Allt om ICA. Här samlar vi artiklar, bilder och annan intressant information för dig som vill läsa mer om ICA.
Marknadsföring
Hanna Riberdahl, Josefin Lundmark och Staffan Ekstam har alla en gedigen bakgrund inom marknadsföring och kött på benen när det kommer till att styra över en marknadsföringsbudget när ekonomin svajar. Marknadsföringsexperterna om: ✓Lärdomarna från förra lågkonjunkturen ✓Hur du bör agera vid besparingskrav ✓Vikten av underbyggda argument ✓De vinnande strategierna.
Under 15
I det 252:e avsnittet av podcasten ”Under 15” gästas Henric Smolak av Icas varumärkeschef och framtidsanalytiker Ann-Katrin Tottie. Tillsammans diskuterar de framtidens matbutik och hur våra konsumtionsvanor förändras med digitaliseringen.
Digitalt
Det globala internationella initiativet Cross Media Measurement ska skapa en mer transparent annonsmarknad. Sveriges Annonsörer, Ica och TV4, som alla har valt att engagera sig i projektet, berättar om ✓ Problematiken kring mätfrågan ✓ Utmaningarna när branschen ska enas ✓ Viktiga moment framåt.
Digitalt
Åtta av Sveriges största annonsörer ger sin bild av hur deras marknadsföring och mediemix kommer att förändras när tredjepartscookies försvinner. ✓Så säkerställer de sin förstapartsdata ✓Det tror de om mediepriserna ✓Tre, City Gross, Ica, Svenska Spel, Hallon, Lidl, Coca-Cola och Folkspel i stor enkät
Rörligt
I takt med att tv-tittandet förändras och minskar – särskilt bland de yngre – så kommer flera stora annonsörer sannolikt att behöva skruva på sin mediemix. Experterna och de stora tv-annonsörerna om: ✓ Tv-reklamens möjligheter och utmaningar ✓ Hur man behöver tänka som tv-annonsör ✓ Framtidens annonsering i rörlig bild.
Guide
De har skapat en helt ny analysorganisation, köpt nya verktyg och anställt en ny chef. Men det är nu Ica-banken står inför sin största utmaning. Frida Thomasson, customer value specialist på Ica Banken, berättar om företagets resa mot ett mer datadrivet arbetssätt.
Digitalt
De tre största annonsörerna Ica, Mio och spelbolaget Cherry minskade sina reklamköp i fjol. Samtidigt ökade flera mediebolag sina. ”Vi valde tv för att stärka Mix Megapols varumärke och position”, säger Bauer Medias Jakob Gravestam.
Marknadsföring
Ica ska för andra gången byta ut sin reklamkaraktär Ica-stig – vilket väckt en enorm uppmärksamhet, enligt bolagets marknadsdirektör Josefin Lundmark. För Dagens Media berättar hon om bolagets strategi för att nå framgång med ”Stig-bytet” – och hur de ska lyckas hålla liv i såpan och karaktärerna i ett snabbföränderligt medielandskap.
Digitalt
DAGENS MEDIA MAGASIN. I oktober 2018 lanserades Google Home på svenska. Försäljningen till hushållen har gått hyfsat bra – men annonsörernas tjänster ligger långt efter. ”När det lanseras tjänster anpassade för vår svenska marknad kommer användandet skjuta i höjden”, tror Anders Warma Faring, analytiker på Handelstrender.
Medievärldens arkiv
Efter att GP berättat om kopplingar mellan Vegomässan och militanta djurrättsaktivister har Ica ställt in sitt deltagande. Tidningen Syre, som planerar ställa ut på mässan, reagerar motsatt. "Funderar på att öka vårt deltagande på Vegomässan efter detta", säger chefredaktören Lennart Fernström.
Marknadsföring
Icas marknadsdirektör Mats Liedholm ska leda Fazers nya affärsområde Fazer Lifestyle Foods, och gläds åt att för första gången få vara med och bygga upp någonting från grunden. Att lämna Ica tror han dock inte kommer vara helt lätt. "Det är alltid känslosamt att lämna något som är starkt och meningsfullt", säger han till Dagens Media.
Premium
Ica ligger stadigt i topp bland Sveriges största annonsörer i lokalpress, medan tvåan Coop passeras av Mio. "Vi vill höras och synas i breda räckviddskanaler, och då visar våra analyser och mätningar att lokalpress fungerar riktigt bra", säger vd Björn Lindahl.
Kampanjer
I samarbete med En svensk klassiker utvecklar Ica en stor hälsosatsning. Ica-klassikern ska göra Sverige friskare och sätta folket i rörelse. "Alla ska utifrån sin egen ambition kunna delta", säger Mats Liedholm, marknadsdirektör på Ica.
Kampanjer
Sveriges största annonsör ger sig in i debatten kring invandringen, kan Dagens Media berätta. "Ica-Stigs" nästa uppdrag har flyktingar och invandring som fond. "Det händer grejer med vårt reklamkoncept där", säger marknadsdirektören Mats Liedholm.