Allt om Mediacom. Här samlar vi artiklar, bilder och annan intressant information för dig som vill läsa mer om Mediacom.
Mediebyråer
Nätverksjättarna Group M, OMG och Dentsu riktar ett allt större fokus mot performance marketing. Samtidigt hoppas Collaboration Art på att vinna fördelar genom att konsolidera branschen. Byråerna om: ✓Motiven ✓Konkurrensen ✓Hindren på vägen.
Mediebyråer
Publicis skapar en ”byrå i byrån” efter vinsten av Burger King, medan Mediacom kan glädjas över att ha gått segrande ur Klarnas globala pitch. Här är annonsörerna som bytt mediebyrå under årets första kvartal.
Mediebyråer
Två av Sveriges största annonsörer har nyligen bytt mediebyrå; Telia och Coca-Cola. Dentsus Carat tappar därmed två stora uppdrag – medan Group M:s Wavemaker och Mediacom vinner pitcherna. Men samtidigt vinner Dentsu spelbolaget Betsson. Här är annonsörerna som bytt mediebyrå under Q4 2021.
Rörligt
I ett testprojekt mellan TV4, Group M och Mediacom-kunden Klättermusen utforskar de tillsammans hur de kan förändra sättet att köpa tv-reklam på – och göra det mer flexibelt. ”Tv har länge varit ganska statiskt i hur man köper det”, Fredrik Lagerström på Group M, till Dagens Media.
Rörligt
Coronapandemin har ökat kraven på tv-husens flexibilitet och fått dem att se över sin avtalsstruktur. Men hur tänker tv-husen kring detta framåt? Och vad tror experterna om framtiden – givet det rådande läget?
Rörligt
Tittandet fortsätter att minska i linjär-tv. Samtidigt tappar de kommersiella tv-husen andelar av webbtittandet. ✓ Så mycket minskar tittandet för ”Big five” ✓ Därför är sporten så viktig ✓ Bara SVT tar andelar online.
Radio/podd
Poddlyssnandet fortsätter att öka. Men nu lägger Acast ned sin premiumtjäst Acast Plus. Konkurrenten Podme, vars hela affärsidé bygger på att ta betalt av poddlyssnarna, ser däremot tillväxt i antalet prenumeranter. Läs mer om: ✓Acasts förklaring till varför man lägger ned Acast Plus. ✓Spotifys satsning på räckvidd. ✓Hur Podme lyckas locka betalande lyssnare. ✓Dagsfärska siffror över poddlyssnandet. ✓Experten om betalmodellernas framtid.
Rörligt
Unilever och P&G drar i handbromsen och minskar sina reklamköp rejält när de breda målgrupperna försvinner från tv. Hittills i år har P&G och Unilever minskat med 50 respektive 24 procent. ”P&G har plockat Pampers från tv helt och hållet i år”, säger Jochum Forsell, rådgivare på Hear.
Radio/podd
Ljudmedierna ökar kraftigt – i både konsumtion och intäkter. Dagens Media samlade representanter från Nent Radio, Mediacom, Bauer Media, Acast och Tele2 för ett samtal om ljudets utveckling, utmaningar och möjligheter. ”Den SEO som finns i dag måste få ett annat typ av språk”, säger Joakim Francke.
Dagens Media Insikt
I en tid då röstsök ökar med en rasande fart har Mediacom undersökt vikten av att som varumärke vara ”tip of tongue”. I Dagens Media Insikt delar Mediacoms seniora analytiker Josephine Larsson med sig av insikterna.
Kommunikationsbyråer
HELGLÄSNING. Med erfarenhet från både Tui och techjätten Google tillträder Morten Flamand som vd för mediebyrån Mediacom. I Dagens Media berättar han hur de danska rötterna skiner igenom i ledarskapet och vad han tar med sig från annonsörssidan.
Medier
Kommer ett kommersiellt tv-hus dra ned vintersportens tv-publik eller inte? Dagens Media vänder sig till mediebyråernas tv-experter för att ta reda på svaren och vad förändringen innebär för annonsörer.
Dagspress
UPPDATERAD. Metros vd Christen Ager-Hanssen har flaggat för att man kommer begära företagsrekonstruktion och att utgivningstakten kommer påverkas. Dagens Media vänder sig till medierådgivare för att ta reda på hur oroliga annonsörer egentligen bör vara.