretagen uppvärdera huvudprodukten och säljavdelningarna fokusera på dagstidningens styrkor, oberoende av kanal, menar Håkan Helander.
Medievärldens arkiv
Nyligen publicerade de nordiska utgivarorganisationerna en rapport om orättvis beskattning av digitala annonstjänster. Men hur möter mediebranschen och myndigheterna utanför Norden vår tids duopol, Googles och Facebooks växande dominans på de digitala annonsmarknaderna?
Medievärldens arkiv
Snart tar alla medieföretag betalt för digitalt innehåll. Men det dröjer innan intäkterna finansierar verksamheten. Tillväxten när det gäller nya kunder har stannat av för den som hållit på längst. Där handlar det nu om att hitta taket för betalviljan.
Medievärldens arkiv
Lokal annonsering i sociala medier blir mer och mer populärt bland företagare. I en ny rapport för Medievärlden Premium har Lars Herlin talat med tio företagare på deras hemmaplan Gotland om hur de agerar i sociala medier.
Medievärldens arkiv
Nu har det gått två år sedan Facebooks Instant articles lanserades. Antalet publicister som ansluter sig ökar ännu men två tunga pionjärer, Guardian och New York Times, har hoppat av. Att släppa innehåll till Facebook eller inte är ett svårt, men oundvikligt, val för nyhetsmedier.
Medievärldens arkiv
Brittisk lokalpress går igenom en svår omställningsperiod. Bara de senaste två åren har 46 tidningar lagts ned. Kostnadsjakten är brutal, men här finns också innovationskraft, samarbetsvilja och en ambition att satsa.
Medievärldens arkiv
Danska JP/Politiken fick nobben från Stampen i höstas men blickar nu mot andra förvärv i utlandet – också i Sverige. "Vi är intresserade av Sydsvenskan", säger vd Stig Ørskov i en längre intervju med Medievärlden Premium.
Medievärldens arkiv
Tre av de största nordiska mediekoncernerna redovisade förbättringar för 2016. En koncern menade att fjolåret var ett besvärligt år och redovisade sjunkande resultat. En annan koncern övertygar med sin förmåga att skapa vinster på ”gammaldags” icke-betal-TV.
Medievärldens arkiv
Ett nytt EU-direktiv ställer högre krav på tillgänglighet för myndigheters hemsidor och appar. Samtidigt föreslår Medieutredningen att redaktioner ska få bidrag för att öka sina anpassningar. Men det finns förstås fler skäl än lagkrav och pengar att vilja nå hela sin publik. Malin Crona visar hur du kommer igång med tillgänglighetsarbetet.
Medievärldens arkiv
Det går inte att bara titta på nyckeltal som rörelseresultat och omsättning för att utvärdera hur företag står rustade att klara av den digitala omställningen. Lika viktigt är Arpu, som visar på effekterna av olika digitala aktiviteter, skriver Stefan Melesko.
Medievärldens arkiv
Den traditionella digitala annonsaffären med displayannonser varken är eller kommer att bli hållbar som bärande intäktskälla i ett normalt mediehus. Omställningen kräver nytt tänkande, bättre utnyttjande av data och automatisering av säljprocessen. Gunnar Springfeldt har studerat utvecklingen i Norge, USA och Storbritannien. (Kräver inlogg)
Medievärldens arkiv
Att sociala medier blivit den viktigaste nyhetskällan för unga bekräftas av en ny svensk studie. Den visar också att nyhetskonsumtionen både är slumpmässig och planerad, och att traditionella medieföretag spelar en viktig roll i båda fallen.
Medievärldens arkiv
Den 26 september inleds Stampens ackordsförhandlingar. Stefan Melesko har tittat på koncernens tillgångar och faktiska värde. Han reflekterar även över vad som kan ligga bakom Politikens Hus bud på den västsvenska mediekoncernen.
Medievärldens arkiv
Det finns inga egentliga tecken på en akut kris hos de svenska landsortstidningskoncernerna. Med ett stort undantag. Stefan Melesko konstaterar också i sin granskning av boksluten för 2015 att det nu är bara de rika som har råd att sälja.
Medievärldens arkiv
Chatt och messaging fortsätter att vinna mark i det digitala landskapet. Är det på bekostnad av en mer öppen konversation i sociala medier och hur ska då medieföretag slå sig in och vinna en publik på de mer stängda messagingplattformarna?
Medievärldens arkiv
I framtidens medievärld behöver tekniskt kunnig och journalistiskt inriktad personal jobba tätare tillsammans – en stor utmaning för många medieföretag. Ett gemensamt projekt mellan KTH och JMK sätter fingret på var svårigheterna och utmaningarna finns.
Medievärldens arkiv
Vad händer med minoritetsspråken när kommunikationen allt oftare sker digitalt? Står vi inför en ny Gutenberg-revolution? Katarina Graffman och Tom Moring har studerat hur språkanvändandet påverkas av digitaliseringen.
Medievärldens arkiv
Annonsaffären fungerar allt sämre. Så framtiden bygger på läsarfinansiering. Men mediehusens framgångar med att fånga in nya läsare, i print eller digitalt, varierar betydligt mellan respektive regioner, visar Jonas Ohlssons analys.
Medievärldens arkiv
Vissa koncerner har tvåsiffrigt tapp på annonsförsäljningen. Men det finns de som ökat sin försäljning årets första månader. "Vi verkar i en tillväxtregion och detta i kombination med våra starka varumärken och goda relationer med våra kunder har bäddat för den fina starten." Det säger marknadschefen för den koncern som gått bäst i Medievärlden Premiums sammanställning.
Medievärldens arkiv
Stampens svaga finansiella situation har varit tydlig i ett antal år. Flera tydliga varningssignaler har den tidigare ledningen helt negligerat. Därför kan inte Peter Hjörne kalla alla kritiker för backspegelstittare, skriver Stefan Melesko.
Medievärldens arkiv
En hållbar tillvaro för medieföretagen kräver både print- och digitala kanaler. Även om kurvorna fortsätter ned finns papperstidningen kvar även om tio år, kommer Håkan Helander fram i sin analys av dagspressföretagens framtid.
Medievärldens arkiv
Schibsteds strategi att växa genom uppköp och samgående för att få en monopolliknande position har visat sig fungera på den sydeuropeiska rubrikannonsmarknaden. Men hur ställer sig Konkurrensverket till den? Det frågar sig Lars Helin i en snabbanalys av Schibsteds kvartalsrapport.
Medievärldens arkiv
I den nya upplagan av RRI för riksmedier händer mycket. Listan har en ny etta tack vare framgångar på Instagram och Youtube. Den tidigare ledaren rasar genom fältet. Och en nykomling tog sig direkt upp på femte plats.
Medievärldens arkiv
Magnus Anshelm har analyserat skillnader mellan olika regioner i Sverige när det gäller tittandet på tv online är. Han ser även en stor potential för lokala och regionala mediehus om de drar nytta av det växande tittandet.
Medievärldens arkiv
Snart kan nyhetsförmedling, e-handel och kundtjänst se ut som en vanlig chattkonversation. Chattbottar spås få ett genombrott i år. Deras digitala kusiner, virtuella assistenter, står näst på tur. Ser vi början på nästa stora våg av hur vi interagerar med teknik?
Medievärldens arkiv
Användarnas upplevelser blir allt viktigare att utgå från när nyhetsmedierna försöker skapa ett attraktivt innehåll samtidigt som reklamintäkterna minskar. Medieforskaren Carl-Gustav Lindén ger en analys från London.
Medievärldens arkiv
För tre år sedan tog vissa dagstidningar lika mycket betalt för sina digitala upplaga som för papperstidningen. Det gör det inte längre. Stefan Melesko har analyserat hur medieföretagen har skruvat på sina digitala strategier.
Medievärldens arkiv
Möjligheterna att utveckla sina intressen och sin identitet är större än någonsin för dagens unga. Mycket tack vare informationsteknologin. Katarina Graffman har identifierat tre saker som är väsentliga om man vill förstå och nå Generation Z.
Medievärldens arkiv
År efter år ligger mobilen hopplöst efter när det gäller annonsintäkter. Det handlar inte bara om annonsblockerare, små annonsytor eller att branschen inte vaknat utan även en bristande insikt om en fundamental förändring av hela annonsmarknaden.
Medievärldens arkiv
Vad kan du som chef göra för att ge dina medarbetare en bra balans mellan jobb och fritid? Vem är ansvarig för vad, och vem kan faktiskt göra någonting? Katarina Önell förklarar hur man gör för att inspirera sina medarbetare till ett hållbart och mindre stressigt arbete.
Medievärldens arkiv
E-post och nyhetsbrev kan låta förlegat. Men det finns en ordentlig potential där, konstaterar Charlotte Fagerlund. Både för medieföretag och annonsörer. Allt fler upptäcker nu hur snabbt, enkelt och effektivt metoderna från förra seklet kan vara.