Allt om Influencer marketing. Här samlar vi artiklar, bilder och annan intressant information för dig som vill läsa mer om Influencer marketing.
Under 15
Det 268:e avsnittet av podcasten ”Under 15” gästas av Cure Medias grundare och vd Sam Foroozesh. Tillsammans med Henric Smolak diskuterar han influencer marketings utveckling och vad marknadsförare ofta gör fel när de samarbetar med influencers.
Marknadsföring
Sedan flera år har influencer marketing varit i en starkt uppåtgående trend. Och den ser inte ut att vika enligt första siffror från IAB: ”Det blir en alltmer etablerad och självklar del i den digitala marknadsföringsstrategin”, säger Kenneth Danielsson, vd på IAB Sverige.
Digitalt
Ida Antebro, head of influencer marketing & Sparks på Aller Media, lämnar mitt under mediehusets uppväxling av influenceraffären: ”Jag kommer att stå som en hejarklack på sidan nu”, säger Ida Antebro, som i maj kliver på en global byråroll.
Digitalt
Bloggbevaknings Camilla Gervide har i sex år ömsom läxat upp och lyft influencers –och ser det som sin uppgift att utbilda om en miljardbransch som vanliga medier är ointresserade av. För Dagens Media berättar hon om framgångsfaktorn bakom bloggen, kvällstidningar som tar äran för hennes granskningar och fejden med Bianca Ingrosso.
Debatt
Influencer marketing omsätter nu cirka 1 miljard kronor om året i Sverige, men samtidigt finns det en hel del utmaningar för mediekanalen. Marie Trojmar och Jessica Heinonen, på mediebyrån Adon, ger sitt perspektiv på vad som behöver göras och hur man bäst agerar för att lyckas.
Digitalt
Miljontals följare. ”Gilla”-markeringar som mäts i tiotals miljoner och framgångsrika samarbeten med varumärken. Här berättar två av Sveriges största Tiktok-stjärnor om vägen till framgång – och hur de skapar innehåll som både fansen och företagen vill ha.
Digitalt
Flera influencernätverk kämpar med lönsamheten men det finns också exempel på de som går med vinst under pandemiåret, visar Dagens Medias kartläggning. Vad gör de rätt? Vilka strategier är viktiga? Cure Media, Make Sense Media och We Are Era om vad som varit avgörande för att redovisa svarta siffror.
Guide
Joanna André, med en bakgrund i tv-branschen, och civilingenjören Axel Berggren drömde om att få mer tid med sina barn – och att skapa något eget. I dag driver de Youtube-kanalen The Swedish Family där hundratusentals svenskar följer familjens vardagsliv, resor och utflykter. Dagens Media har tagit reda på vad som ligger bakom framgången.
Guide
Att via liveshopping gifta samman två profilerade influencers och Elle-bloggare med skönhetsföretaget Bangerhead gav stark effekt, enligt Ida Antebro, head of influencer marketing på Aller Media som äger Elle. ”Vi fick till en perfekt matchning mellan konsument och produkt”, säger hon.
Digitalt
Låt algoritmerna göra jobbet – och se till att dina produkter automatiskt visas för rätt målgrupp. Det är ett av råden till e-handlare inför Black Friday från Johnas Liljegren, ansvarig för retail på Facebook i Sverige.
Guide
Tiktok har nått hundramiljontals nedladdningar på rekordkort tid. Med ett nordiskt Tiktokteam under uppbyggnad och en ökande användarskara växer appen fram som en mer och mer intressant mediekanal för annonsörer. Experterna om: ✓ Bästa tipsen ✓ Tiktokmålgruppen ✓ MMS-statistik över ökningen och ✓ Fallgroparna att undvika.
Kampanjer
EXPERTEN SVARAR. Influencer marketing kan inte jämföras med ett vanligt digitalt annonsköp, utan är betydligt mer komlext. Men rätt genomförd kan en influencer-kampanj ge fantastiska resultat, menar Screams Johanna Kägu.
Debatt
Det finns vissa som tycker att uttrycket ”influencer” har passerat utgångsdatum, eller till och med medför en negativ klang. Trenden där influencers själva tar bort titeln och hellre kallar sig content creator eller entreprenör fortsätter att växa, skriver Starcoms vd Linda Palmgren, som ger sin syn på framtiden för influencer marketing.
Event/sponsring
I en tid då intäkter från influencer marketing ökar kraftigt aktualiseras frågan hur mediehusen kan arbeta med influenceraffären. Aller Medias influencerchef, Ida Antebro, berättar om Allers arbetssätt och vad mediehus kan lära av influencers.
Marknadsföring
DAGENS MEDIA MAGASIN. Influencer marketing behöver segmenteras, och annonsörernas marknadsorganisationer byggas om. Mätbarheten och integreringen med andra kanaler pekas ut som viktigast, när fem experter samlas för att diskutera branschens framtid.
Digitalt
Efter ett 2018 med stark tillväxt öppnar Relatable sitt andra kontor i USA genom att etablera sig i New York. "Vi har stora kunder som sitter där och som har uttryckt att de tycker att det vore bra om vi kommer närmare dem", säger Martin Garbarczyk, vd och medgrundare.
Digitalt
Cecilia Forss är ansiktet utåt för second hand-appen Tise. Samtidigt spelar hon en av huvudrollerna i SVT:s julkalender. Enligt Hanna Dowling, chef för företagsfrågor, är det ett växande problem för SVT att allt fler profiler agerar influencers i sociala medier.
Debatt
KRÖNIKA. Att landets influencers har vågat expandera sin innehållsrepertoar till att även inkludera politik inför valet borde ingjuta hopp i fler än mig kring kommande generationers engagemang, eller i alla fall intresse, för politiken. Det skriver Dagens Medias reporter Amanda Törner.
Rörligt
Sponsrade samarbeten med influencers på Youtube har störst påverkan på köpintentioner för målgruppen 15-35 år. Plattformen är dessutom den populäraste mediekanalen hos målgruppen, visar en ny undersökning från Youtube-nätverket Troot network.
Marknadsföring
POLITIKEN OCH INFLUENCERS DEL 2 AV 5. Har de politiska partierna fått upp ögonen för den nya tidens makthavare – och vad innebär i så fall det? Dagens Media tar ett grepp om influencers betydelse i valrörelsen. För influencernätverken står framtiden klar: influencers kommer bli allt viktigare i politiken.
Marknadsföring
Cure Media tar hjälp av artificiell intelligens för att skräddarsy influencer marketing-kampanjer. "Små bolag som fortfarande jobbar manuellt kommer inte hänga med", säger Fredrik Linné, utvecklare och AI-expert på Cure.
Marknadsföring
Med rekryteringar från Lejon Media, Ingager och Absolut Vodka ska influencer-byrån Relatable ut i världen. "Vi hejar på influencer-bolagen som finns här i Sverige, men vi har siktet inställt på världen", säger vd:n Martin Garbarczyk.
Debatt
DEBATT. Utan att ta ställning till huruvida det är lämpligt med just en gymnasieutbildning för influencers, tyder många av reaktionerna på en förlegad bild av mediemarknaden. Det skriver Love Bonnier, medgrundare av kommunikationsbyrån 500.
Marknadsföring
IAB Sveriges task force inom influencer marketing presenterade idag den branschgemensamma guide man tagit fram – och resultatet av en rykande färsk enkätundersökning. Den visade att 62 procent av annonsörerna har upplevt eller upplever missförstånd i samband med influencer marketing.