Allt om IDG. Här samlar vi artiklar, bilder och annan intressant information för dig som vill läsa mer om IDG.
Digitalt
IDG slopar betalväggen, och ”pro-medlemskapet” kommer från och med idag vara gratis. Istället blir målet att nå ut till så många som möjligt. ”Vår journalistik går ut på att hjälpa våra målgrupper att fatta bättre beslut och bli mer framgångsrika i sin yrkesroll”, säger IDG:s chefredaktör Marcus Jerräng.
Tidskrifter
Mediebolagens eventverksamhet drabbades hårt när coronapandemin slog till för drygt ett år sedan. Men till hösten planeras det återigen för fysiska event, även om mediehusen är avvaktande. ✓Egmont kör golftour redan i sommar ✓Inga fysiska event hos IDG i år ✓Hybridevent i första hand för Bonnier ✓Uteblivna deltagarintäkter för Aller Media
Digitalt
UPPDATERAD. Techworld har funnits sedan 2007 – nu lägger IDG ned varumärket. ”Vi har sett över vår varumärkesflora och kommit fram till att det är bra för både läsare och annonsörer att vi renodlar den något”, säger chefredaktören Marcus Jerräng, till Dagens Media.
Event/sponsring
Coronakrisen tvingar mediehusen att stuva om rejält bland sina event. IDG, Egmont, Bonnier och Aller Media väljer framför allt att skjuta upp sina event. Men eventverksamheternas lönsamhet kommer att påverkas.
Tidskrifter
Per Danielson lämnar IDG för Ny Teknik. "Jag är övertygad om att de stora områdena framåt kommer att vara AI, design och hållbarhet ur miljöperspektiv, och där finns det mycket för Ny Teknik att utveckla och bevaka", säger han.
Strategi och analys
Allt för många titlar och konkurrensen från internet är de största hoten mot tidskriftsaffären. Värst drabbade är teknik-, mode- och affärstitlar. Nu sjösätter distributören Tidsam en utredning som ska ge svar på hur raset ska hejdas.