Historiskt uppsving – digitala medier lyfter marknaden mer än väntatDigitaltAnnonsmarknaden återhämtar sig snabbare än väntat, så pass att den är historiskt avvikande. IRM reviderar nu återigen upp prognosen.4 December 2020, 12:08
Bonnier och Schibsted räknar med återhämtning i decemberDagspressTrots att andravågen av coronapandemin är över oss, ser både Bonnier News och Schibsted ljust på annonsläget inför julhandeln. Bonnier News räknar med en ökning...23 November 2020, 13:40
För första gången – här är mediernas samlade intäkterRörligtFör första gången någonsin presenterar IRM en samlad bild över mediernas alla intäkter. ✓Prognos för 2020 ✓Konsumentintäkterna ökar under pandemin ✓Ljud tar rejält kliv framåt...20 Oktober 2020, 11:06
Historiskt annonstapp under 2020 – men medierna tror på återhämtning 2021DagspressOm IRM:s prognos stämmer kommer 2020 att gå till historien som ett år då medieinvesteringarna backade med 4,5 miljarder kronor. Men fallet är ändå mindre...13 Oktober 2020, 08:06
IRM:s prognos för annonsmarknaden: ”Viss återhämtning under 2021”MarknadsföringBara under årets andra kvartal backade medieinvesteringarna med 18 procent, vilket motsvarar 1,8 miljarder svenska kronor. Men IRM spår en återhämtning under 2021: ”Att en...9 Oktober 2020, 08:57
IRM skriver upp negativa prognosenDagspressIRM reviderar prognosen för årets medieinvesteringar. Läget ser något bättre ut än tidigare.21 September 2020, 11:12
Minskade intäkter för säljbolagen 2019DagspressDagens Medias stora bokslutskartläggning visar att nästan samtliga säljbolag tappade intäkter under 2019. ✓Leeads ökar kostnaderna ✓Mediekompaniet siktar på nollresultat ✓Sprintad ner 4,5 procent sedan...9 September 2020, 13:17
Stefan Melesko: ”En återgång till det normala är utesluten”MedierSiffrorna talar sitt tydliga språk. Situationen är allvarlig för alla medier. Och även om de klarar sig ur coronakrisen så väntar en ny verklighet. Det...7 Juli 2020, 05:41
Experterna: Så utvecklas marknaden resten av 2020 och 2021MedierBotten kan snart vara nådd för medie- och reklaminvesteringarna, men det lär bli tufft ett bra tag till. För Dagens Media ger experterna på IRM,...2 Juli 2020, 10:23
IRM: Kraftig nedgång väntar 2020DigitaltIRM räknar med en rejäl nedgång för medieinvesteringarna i år. Flera miljarder försvinner från den svenska mediemarknaden.11 Juni 2020, 07:31
Dokument: Coronakrisen slår brutalt mot mediebranschenDagspressSportevenemang och event ställs in, projekt läggs på is och miljarder i annonsintäkter går upp i rök i spåren av coronapandemin. Målet de kommande månaderna...7 April 2020, 11:12
Så gör du som annonsör när marknaden vikerMarknadsföringTEMA LÅGKONJUKTUR. ”Det absolut sämsta du kan göra är att vara avvaktande”, säger Johan Saxne, marknadschef på Bauhaus.24 Mars 2020, 09:37
Mediebyråernas andel av medieköpen minskarMediebyråerMediebyråernas andel av de totala medieinvesteringarna minskar under 2019. Särskilt är det internetkategorin som viker nedåt, visar en sammanställning från IRM.27 Februari 2020, 10:32
Medieköpen för första gången över 40 miljarderDigitaltUnder 2019 passerade medieinvesteringarna milstolpen 40 miljarder kronor.21 Februari 2020, 13:09
Så mår de svenska medieföretagenDagspressTrots rekordstora reklaminvesteringar och högkonjunktur blev 2018 det sämsta året hittills för den svenska dagspressen. Det visar MPRT:s analys av de svenska medieföretagens ekonomi. Men...24 Oktober 2019, 10:33
Oro kring konjunkturen – spel, bil och resor tynger marknadenDagspressSommaren var usel för mediesäljarna. Dipp eller lågkonjunktur är frågan? Dagens Media pejlar stämningarna i en luttrad bransch. ”Vi kan se en accelererande oro på...9 September 2019, 06:05
Telenor: Publicisterna kan göra mycket för att förbättra för annonsörerDigitaltTelenors Kendra Ibsen, Bannerflows Antonia Lindmark, Schibsteds Joakim Flodin och Alexander Lydecker på Bonnier News ger sin syn på vad som krävs för att de...29 Augusti 2019, 11:28
Så mycket reklampengar förlorar journalistikenDagspressDe totala reklamintäkterna fortsätter att slå rekord men nyhetsjournalistikens andel minskar radikalt. ”En viktig förklaring är att annonser flyttat till digitala medier”, säger Lasse Truedson,...3 Juli 2019, 06:12
Hushållens utgifter för rörligt ökar kraftigtDagens Media InsiktHushållens medieutgifter ligger stabilt på 20 000 kronor per år. Men utgifterna för rörliga medier ökar kraftigt.18 Juni 2019, 14:04
Eventinflation i mediebranschenEvent/sponsringDAGENS MEDIA INSIKT. Sveriges Annonsörers Ad Day ligger på is, storkonferensen Sime har stöpts om och Guldtuben tar paus. Konkurrensen hårdnar när allt fler vill...21 Maj 2019, 11:18
Tidskriftsbranschen drog in 7,6 miljarder i fjolMedievärldens arkivDen svenska tidskriftsbranschen hade totalt 7,6 miljarder i intäkter förra året, visar färska siffror som IRM tagit fram åt Sveriges Tidskrifter. Det är en minskning...9 Maj 2019, 07:25
All time high för sponsring och events: omsatte 15 miljarder 2018Event/sponsringSvenska bolag investerade förra året 14,8 miljarder kronor i events och sponsring.3 Maj 2019, 08:19
IRM sänker prognosenMarknadsföringIRM reviderar sin prognos för helåret 2019, och räknar med en lägre tillväxt än tidigare.14 Mars 2019, 12:55
Utomhus vinnare när medieinvesteringarna slog rekordMarknadsföringMedieinvesteringarna slog nytt rekord 2018 och närmar sig 40-miljarderstrecket. Stark tillväxt för utomhus, internet, radio och tv.27 Februari 2019, 08:10
Kraftig ökning för influencer marketingDigitaltIRM har för andra året i rad kartlagt annonsörernas investeringar i influencer marketing i Sverige – som ökar i snabb takt.6 December 2018, 13:32
Tidskrifterna fortsätter läcka reklamkronorMedierAnnonsörernas reträtt från tidskriftssegmentet kommer fortsätta, enligt IRM:s prognos. Men trots stora annonstapp finns det fortfarande de som håller sig trogna tidskriftsförlagen.5 November 2018, 08:58
GDPR straffar publicisternaDigitaltGDPR en del av anledningen till Aftonbladets röda siffror. Även IRM:s siffror visar en nedgång i främst display, samtidigt som Bonnier uppger att deras annonsaffär...2 November 2018, 12:03
Displayannonseringen minskar efter GDPRMedievärldens arkivFörsta kvartalet med GDPR minskade intäkterna från displayannonsering med 4 procent, visar nya IRM-siffror. Det drog ned tillväxttakten för hela internetkategorin.29 Augusti 2018, 09:03
Så blir annonsmarknaden nästa år + Sargat IDG på bättringsvägen + Sex sätt att slippa digitala prenumeranterMedievärlden Premiums arkiv4 Juni 2018, 10:41
Analysbrevet 4 juniMedievärldens arkivVeckans huvudrubriker: "Så blir annonsmarknaden nästa år + Sargat IDG på bättringsvägen + Sex sätt att slippa digitala prenumeranter".4 Juni 2018, 10:31
IRM: Internet har tagit över mediekakanMedievärldens arkivFörra året nådde reklaminvesteringarna all-time-high för tredje året i rad. Internetreklamen stod för första gången för över hälften av reklamkakan.20 Februari 2018, 13:28
IRM tar över i DanmarkMedievärldens arkivIRM tar över reklammätningarna i Danmark. Eftersom institutet redan har samma uppgift i Sverige och Norge innebär det möjlighet att utvidga rapporterna och datan.1 Juni 2017, 07:26
Dagspress och tidskrifter tappade tvåsiffrigt i print + Gota Media tar strid om utgivningsbevis + Säljer över 100 dagstidningarMedievärlden Premiums arkiv24 April 2017, 07:25
2016 rekordår för reklaminvesteringarMedievärldens arkivFörra året ökade de totala reklaminvesteringarna med 4,8 procent gentemot 2015, enligt IRM:s årsrapport. Det är den största ökningen på 5 år. "Reklammarknaden går för...20 April 2017, 07:49
Analysbrevet 27 februariMedievärldens arkivVeckans huvudrubriker i Analysbrevet : "Mobilen ökar – desktop minskar + Gotas gratistidning slog budget - två gånger + Berlingske nere på ett tryckeri"...27 Februari 2017, 07:51
Mobilen ökar – desktop minskar + Gotas gratistidning slog budget - två gånger + Berlingske nere på ett tryckeriMedievärlden Premiums arkiv27 Februari 2017, 07:38
Reklamköpen slår rekord – men dagspress backarMedievärldens arkivAldrig tidigare har reklammarknaden omsatt så mycket pengar. Men det hjälper inte dagspress som fortsätter tappa.21 Februari 2017, 13:12
NTM testar gränserna + Bonnier startar digitalt matmagasin + Finländska mediehus startar gemensam marknadsplatsMedievärlden Premiums arkiv28 Augusti 2016, 20:00
Så stora är de digitala annonsintäkternaMedievärldens arkivNu har IRM lanserat sin första mätning av nyhetsmediernas digitala annonsintäkter som ökade med 16 procent 2015 jämfört med 2014.25 Augusti 2016, 11:14
Så mycket lägger annonsörerna på reklamMedievärldens arkivI snitt går 3,3 procent av företagens omsättning till reklam. Det visar en ny sammanställning av IRM och Sveriges Annonsörer.29 Juni 2016, 10:33
IRM: 2015 genombrottsår för programmatiska annonsköpMedievärldens arkivFörra året var 17 procent av investeringarna i display och webb-tv programmatiska, visar IRM:s årliga mätning av programmatisk handel i Sverige.19 Maj 2016, 09:54
Riksmedia tio i topp i sociala medier – 3Medievärlden Premiums arkivI den tredje upplagan av RRI för riksmedier händer det mycket. Listan har en ny etta tack vare genomslag på Instagram och Youtube. Det har...28 April 2016, 05:20
Så mycket native säljs i SverigeMedievärldens arkivFör första gången kan nu IRM presentera siffror för hur mycket nativeannonseringen omsätter i Sverige. Det är en förhållandevis blygsam summa, ännu så länge.19 April 2016, 11:12
IRM höjer prognos för 2016Medievärldens arkivEfter starkt avslut på 2015 räknar med högtryck på reklammarknaden.15 Mars 2016, 09:32
Så har Medieutredningen skött sitt uppdrag / Hur ska Stampen klara finansieringen? / Avtalet som tryggar tidningsutdelningenMedievärlden Premiums arkiv9 November 2015, 10:43
Digitalt fortsatt starkt visar nya siffror från IRMMedievärldens arkivMobilmarknadsföring och webb-tv förväntas skjuta i höjden under 2015 enligt prognosen.8 September 2015, 11:29
Fusionen Mittmedia-SvD / Hemnet konkurrerar med Blocket / Aftonbladets lokal-tv-satsningMedievärlden Premiums arkiv31 Augusti 2015, 07:13
Stort tapp för dagspressenMedievärldens arkivMarknaden fortsätter att präglas av skiftet till digitala medier. Det visar nya siffror från IRM för andra kvartalet.25 Augusti 2015, 09:30
Fusionernas faktiska fördelarMedievärlden Premiums arkivÄr de många uppköp och fusioner som sker bland Sveriges dagstidningar nödvändiga för att rädda den lokala journalistiken genom att utnyttja synergier och för...19 Augusti 2015, 08:06
Dagspressen tappar en annonsmiljard till / Bonniers sajter Inför mikrobetalningar / Betalmodell för public serviceMedievärlden Premiums arkiv31 Maj 2015, 20:00
Reklammarknaden mot nytt rekordårMedievärldens arkivReklammarknaden 2016 kommer att omsätta över 33 miljarder kronor enligt IRM:s prognos. Det betyder i så fall nytt all-time high. Men det gäller inte alla...28 Maj 2015, 11:27
Flera dagstidningar nära kritisk upplagenivå / MMS totalvaluta för alla skärmar klar i höstMedievärlden Premiums arkiv23 Februari 2015, 14:13
Så mycket annonspengar tappade dagspressen 2014Medievärldens arkivAnnonsförsäljningen i de tryckta dagstidningarna minskade betydligt mer än marknaden som helhet. Men minskningstakten har ändå avtagit.17 Februari 2015, 12:23
När affären går sönderMedievärlden Premiums arkivDet finns mycket kunskap att hämta hos forskare som studerat välskötta företag som kört i diket. Bland annat Harvard-professorn Clayton Christensens studier av affärer som...13 Januari 2015, 08:47
Så påverkar det extra valet annonsintäkternaMedievärldens arkivI mars är det dags att rösta igen. Men valkampanjen kommer inte att leda till några större positiva resultat när det gäller dagspressföretagens annonsintäkter.5 December 2014, 07:57
IRM: Reklamtillväxten mattas fjärde kvartaletMedievärldens arkivTillväxttakten blir något lägre fjärde kvartalet och landar för helåret på 2 procent, enligt IRM:s sista prognos för 2014.20 November 2014, 09:01
Digitala medier får fart på annonstillväxtenMedievärldens arkivTredje kvartalet ökade omsättningen med 3,1 procent jämfört med i fjol. Det är den starkaste tillväxten på tre år.4 November 2014, 10:54
IRM: Reklammarknaden bättre än väntatMedievärldens arkivI IRM:s nya prognos höjs förväntningarna för reklammarknaden 2014. Tredje kvartalet blir årets hittills bästa.16 September 2014, 07:46
Webb-tv ökar mest på reklammarknadenMedievärldens arkivReklammarknaden växte med 1,9 procent första kvartalet och omsättningen landade på 8,3 miljarder kronor, visar nya siffror från IRM.28 Augusti 2014, 07:59
IRM:s första prognos för 2015Medievärldens arkivEnligt IRM:s första prognos för 2015 kommer reklaminvesteringarna att öka med 1,9 procent.22 Maj 2014, 08:18
Nu växer reklammarknadenMedievärldens arkivReklammarknaden växte med 2,3 procent första kvartalet i år jämfört med samma period i fjol, visar nya siffror från IRM.8 Maj 2014, 08:23
Daniel Collin ny ordförande i IRMMedievärldens arkivDaniel Collin ersätter Lars Strandberg som ordförande i IRM (Institutet för reklam och mediestatistik).2 Maj 2014, 12:06
IRM: Reklamköpens andel av BNP minskarMedievärldens arkivReklaminvesteringarna minskade förra året, och de följer inte längre BNP-utvecklingen på samma sätt som tidigare, visar IRM:s årsrapport.15 April 2014, 11:11
Landsortspress håller uppe prisernaMedievärldens arkivBistra tider behöver inte betyda minskade priser till annonsörerna. Landsortspressen har hållit sina priser i samma nivå 2013 visar IRM:s rapport Reklaminflationen 2013.27 Mars 2014, 09:44
Minskat annonstapp för dagspressMedievärldens arkivMed knapp marginal undvek dagspressen ett tvåsiffrigt annonstapp sista kvartalet 2013.21 Februari 2014, 09:31
IRM:s analyschef till TUMedievärldens arkivTobias Hedström blir ny analyschef på TU efter Fredrik Rogberg.11 Februari 2014, 07:11
IRM tror på förbättring för dagspress 2014Medievärldens arkiv2014 ökar de totala reklamköpen med 1,6 procent. Dagspress kommer att ha en negativ tillväxt, men IRM:s prognos har skruvats upp något.5 December 2013, 09:51
IRM: Vändning tredje kvartaletMedievärldens arkivTv ökar kraftigt medan dagspress minskar, visar IRM:s siffror för tredje kvartalet som släpps idag. UPPDATERAD...14 November 2013, 07:24
Sverige ett av världens reklamintensivaste länderMedievärldens arkivSverige kommer på sjunde plats på listan över hur reklaminvesteringar per person. Toppar listan gör Hong Kong.23 Oktober 2013, 09:25
Trögt på alla nordiska reklammarknaderMedievärldens arkivDe nordiska reklammarknaderna minskade med 1,9 procent första halvåret 2013 jämfört med samma period i fjol. Det visar nya siffror från IRM.18 Oktober 2013, 08:17
Reklammarknaden vänder men inte dagspressMedievärldens arkivIRM:s uppdaterade prognos visar att det vänder för reklammarknaden. Undantaget är dagspress.1 Oktober 2013, 10:55
Print tappar men mobilt växerMedievärldens arkivDet är fortsatt dystert för printannonseringen. Även om tappet är mindre än de senaste kvartalen.3 September 2013, 08:21
Motvind på alla nordiska marknaderMedievärldens arkivTotalt köptes det medieutrymme för 9,8 miljarder euro i de nordiska länderna i fjol. Det visar en sammanställning från IRM.19 Juni 2013, 07:45
Mediechefer om det dystra 2014Medievärldens arkiv1,5 miljarder i minskade annonsintäkter på två år. Dagspressen står inför nya prövningar när strukturomvandlingen visar sig gå fortare än vad många förutsett. UPPDATERAD...18 Juni 2013, 06:25
Ingen ljusning för dagspress 2014Medievärldens arkivDagspressen kommer att tappa stora annonsintäkter både i år och nästa år. Det tror IRM.14 Juni 2013, 09:48
Tv tappade första kvartaletMedievärldens arkivFör första gången sedan 2009 visar tv-reklamens kvartalssiffror på ett tapp.16 Maj 2013, 09:38
Borgs bistra besked påverkar branschens intäkterMedievärldens arkivDet väntar bistra tider för Sveriges ekonomi är budskapet från finansminister Anders Borg. Något som kommer att slå mot reklammarknaden.15 April 2013, 08:01
Norra Sverige är bästMedievärldens arkivDe regionala reklammarknaderna, som domineras av dagspress, tappade i genomsnitt 6,3 procent under 2012.10 April 2013, 10:11
IRM: Dagspress tappar tvåsiffrigt även i årMedievärldens arkivDet kommer att vända. Men för dagspressen krävs det en rejäl högkonjunktur innan annonsintäkterna ökar. Det menar IRM i sin nya prognos för 2013.15 Mars 2013, 09:52
Nolltillväxt i NorgeMedievärldens arkivDen norska annonsmarknaden kommer att ligga kvar på samma nivå i år som 2012. Men landets dagstidningar antas tappa 7,7 procent av sina annonsintäkter.13 Mars 2013, 11:40
IRM: Det finns ljus i tunnelnMedievärldens arkivI slutet av 2013 vänder det. Då kommer reklammarknaden att ta fart igen tror IRM i sin nya prognos för 2012 och 2013.6 December 2012, 09:29
Nätannonsering ökar trots lågkonjunkturMedievärldens arkivPå ett år har annonseringen på nätet och mobiler ökat med närmare 900 miljoner kronor.5 December 2012, 06:01
Mörk höst för landsortspressMedievärldens arkivLandsortspressen tappade annonsintäkter rejält under tredje kvartalet. Det visar nya siffror från IRM.30 Oktober 2012, 10:21
Nordiska reklammarknaden bromsarMedievärldens arkivNorge är den enda nordiska reklammarknad som fortfarande växer visar nya siffror från IRM.22 Oktober 2012, 07:59
IRM: Förflyttningen till Internet accelererarMedievärldens arkivEnligt IRM:s nya, försiktigare, prognos kommer reklammarknaden att öka svagt under 2012 och 2013.20 September 2012, 07:40
Mörkt maj för annonsintäkternaMedievärldens arkivInvesteringarna i alla medieslag utom tv minskade i maj, enligt IRM:s månadsindex.28 Juni 2012, 08:55
Lokal-tv ökar på regionala marknaderMedievärldens arkivDagspressen är starkast men lokal-tv ökar mest på de regionala marknaderna, visar IRM:s siffror.18 Juni 2012, 08:23
Nätet större än dagspress nästa årMedievärldens arkivNästa år ökar reklammarknaden med närmare 3 procent. Och nätannonseringen blir större än den i dagspressen enligt IRM:s nya prognos.24 Maj 2012, 07:36
Dagspress krymper på växande marknadMedievärldens arkivDagspressen tappade 6 procent av annonsförsäljningen första kvartalet, samtidigt som den totala marknaden ökade med 1,3 procent.3 Maj 2012, 07:39
Hon ska göra IRM mera nordisktMedievärldens arkivDet har jag ingen prognos på. IRM:s nya vd Madeleine Thor kan inte säga när organisationen finns på fler nordiska marknader.18 April 2012, 10:11
Hon tar över IRMMedievärldens arkivMadeleine Thor blir ny vd på Institutet för reklam och mediestudier, IRM.17 April 2012, 12:28
66 miljarder till reklamköp 2011Medievärldens arkivTotalt plöjdes det ner drygt 66 miljarder kronor till reklaminvesteringar 2011. En ökning med 3,3 miljarder jämfört med året innan.12 April 2012, 08:30
Reklammarknaden väntas stå stillMedievärldens arkivEnligt IRM:s reviderade prognos kommer reklammarknaden att omsätta marginellt mindre under 2012.6 Mars 2012, 09:26
Dagspress håller ställningarna ett tag tillMedievärldens arkivTotalt köptes det reklam för 32 miljarder i fjol. En knapp fjärdedel av dessa pengar gick till dagspressen som håller ställningarna som största annonskanal.16 Februari 2012, 10:03
Vi tänker inte tappa nästa årMedievärldens arkivIRM spår en nedgång nästa år för dagspress men det håller inte landets tidningar med om.12 December 2011, 08:01
Anshelm om dagspressens 2012Medievärldens arkivNästa år går dagspressen bakåt med 3,6 procent samtidigt som till exempel tv ökar sin annonsförsäljning med 4,6 procent enligt IRM:s vd Magnus Anshelm.6 December 2011, 12:29
IRM: Dagspress får minskade intäkter 2012Medievärldens arkivAnnonskakan kommer att växa nästa år, men inte för dagspress, tror IRM.6 December 2011, 09:10
Mobilreklam slår bioMedievärldens arkivMobilreklamen har nu högre omsättning än bioreklamen, visar IRM:s siffror för tredje kvartalet.1 November 2011, 09:52
Reklamrekord även 2012Medievärldens arkivReklammarknaden når nya rekordnivåer i år. Och om IRM:s prognoser slår in även 2012.27 September 2011, 08:46