Fem frågor som kommer att prägla mediedebattenDagspressNya tider kräver nya tag. Politikerna möter en ny medievärld där pandemin påskyndat utvecklingen. Efter en serie artiklar här i Dagens Media sammanfattar vi och...18 November 2020, 06:33
Så stor del av de digitala investeringarna slukas av Google och FacebookDagspress2019 blev ännu ett svart år för pressen, medan tv gjorde rekordvinster. Klyftan mellan stad och land växer och medier utanför storstäderna hotas. Det framgår...21 Oktober 2020, 11:06
”Vi är på väg mot en nationell elitpress”DagspressNyligen presenterade Nordicoms chef Jonas Ohlsson årets rapport om mediernas ekonomi. ”Annonsmodellen för morgonpress är i nästan fritt fall och lokal journalistik räcker inte för...13 November 2019, 09:13
Så mår de svenska medieföretagenDagspressTrots rekordstora reklaminvesteringar och högkonjunktur blev 2018 det sämsta året hittills för den svenska dagspressen. Det visar MPRT:s analys av de svenska medieföretagens ekonomi. Men...24 Oktober 2019, 10:33
Globala it-jättar äter allt mer av annonskakanMedievärldens arkivDe amerikanska globala onlinejättarna Google, Facebook och Youtube utmanar de nordiska nyhetsmediernas ställning på den nationella annonsmarknaden, det visar en studie från Nordicom.26 April 2017, 10:30
Så ser medieföretagens ekonomi utMedievärldens arkivI går släpptes rapporten Medieekonomi 2016, vilken konstaterar att det fortfarande finns lönsamma medieföretag i Sverige.20 Oktober 2016, 04:52
Ny analys / Läsning print och digitalt region för region 2Medievärldens arkivAnnonsaffären fungerar allt sämre. Så framtiden bygger på läsarfinansiering. Men mediehusens framgångar med att fånga in nya läsare, i print eller digitalt, varierar betydligt mellan...8 Juni 2016, 10:23