Allt om IUM. Här samlar vi artiklar, bilder och annan intressant information för dig som vill läsa mer om IUM.
Rörligt
Coronapandemin har ökat kraven på tv-husens flexibilitet och fått dem att se över sin avtalsstruktur. Men hur tänker tv-husen kring detta framåt? Och vad tror experterna om framtiden – givet det rådande läget?
Rörligt
Experterna välkomnar kvällspressens annonssamarbeten men efterfrågar samtidigt ännu fler samarbeten mellan olika medier. ”Samarbetet skulle på sikt må bra av att fler aktörer inom tidnings-tv ansluter sig”, säger Alexei Grinevski, head of audio & visual media, på IUM.
Debatt
Linjär-tv är fortfarande en stark räckviddskanal, men ett allt större problem för annonsörerna är att mediet med några få undantag fortfarande köps och säljs på samma sätt som på 90-talet, skriver IUM:s Alexei Grinevski.
Mediebyråer
Att corona kommer att göra sommaren annorlunda står klart, och från ett affärsperspektiv uppstår nya möjligheter för flera segment. Vilka bör investera extra i att marknadsföra sig mot hemmastannande svenskar? IPG Mediabrands bjuder på sina insikter.
Mediebyråer
Kunderna fortsätter att genomföra mediebyråpitcher. Bland de annonsörer som bytt mediebyrå under årets första kvartal märks bland annat Lindex och Zmarta. ✓Svårare pitcharbete i krisen ✓Byråerna som permitterar ✓Så påverkas kundrelationen
Mediebyråer
Dystra siffror när Sveriges Mediebyråer presenterar senaste Mediebyråbarometern. Hårdast drabbad är kvällspressen. ✓ IUM:s vice vd Jochum Forsell om orosmolnen ✓ Bonniers Alexander Lydecker: ”Vi går kraftigt emot övriga marknaden” ✓ Schibsteds Joakim Flodin: ”Vi backar”.
Dagens Media Insikt
Maj blev en usel månad för linjär-tv, enligt Mediebyråbarometern. Tappet av hockey-VM samt att annonsörerna ledsnat på höga tv-priser, är Jochum Forsells förklaring till dippen han tror kommer hålla i sig. Tv-husen och IRM målar emellertid upp en annan bild.
Rörligt
Medieinvesteringarna minskade under maj månad och tv gör sitt sämsta maj på flera år. ”Ett stadigt fallande tittande i kombination med kraftigt höjda priser har sannolikt gjort att annonsörer och byråer har sett över hur man effektivt når hög räckvidd”, säger Jochum Forsell, vice vd IUM.
Dagspress
UPPDATERAD. Metros vd Christen Ager-Hanssen har flaggat för att man kommer begära företagsrekonstruktion och att utgivningstakten kommer påverkas. Dagens Media vänder sig till medierådgivare för att ta reda på hur oroliga annonsörer egentligen bör vara.
Kommunikationsbyråer
Efter 13 år lämnar Urban Hilding rollen som vd på IUM och IPG Mediabrands, eftersom han inte har samma syn som ledningen på nätverkets framtid: "Det kanske är dags då", säger den avgående vd:n.
Kommunikationsbyråer
Carat klättrar från tionde till förstaplats i svenska versionen av mediebyrårankningen Recma: "Ett resultat av målmedvetet arbete", säger vd Nike Carlstoft. Sett till konkurrenskraft och över tid behåller dock IUM förstaplatsen.