Allt om Martin Schori. Här samlar vi artiklar, bilder och annan intressant information för dig som vill läsa mer om Martin Schori.
Dagspress
Aftonbladet har publicerat en AI-policy och tillsätter nu en ”AI-general” för att samordna, driva och styra tidningen i rätt riktning. Den biträdande redaktionschefen Martin Schori berättar hur Aftonbladet ska förhålla sig till den nya tekniken framåt.
Dagspress
Kvällstidningarna rankar mycket lågt i förtroendemätningar, men har sina absoluta trafiktoppar vid stora nyhetshändelser. Hur ska man tolka det? Dagens Medias kolumnist Martin Schori resonerar kring resultatet av förtroendemätningarna och läsarnas faktiska beteende.
Analys
CNN Plus gick upp som en sol och ned som en pannkaka. Betyder detta att framtiden för betalda, streamade nyheter är mörk? Inte nödvändigtvis, skriver Martin Schori, och lyfter fram att jänkarna kan ha något att lära av oss här.
Analys
Personalisering har närmast beskrivits som ett demokratihot i mediebranschen. Men är det verkligen så ondskefullt? Den frågan ställer sig Dagens Medias kolumnist Martin Schori, när den haussade amerikanska nyhetssajten Semafor nu går live.
Analys
Att Google tvingas plocka bort sökträffar är problematiskt i sig. Men att de inte ska få meddela sajtägare är märkligt – och slår mot den transparens och öppenhet som vi svenskar har vant oss vid, skriver Martin Schori.
Analys
Skulle fler medier göra som Stoppa pressarna och skaffa ett utgivarbevis men inte ansluta till det medieetiska systemet finns en stor risk att dagens självreglering hotas och att pressfriheten begränsas. Det vore livsfarligt, skriver Martin Schori.
Analys
Genom rätten att bli bortglömd hjälper Google makthavare som utsatts för sanna och relevanta granskningar att tvätta sin byk, skriver Martin Schori. Men det är inte oproblematiskt att anonyma Google-redaktörer bestämmer vilka länkar till artiklar som ska synas på världens största sökjätte.
Analys
Det är fan svårt att göra tidning. Det är väl egentligen det enda man behöver ta med sig från – den absolut överbevakade – Bulletin-cirkusen. Och det är faktiskt en viktig insikt, skriver Martin Schori i en analys.
Dagspress
Efter sin kolumn om det brittiska prinsparets Oprah-intervju anklagas Aftonbladets Lena Mellin för brist på kunskap och förståelse för psykisk ohälsa. Men Martin Schori, stf ansvarig utgivare, tycker inte att det finns skäl för Aftonbladet att vara självkritisk.
Digitalt
Bulletins målgrupp förväntar sig troligen en mer aktivistisk ton på nyhetssidan. Men om det inte blir så – hur reagerar den då? Kan man inte backa det med stora avslöjanden eller någon annan usp är risken att man förvandlas till en TT-fabrik med en rivig ledarsida, skriver Martin Schori.
Dagspress
Hur väl har de svenska medierna bevakat pandemin? Vad har din organisation lyckats bra eller mindre bra med? Hur har myndigheterna skött sig? Det är några av de frågor som cheferna på SR, Aftonbladet, TV4, Expressen, SVT, GP och DN svarar på när Dagens Media fortsätter att syna mediernas hantering av pandemin.
Dagspress
DEL 1 AV 3. Kvällstidningarna har aldrig varit så lästa eller gjort så mycket journalistik. Ändå lyckas de inte gå plus. Hur blev det så? Dagens Medias Leif Holmkvist och Linnéa Kihlström har pratat med en rad nuvarande och tidigare chefer – däribland de tongivande redaktörerna Jan Helin och Thomas Mattsson – för att reda ut vad som gick rätt respektive snett.
Digitalt
Nu släpps journalisthandboken Online Only i en andra upplaga. Dagens Media har pratat med journalisten och författaren Martin Schori om: ✓ Hur medielandskapet förändrats ✓ Det ökade fokuset på konvertering ✓ 5 saker publicister och annonsörer bör förstå för att navigera rätt i dag.
Medievärldens arkiv
Aftonbladet vill rädda liv genom akut nödhjälp i Syrien. Därför drar tidningen igång kampanjen #tittaintebort samt skänker alla sina intäkter från sitt Pluserbjudande till UNHCR:s arbete med att hjälpa människor på flykt.
Debatt
Vi kan bidra med affärskreativitet till affärslogiken. Vi kan förvandla en företagsstruktur till en företagskultur. Vi kan skapa innovativa upplevelser, tjänster och distributionskanaler. Eller så gör vi en skön annons. David Orlic svarar Martin Schori.