Att ha koll på det senaste inom martech och adtech blir allt viktigare för aktörer på den svenska mediemarknaden. Här samlar Dagens Media alla artiklar från vår temavecka där vi djupdyker i ämnet.
Digitalt
Det digitala landskapet ritas om – och det går snabbt nu. Den som inte hänger med i djungeln av system kommer att få en utmaning framöver. Dagens Media redogör för utvecklingen på ad- och martechmarknaden, de största it-frågorna och vilka verktyg som kommer att bli viktiga framöver. Här hittar du samtliga artiklar.
Radio/podd
UR ARKIVET. Radio- och tv-bolagen tror att tekniken kan bli avgörande i deras förmåga att nå ut till nya användare. Men den snabba utvecklingen ställer höga krav på mediehusen. TV4, Nent, SVT och SR berättar om sin syn på tekniken samt hur de ska prioritera framåt.
Digitalt
UR ARKIVET. På såväl Ocean Outdoor som Clear Channel pågår en översyn för att försöka minska antalet tekniska system, berättar Jesper Albansson och Ola Reppling. Målet är att färre system ska kunna användas för fler ändamål. ”Utmaningen just nu är att identifiera vilka som är rätt att stänga”, säger Ola Reppling.
Dagspress
UR ARKIVET. Tekniken innebär både möjligheter och utmaningar för mediehusen. It-cheferna på Gota, Bonnier, Schibsted och Stampen om ✓ Vilka system de använder ✓ Erfarenheterna av dem ✓ Deras önskningar på tekniken ✓ Prioriteringarna framåt.
Digitalt
Giganterna The Guardian och Financial Times har valt en svenskutvecklad adtechplattform för att beskriva cookiefria reklameffekter. För Dagens Media berättar tidningarnas annons- och digitalchefer om hur de använder verktyget.
Digitalt
Hur ser stora mediehus och mediebyråer på utvecklingen på ad- och martechmarknaden – och vilka tekniker de använder? Det har Dagens Media tagit reda på.
✓Schibsteds egenutveckling ✓Bonnier News Google-lösningar ✓Group M om martech-trender
Digitalt
Åtta av Sveriges största annonsörer ger sin bild av hur deras marknadsföring och mediemix kommer att förändras när tredjepartscookies försvinner. ✓Så säkerställer de sin förstapartsdata ✓Det tror de om mediepriserna ✓Tre, City Gross, Ica, Svenska Spel, Hallon, Lidl, Coca-Cola och Folkspel i stor enkät
Analys
AI-debatten präglas ofta av stora ord och abstrakta visioner. Men vilken utveckling kommer egentligen att påverka den svenska journalistiken framöver? Dagens Medias kolumnist Agnes Stenbom utforskar fyra fenomen.
Digitalt
Cookiedöden närmar sig med stora steg. Dagens Media tar tempen på hur mediebyråerna tacklar utfasningen av tredjepartskakor och tar reda på vad Group M, Magna, OMD, Dentsu Aegis, Bizkit Havas, Adon och Tre Kronor anser svårast i omställningen.
Digitalt
Annonsörerna investerar stora pengar i martech för att förbättra kundupplevelsen. Zmarta Group, Elgiganten och Tui vittnar om ökade krav på organisationen ✓Tydlig kravställning en nödvändighet ✓Mer data att administrera ✓Sex rekommendationer för ett lyckat martech-arbete
Digitalt
Det finns tusentals ad- och martechlösningar globalt och åtminstone ett 30-tal tongivande bolag i Sverige. Dagens Media har kartlagt marknaden – och tagit reda på hur det går för de svenska bolagen. ✓Pubmatic om ökad konsolidering ✓Odyssey om techsamarbetet med Tobii ✓Dan Ads om self serve-plattformarnas framtid