Jonas Åström: ”Konflikt mellan ekonomiska intressen och kundnöjdhet”DigitaltStreamingtjänster, tidningar och magasin slåss för att äga hela sin digitala värdekedja. Men det är inte nödvändigtvis det som är bäst för konsumenten, skriver Dagens...19 Oktober 2020, 11:30
Jonas Åström: ”Så kan mediehusen få sin digitala prenumerationsaffär att växa”BloggTrots att mediehusen hela tiden springer snabbare står man ungefär kvar på samma plats som förut. Hur kan mediehusen agera för att få sin digitala...28 September 2020, 08:50
Publicistiska aggregeringstjänster – kan de någonsin lyckas?BloggJonas Åström argumenterar för vad som talar för och emot att en journalistisk modell à la Spotify fungerar.16 Juni 2020, 06:47
Framgångsfaktorer för paid content (del 3)BloggDet fantastiska med en digital prenumerationsaffär är att allt kan mätas, skriver Jonas Åström i den avslutande delen av ”Framgångsfaktorer för paid content”.28 April 2020, 05:38
Corona: Prenumerationer som mediehusens motor i svåra tiderBloggCoronaviruset ger kännbara ekonomiska effekter, och har ändrat många förutsättningar på kort tid. Paid content-bloggens Jonas Åström ger fem tips som kan hjälpa mediehusen framåt.16 Mars 2020, 14:02
Nytt år, ny betalmodell?BloggDet finns ett antal olika betalmodeller att tillgå. Vilken som kan passa vilket mediehus beror på mognadsgraden inom paid content och digitala prenumerationsaffärer, skriver Jonas...17 Januari 2020, 06:49
”Mediehus går vilse när det gäller data och mätning”BloggFör att vara datadriven måste man mäta rätt saker och tyvärr har många mediehus gått vilse när det gäller data och mätning. Det gäller att...20 December 2019, 12:26
”Så tar du prenumerationsaffären till nästa nivå”BloggOm en prenumerationsaffär är framgångsrik ökar både volym och churn. ”Förr eller senare kommer avhopp att vara ungefär lika stort som intag. När affären nått dit...11 December 2019, 07:35
Hur digitala prenumerationer skiljer sig från printBloggHur skiljer sig egentligen digitala prenumerationer från print – och hur ska mediehusen hantera det? Jonas Åström pekar på fem faktorer att ta hänsyn till.4 November 2019, 09:42
Vad kostar er churn?BloggChurn är alla prenumerationsaffärers största fiende. En vedertagen sanning, men vet ni hur mycket churnen egentligen kostar er?...25 Oktober 2019, 11:28
Ska alla ta betalt av användarna?BloggDet är få mediehus som just nu inte satsar på digitala prenumerationer eller paid content-modeller, men är det verkligen rätt väg för alla? skriver Dagens...25 Oktober 2019, 09:02