Allt om Mediebyråbarometern. Här samlar vi artiklar, bilder och annan intressant information för dig som vill läsa mer om Mediebyråbarometern.
Mediebyråer
Januarisiffrorna från Sveriges Mediebyråer visar på en fortsatt nedgång för medieinvesteringarna. ”Medieinvesteringarna inleder 2023 mycket svagt”, säger Benjamin Holmfred, styrelseordförande på Sveriges Mediebyråer.
Medier
Lågkonjunkturen ger sig tillkänna även i medieinvesteringarna. IRM:s prognos visar en negativ utveckling i år och även Sveriges Mediebyråer räknar med en nedgång. Och frågan är när hushållen börjar säga upp abonnemang.
✓Medieslagen som drabbas värst
✓Medieinvesteringarna följer BNP – som väntas minska
✓Så stor är risken för att hushållen drar ner på medieutgifterna
Mediebyråer
Stark början men svagt slut, visar Sveriges Mediebyråers siffror över medieinvesteringarna under december och helåret 2022. Nedgången under årets sista månader är en indikation på det som komma skall. Men uppsvinget för utomhus sticker ut. ”Köpen i utomhus formligen dök men de har återhämtat sig otroligt bra”, säger Jochum Forsell, senior partner, Hear, till Dagens Media.
Mediebyråer
Även om Mediebyråbarometern visar att reklamköpen ökade i oktober borde den extra faktureringsdagen ha gjort att investeringarna var fler. Men trots det måste mediemarknaden anses som stark, säger Benjamin Holmfred, styrelseordförande Sveriges Mediebyråer.
Mediebyråer
Efter en nedgång i mars ökar medieinvesteringarna under april. ”Kriget i Ukraina, hög inflation och ökande konsumentpriser verkar inte påverka annonsörerna”, säger Daniel Eriksson, styrelseordförande för Sveriges Mediebyråer.
Mediebyråer
Uppåt för medieinvesteringarna under årets första månad men print har det fortsatt tufft. ”Dagstidningarna måste vara mycket pressade av snabbt fallande annonsintäkter och kraftigt höjda papperspriser”, säger Jochum Forsell, senior partner på Hear.
Mediebyråer
Totalt investerades nästan 14 miljarder kronor i fjol, visar Mediebyråbarometern för helåret 2021. Och de stora vinnarna finns inom de digitala kanalerna. Daniel Eriksson, styrelseordförande, Sveriges Mediebyråer, är förvånad över hur snabbt medieinvesteringarna har återhämtat sig.
Mediebyråer
Efter en ökning månad för månad minskade medieinvesteringarna under september. ”Detta kan vara ett tecken på att den kraftiga rekyl som vi har sett på annonsmarknaden under det senaste halvåret håller på att plana ut”, säger Daniel Eriksson, styrelseordförande för Sveriges Mediebyråer.
Mediebyråer
De reklamköp som förmedlades via Sveriges Mediebyråers medlemmar under sommarmånaderna ökade med 13 procent. Daniel Eriksson, ordförande i Sveriges Mediebyråer, tror nu på återhämtning: ”Det finns skäl att tro att det egentligen är mer pengar som kommer in”.
Mediebyråer
Maj var en stark månad för medieinvesteringarna och tillväxten landade på hela 50,5 procent jämfört med maj 2020. Men hur står sig årets medieköp jämfört med investeringarna före pandemin? Dagens Media går igenom hur återhämtningen ser ut.
Mediebyråer
Flera mediekategorier fortsatte att tappa annonspengar under mars även om medieinvesteringarna på totalen ökade marginellt. Mest backade utomhus/trafikreklam, där investeringarna minskade med 43,1 procent.
Digitalt
De tre största annonsörerna Ica, Mio och spelbolaget Cherry minskade sina reklamköp i fjol. Samtidigt ökade flera mediebolag sina. ”Vi valde tv för att stärka Mix Megapols varumärke och position”, säger Bauer Medias Jakob Gravestam.
Dagspress
Investeringarna under maj månad var all time low. Daniel Eriksson på Adon och styrelseordförande i Sveriges Mediebyråer om: ✓ Nedgången i kvällspress ✓ byråernas påverkan och ✓ prognosen för juni.
Rörligt
Årets viktigaste period för bio står för dörren. Hittills har mediekategorin lyckats öka sina investeringar trots tuff konkurrens från streamingtjänsterna. ”Den största konkurrensen handlar om människors tid”, säger Carolin Högmyr, marknadschef på Filmstaden Business. ✓ Experternas dom: styrkor och svagheter med bio ✓ Framtida utmaningar ✓ Nya annonsformat.
Dagens Media Insikt
Maj blev en usel månad för linjär-tv, enligt Mediebyråbarometern. Tappet av hockey-VM samt att annonsörerna ledsnat på höga tv-priser, är Jochum Forsells förklaring till dippen han tror kommer hålla i sig. Tv-husen och IRM målar emellertid upp en annan bild.
Medievärldens arkiv
Den svenska kvällspressens annonsförsäljning gick som tåget under januari. Sveriges mediebyråers annonsköp hos kvällstidningarna var nästan 14 procent högre än för ett år sedan. Samtidigt fortsätter storstadstidningarnas annonstapp.
Medier
Negativ tillväxt för de flesta mediekategorierna under maj månad på grund av en faktureringsdag mindre. Samtidigt visar siffrorna att online display tappar över tid. "Vi kan nu med säkerhet konstatera att efterfrågan på banners har stagnerat och till och med minskat", Jochum Forsell, vice vd IUM.
Medier
Medieinvesteringarna ökade under juni och juli med totalt 2,4 procent jämfört med i fjol, enligt Mediebyråbarometern. Bäst gick det för radio, medan dagspress backade ytterligare från redan historiskt låga sommarnivåer från 2016.