Allt om Mediavision. Här samlar vi artiklar, bilder och annan intressant information för dig som vill läsa mer om Mediavision.
Analys
Operatörernas paketerade abonnemang finns i dag i vart fjärde hushåll i Sverige. Men om konsumenten får välja fritt paketeras erbjudandena annorlunda. Marie Nilsson, vd på Mediavision, tror att vi därför kan vänta oss nya allianser.
Rörligt
Netflix tar krafttag mot lösenordsdelning och i sin strävan efter tillväxt lär fler komma efter. Men vi bör nog räkna med att detta driver på ökade kundrörelser och kanske även de illegala streamingtjänsterna, skriver Mediavisions vd Marie Nilsson.
Analys
Hushållen drar i första hand in på annat än mediebudgeten när de ska spara. Men andra saker kan påverka hur pengarna spenderas när ekonomin blir försämrad, skriver Mediavisions vd Marie Nilsson, och konstaterar att vissa affärsmodeller kan gynnas.
Medier
Lågkonjunkturen ger sig tillkänna även i medieinvesteringarna. IRM:s prognos visar en negativ utveckling i år och även Sveriges Mediebyråer räknar med en nedgång. Och frågan är när hushållen börjar säga upp abonnemang.
✓Medieslagen som drabbas värst
✓Medieinvesteringarna följer BNP – som väntas minska
✓Så stor är risken för att hushållen drar ner på medieutgifterna
Analys
Många konsumenter verkar tycka att podcasts ska vara gratis. Men om podcastmarknaden ska utvecklas långsiktigt lär tillväxt behövas inom både annons- och betalsegmenten. Branschen behöver därför fundera över erbjudanden och paketering, skriver Mediavisions vd Marie Nilsson.
Rörligt
Kampen om tittarna hårdnar. För att vinna slaget om publiken gäller det att ha rätt innehåll. Under Dagens Medias temavecka om innehåll kartlägger vi tv- och streamingbolagens strategier. Här är alla artiklar:
Analys
Det är ingen vild gissning att en Spotify-entré på svensk ljudboksmarknad skulle sätta ytterligare press på branschen. En möjlig konsekvens är också att det skulle leda till mer konsolidering – och mognad, skriver Mediavisions vd Marie Nilsson.
Analys
Ökande räntor, skyhög inflation och ekonomisk oro. Trots detta drar inte hushållen ner på sin streamingkonsumtion. Mediavisions vd Marie Nilsson analyserar varför – och frågar sig hur kalkylen ska gå ihop för streamingbolagen.
Rörligt
Antalet streamingtjänster växer som svampar ur jorden, och hushållspenetrationen i Sverige är rekordhög. Men marknaden är på väg att mogna. Så hur kommer det här landskapet att utvecklas framåt? Det ska Dagens Media djupdyka i under nästa temavecka.
Analys
Hushållens vilja att betala för medietjänster är relativt konstant. Då kan man anta att den digitala transformationen så småningom – kanske till och med ganska snart – når ett nytt jämviktsläge, skriver Mediavisions vd Marie Nilsson.
Analys
Mediavisions Marie Nilsson spår att underhållningen, som idag dominerar på linjär-tv, blir ett hett byte för streamingaktörerna framöver. Frågan är bara om lokala medieföretag denna gång kommer att våga leda utvecklingen snarare än att följa den?
Rörligt
Omsättningen från de fristående SVOD-abonnemangen växte så det knakade i fjol, visar Mediavisions nya siffror. Förklaringen är att publiken är mer benägen att ha fler tjänster än tidigare.
Analys
I Sverige finns det drygt 1 miljon barnhushåll i dag. Och de här är högintressanta ur ett medieekonomiskt perspektiv, konstaterar Mediavisions vd Marie Nilsson – det eftersom de både betalar mer och tittar mer än genomsnittet på streamingmarknaden.
Rörligt
Nya siffror från Mediavision visar att hushåll med sportabonnemang betalar betydligt mer än övriga. Totalt står de för närmare 50 procent av de totala konsumentintäkterna, och det trots att gruppen inte ens utgör en tredjedel av alla betal-tv-kunder.
Analys
Ljudboksaktörernas kamp om lyssnarna hårdnar och i dag dansar de stora elefanterna i stort sett kring samma konsumenter. Mediavisions vd Marie Nilsson analyserar hur hållbar affärsmodellen för ljudböcker är.
Analys
Mediemarknaden är under omvandling – men vad innebär det egentligen? Mediavisions vd Marie Nilsson analyserar hur intäkterna inom tv, ljud och text utvecklats de senaste åren – och vad det innebär framåt.
Digitalt
UR ARKIVET. Marknaden för programmatiska annonsköp fortsätter att växa, men hur stor kan den blir? Dagens Media har tagit del av siffror och pratat med experterna: ✓ IRM och IAB om marknadsutvecklingen ✓ Quantcasts AI-plattform ✓ Bauer Media om potentialen i audio-programmatics.
Rörligt
Tiger King-effekten i all ära – men nu är det väl AVOD-revolution på gång? I USA ökar antalet gratistjänster som visar reklam. I Sverige går det dock trögare. Men trots det kommer AVOD snart att omsätta hälften av vad linjär-tv gör, enligt Anders Sahlée på Dolores Group.
Rörligt
Ökningstakten i antalet nya hushåll som skaffar en streamingtjänst har mattats av. En mogen marknad ställer högre krav på att vara hushållens förstahandsval, men samtidigt uppger närmare 1 miljon hushåll att de sannolikt ska säga upp sin streamingtjänst. ✓ Allt viktigare att vara förstahandsvalet ✓ Så agerar C More och Discovery Plus ✓ Kampen mot lösenordsdelning
Digitalt
Färska siffror från Mediavision visar att den potentiella churnen för digitalt är betydligt mindre än för print. I mångt och mycket är en nyckel till churnproblemet densamma för både streamingmarknaden och tidningsmarknaden – med en signifikant skillnad, säger Marie Nilsson, vd på Mediavision.
Rörligt
Streamingtjänsterna för video växte rejält i Sverige i fjol – både i betalande kunder och antalet tittare. Det visar Mediavisions analys av 2020. Och kampen om användarna hårdnar. ”Startfältet är stort. Det börjar likna ett Vasalopp”, säger Mediavisions vd Marie Nilsson.
Digitalt
AVOD-tjänsterna har hamnat i skuggan av de massiva investeringarna i SVOD. Men även tittandet på de reklamfinansierade tjänsterna ökar. ✓Så mycket ökar AVOD-tittandet ✓Youtube den stora utmaningen ✓Framtiden för TV4 Play
Digitalt
Hur många digitala medietjänster klarar hushållen? Hur ser framtiden för digitala magasinstjänster ut? Och kommer fler techjättar att följa Googles exempel och ansluta till EU:s reklamorganisation? Fem branschprofiler resonerar.
Rörligt
Inom fem år ska Viaplay ha 10,5 miljoner abonnenter, vilket är mer än en fördubbling jämfört med dagens knappt 3 miljoner abonnenter. ✓Experternas bedömning ✓Så påverkas konkurrenterna ✓Framtiden för reklamaffären ✓Viaplays utrullningsplan
Rörligt
Nära en miljon nordiska hushåll kan komma att avsluta sin svod-prenumeration inom ett år, enligt en undersökning från Mediavision. I korten ligger ett nytt aktörslandskap. ”Man måste samarbeta mer i Sverige”, säger streamingexperten Jonas Rydholm Birmé.
Rörligt
Tittartappet för linjär-tv accelererar. Samtidigt står det klart att reklamfria streamingtjänster slukar över hälften av svenskarnas onlinetittande. ”Det gör skiftet svårare för aktörer med ett ben i den traditionella affären och ett i online”, säger Marie Nilsson, vd på Mediavision.
Rörligt
I kampen mellan strömningsjättarna är det inte bara mängden av filmer och tv-serier som spelar roll. HBO Nordic visade på rakettillväxt under andra kvartalet – och det beror till stor del på deras exklusiva titlar. Det slår Mediavision fast i en ny rapport.
Rörligt
DAGENS MEDIA MAGASIN. Nu går online om linjär-tv. Under årets första kvartal är räckvidden för onlinetittandet för första gången lika stor som för linjär-tv. Hur kommer framtidens tv-tittande att se ut? Missa inte Dagens Medias special om framtidens tv. Här är innehållet i Dagens Media nummer 4, 2019.
Rörligt
Nya rekord för webb-tv i Sverige konstateras under årets första kvartal, visar Mediavisions rapport. Såväl tittande som köp av betalda streamingtjänster når sina högsta nivåer hittills. För första gången har också lokala tjänster har tagit in på Youtube och Netflix.
Premium
Investeringarna i online-video ökar kraftigt – med över 40 procent hittills i år. I takt med tillväxten ställs högre krav på effektmätningar och transparens. "Det är det mest mätbara, och ändå det minst mätta, säger Marie Nilsson", vd på Mediavision.
Rörligt
Tittartiden för annonsfinansierad webb-tv ökade med nära 20 procent jämfört med 2015, framförallt tack vare Facebook och Youtube. "Under 2017 kommer det att vara extra intressant att följa Facebook, som ju allt tydligare rör sig mot att bli en videoplattform", säger Marie Nilsson, vd på Mediavision.
Rörligt
Under 2016 kommer andelen digitala intäkter att öka till nära 20 procent av tv-marknadens totala omsättning, bedömer Mediavision. "Bolagens förmåga att bygga digital kompetens och ställa om erbjudandena mot digitalt kommer vara avgörande", säger vd Marie Nilsson.