Allt om IRM. Här samlar vi artiklar, bilder och annan intressant information för dig som vill läsa mer om IRM.
Medier
Lågkonjunkturen ger sig tillkänna även i medieinvesteringarna. IRM:s prognos visar en negativ utveckling i år och även Sveriges Mediebyråer räknar med en nedgång. Och frågan är när hushållen börjar säga upp abonnemang.
✓Medieslagen som drabbas värst
✓Medieinvesteringarna följer BNP – som väntas minska
✓Så stor är risken för att hushållen drar ner på medieutgifterna
Tidskrifter
Läsarintäkterna är fortsatt de viktigaste för de svenska tidskrifterna. Samtidigt ökar de digitala intäkterna för dem. Och för första gången på fem år ökar omsättningen överlag i branschen igen. ”Det är glädjande att det som driver på utvecklingen är de digitala intäkterna, säger Kerstin Neld”, vd på Sveriges Tidskrifter.
Mediebyråer
Maj var en stark månad för medieinvesteringarna och tillväxten landade på hela 50,5 procent jämfört med maj 2020. Men hur står sig årets medieköp jämfört med investeringarna före pandemin? Dagens Media går igenom hur återhämtningen ser ut.
Analys
Hur publikens betalningsvilja ser ut är avgörande för mediehusens framgång. Men hur mycket spenderas egentligen på medierna? Hur ser utvecklingen ut? Är vi på väg mot ett tak – och i så fall när når vi det? Stefan Melesko analyserar.
Digitalt
UR ARKIVET. Marknaden för programmatiska annonsköp fortsätter att växa, men hur stor kan den blir? Dagens Media har tagit del av siffror och pratat med experterna: ✓ IRM och IAB om marknadsutvecklingen ✓ Quantcasts AI-plattform ✓ Bauer Media om potentialen i audio-programmatics.
Digitalt
Google och Facebook dominerar annonsmarknaden – och dominansen förväntas bestå. Samtidigt satsar många medier allt mer på prenumeration, och vi har dessutom en pandemi som skapar en extrem osäkerhet på marknaden. Dagens Media ber experterna Jonas Ohlsson, Madeleine Thor och Peter Callius att sia om var annonsmarknaden är på väg.
Dagspress
Om IRM:s prognos stämmer kommer 2020 att gå till historien som ett år då medieinvesteringarna backade med 4,5 miljarder kronor. Men fallet är ändå mindre än väntat och medierna tror på återhämtning 2021.
Marknadsföring
Bara under årets andra kvartal backade medieinvesteringarna med 18 procent, vilket motsvarar 1,8 miljarder svenska kronor. Men IRM spår en återhämtning under 2021: ”Att en viss återhämtning kommer är vi relativt säkra på”, säger vd:n Madeleine Thor.
Medier
Siffrorna talar sitt tydliga språk. Situationen är allvarlig för alla medier. Och även om de klarar sig ur coronakrisen så väntar en ny verklighet. Det är långt ifrån säkert att beteendemönstren återgår till det gamla, skriver medieforskaren Stefan Melesko.
Medier
Botten kan snart vara nådd för medie- och reklaminvesteringarna, men det lär bli tufft ett bra tag till. För Dagens Media ger experterna på IRM, Sveriges Mediebyråer, Nordicom och Kantar Sifo sin syn på mediemarknadens utveckling 2020 och 2021. ”Vi kommer att se fler oortodoxa samarbeten”, säger Peter Callius på Kantar Sifo.
Dagspress
Sportevenemang och event ställs in, projekt läggs på is och miljarder i annonsintäkter går upp i rök i spåren av coronapandemin. Målet de kommande månaderna är överlevnad. ✓Mediehusen masspermitterar ✓Annonsmarknaden i fritt fall ✓Råden från experterna
Dagspress
Sommaren var usel för mediesäljarna. Dipp eller lågkonjunktur är frågan? Dagens Media pejlar stämningarna i en luttrad bransch. ”Vi kan se en accelererande oro på marknaden”, säger Alexander Lydecker på Bonnier News.
Digitalt
Telenors Kendra Ibsen, Bannerflows Antonia Lindmark, Schibsteds Joakim Flodin och Alexander Lydecker på Bonnier News ger sin syn på vad som krävs för att de nordiska mediehusen ska kunna ta ett större grepp om displayannonseringen, som i år förväntas uppgå till nästan 9 miljarder kronor. ”Nu har kunskapen ökat parallellt med teknikutvecklingen, och man börjar på riktigt se potentialen i displayannonseringen”, säger Kendra Ibsen.
Dagspress
De totala reklamintäkterna fortsätter att slå rekord men nyhetsjournalistikens andel minskar radikalt. ”En viktig förklaring är att annonser flyttat till digitala medier”, säger Lasse Truedson, föreståndare för Institutet för Mediestudier.
Premium
Investeringarna i online-video ökar kraftigt – med över 40 procent hittills i år. I takt med tillväxten ställs högre krav på effektmätningar och transparens. "Det är det mest mätbara, och ändå det minst mätta, säger Marie Nilsson", vd på Mediavision.
Medievärlden Premiums arkiv
I den tredje upplagan av RRI för riksmedier händer det mycket. Listan har en ny etta tack vare genomslag på Instagram och Youtube. Det har också blivit en ny tvåa. Den tidigare ledaren rasar genom fältet. Och en nykomling tog sig direkt upp på femte plats.