Allt om Komm. Här samlar vi artiklar, bilder och annan intressant information för dig som vill läsa mer om Komm.
Mediebyråer
Vid förra årets Stockholm Media Week – och i en efterföljande artikelserie i Dagens Media – diskuterades hållbarhet, och det faktum att branschen kan göra mer. Vid gårdagens SMW var det dags för en uppföljning och ytterligare samtal kring hur branschen kan göra världen bättre.
Debatt
Annonseringens påverkan på klimatet är för stort för att rymmas i en debattartikel, men jag måste ju börja någonstans, skriver Kristina Juhlin, som uppmanar branschorganisationer som Komm, IAB och Sveriges Mediebyråer att accelerera klimatagendan.
Mediebyråer
Kenneth Danielsson, tidigare vd på Group M, menar att det är dags att lägga ner Sveriges Mediebyråer. Sveriges Mediebyråer kontrar med att de aldrig tidigare haft så pass ”gränsöverskridande diskussioner med andra branschorganisationer”.
Marknadsföring
Efter tio år lämnar Jessica Bjurström vd-skapet på Komm för att bli generalsekreterare för KAK, Kungliga Automobil Klubben. ”Jag har några lådor att städa ur och framför allt många människor att tacka”, säger hon till Dagens Media.
Dagens Media Magasin
Efter Löfvens dissning har oron kring att Almedalen dalar i betydelse tilltagit – något som dock inte märks i årets närvaro av mediehus och byråer. Almedalen blir en allt viktigare arena för reklamvärlden. ”Det är en bra mötesplats och går att få väldigt mycket gjort på kort tid”, säger Tommy Lindgren, vd på reklambyrån Zellout.
Marknadsföring
CANNES LIONS 2018. Under årets Cannes Lions genomförs flera initiaitv för att bredda mångfalden i den internationella reklambranschen. David Orlic på Prime och Jessica Bjurström på Komm delar med sig av sina tankar kring varför mångfaldsfrågan aldrig har varit så brännande som idag.
Kommunikationsbyråer
David Orlic är ny ordförande för Komm. För Dagens Media berättar han om tiden som nybliven förälder, hur förortsungdomar ska ta sig in i branschen och varför påve Franciskus är en av världens bästa kommunikatörer.
Kommunikationsbyråer
Var tionde svensk lever med någon typ av funktionsnedsättning, men i reklamen framträder en helt annan bild av Sverige. Det vill Komm och Volontaire ändra på. Initiativet #vemsyns ska lyfta frågan om vem som egentligen får synas i svensk reklam.
Kampanjer
Regeringen vill fördubbla svensk export mellan 2010 och 2015. Här spelar kommunikationsbranschen en viktig roll. Både för att stärka svenska varumärken utomlands, men också genom att också utvecklas till en alltmer internationaliserad industri för egen del. Hur det ska gå till diskuterades med bland andra handelsministern vid ett frukostmöte i Cannes på onsdagsmorgonen.