Få hela storyn
Starta din prenumeration
Allt om Mediebyråbarometern. Här samlar vi artiklar, bilder och annan intressant information för dig som vill läsa mer om Mediebyråbarometern.
Mediebyråer
Efter en nedgång i mars ökar medieinvesteringarna under april. ”Kriget i Ukraina, hög inflation och ökande konsumentpriser verkar inte påverka annonsörerna”, säger Daniel Eriksson, styrelseordförande för Sveriges Mediebyråer.
Mediebyråer
Uppåt för medieinvesteringarna under årets första månad men print har det fortsatt tufft. ”Dagstidningarna måste vara mycket pressade av snabbt fallande annonsintäkter och kraftigt höjda papperspriser”, säger Jochum Forsell, senior partner på Hear.
Mediebyråer
Totalt investerades nästan 14 miljarder kronor i fjol, visar Mediebyråbarometern för helåret 2021. Och de stora vinnarna finns inom de digitala kanalerna. Daniel Eriksson, styrelseordförande, Sveriges Mediebyråer, är förvånad över hur snabbt medieinvesteringarna har återhämtat sig.
Mediebyråer
Efter en ökning månad för månad minskade medieinvesteringarna under september. ”Detta kan vara ett tecken på att den kraftiga rekyl som vi har sett på annonsmarknaden under det senaste halvåret håller på att plana ut”, säger Daniel Eriksson, styrelseordförande för Sveriges Mediebyråer.
Mediebyråer
De reklamköp som förmedlades via Sveriges Mediebyråers medlemmar under sommarmånaderna ökade med 13 procent. Daniel Eriksson, ordförande i Sveriges Mediebyråer, tror nu på återhämtning: ”Det finns skäl att tro att det egentligen är mer pengar som kommer in”.
Mediebyråer
Maj var en stark månad för medieinvesteringarna och tillväxten landade på hela 50,5 procent jämfört med maj 2020. Men hur står sig årets medieköp jämfört med investeringarna före pandemin? Dagens Media går igenom hur återhämtningen ser ut.
Mediebyråer
Flera mediekategorier fortsatte att tappa annonspengar under mars även om medieinvesteringarna på totalen ökade marginellt. Mest backade utomhus/trafikreklam, där investeringarna minskade med 43,1 procent.
Digitalt
De tre största annonsörerna Ica, Mio och spelbolaget Cherry minskade sina reklamköp i fjol. Samtidigt ökade flera mediebolag sina. ”Vi valde tv för att stärka Mix Megapols varumärke och position”, säger Bauer Medias Jakob Gravestam.
Dagspress
Investeringarna under maj månad var all time low. Daniel Eriksson på Adon och styrelseordförande i Sveriges Mediebyråer om: ✓ Nedgången i kvällspress ✓ byråernas påverkan och ✓ prognosen för juni.
Rörligt
Årets viktigaste period för bio står för dörren. Hittills har mediekategorin lyckats öka sina investeringar trots tuff konkurrens från streamingtjänsterna. ”Den största konkurrensen handlar om människors tid”, säger Carolin Högmyr, marknadschef på Filmstaden Business. ✓ Experternas dom: styrkor och svagheter med bio ✓ Framtida utmaningar ✓ Nya annonsformat.
Dagens Media Insikt
Maj blev en usel månad för linjär-tv, enligt Mediebyråbarometern. Tappet av hockey-VM samt att annonsörerna ledsnat på höga tv-priser, är Jochum Forsells förklaring till dippen han tror kommer hålla i sig. Tv-husen och IRM målar emellertid upp en annan bild.
Medievärldens arkiv
Den svenska kvällspressens annonsförsäljning gick som tåget under januari. Sveriges mediebyråers annonsköp hos kvällstidningarna var nästan 14 procent högre än för ett år sedan. Samtidigt fortsätter storstadstidningarnas annonstapp.