36 branschprofiler om 2021Digitalt2020 har varit utmanande på många sätt för mediebranschen. Dagens Media har bett 36 branschprofiler summera året – och sia om 2021. ✓ Lärdomarna ✓...12 Januari, 11:26
Charlotte Thür: ”Utfasningen av tredjepartskakor i fokus under 2021”DigitaltDagens Media har bett branschprofiler summera 2020. Charlotte Thür vd för IAB menar att pandemin tvingat bolag genomgå digitala stålbad, vilket varit bra. Samtidigt har...11 Januari, 06:35
IAB: Så står sig den programmatiska affären i SverigeBloggIAB delar i ett blogginlägg med sig av resultaten från sin årliga undersökning om programmatic-marknaden i Sverige. Spoiler: Investeringarna väntas öka.1 December 2020, 14:05
Cookie-pooler ska stoppa ”apokalypsen”DigitaltNär tredjepartscookies ryker från Google Chrome 2022 blir det svårare att tracka användare. Publicister som bygger upp egna cookie-pooler och programmatiska köp baserade på förstapartsdata...22 Oktober 2020, 05:31
Ny vd för IAB i USAKampanjerDavid Cohen tar ytterligare kliv inom IAB och utses till vd.11 September 2020, 10:23
IAB startar ny task forceMarknadsföringAmbitionen med IAB:s nya posttredjepartscookie-task force är att hitta ny teknik som ”bygger på användarnas förtroende och respekterar integriteten”.7 September 2020, 07:11
IAB: ”Apples app-förändring viktig för annonsörerna”BloggApple gör förändringar som påverkar intäktsgenerering från app-annonser. Konsumenter får större kontroll, men det blir svårare att göra apparna tillgängliga gratis, skriver IAB:s vd Charlotte...8 Juli 2020, 11:06
Här är IAB:s nya styrelseDagspressDaniel Weilar väljs till styrelseordförande för fjärde året i rad.13 Maj 2020, 08:22
”Hur påverkar pandemin marknadsföringen?”BloggIAB har genom en enkätundersökning tagit reda på hur den digitala mediebudgeten påverkas av coronakrisen och vilka mediekanaler som minskar mest.21 April 2020, 05:57
Branschorganisationernas stödplan i coronakrisenTidskrifterBranschorganisationerna pressar politikerna, öppnar stödlinjer och sätter ihop expertpaneler för att stötta sina medlemmar. ”Hela samhället, med några få undantag, har lamslagits”, säger Niklas Söderberg...8 April 2020, 08:31
Branschorganisationernas stödplan i coronakrisenTidskrifterBranschorganisationerna pressar politikerna, öppnar stödlinjer och sätter ihop expertpaneler för att stötta sina medlemmar. ”Hela samhället, med några få undantag, har lamslagits”, säger Niklas Söderberg...8 April 2020, 08:31
IAB startar task force för e-sportKampanjerNy expertgrupp ska hitta branschstandarder för hur reklam inom gaming mäts och prissätts.31 Mars 2020, 05:23
”Vår bransch spelar en viktig roll i att driva samhället framåt”BloggMitt i rådande misär kan konstateras att den digitala sfären är av yttersta vikt för att nå ut och lära sig att hantera nya digitala...30 Mars 2020, 07:30
Branschens önskemål till politikernaDagspressSlopa nya pappersförordningen, ekonomiska lättnader och direktkompensation för förluster är några av branschorganisationernas önskemål till politikerna.30 Mars 2020, 06:30
Studie: Svartlistning vanligast för brand safetyDigitaltAtt svartlista sajter är det vanligaste knepet för att skapa en säker annonsmiljö, det visar nya studie från IAB Europa.21 Januari 2020, 07:21
Charlotte Thür: ”Ingen marknadsförare kommer kunna vara med överallt”DigitaltDet som bara är i början på en tuff utmaning är att hitta tekniker som kan göra att vi kan fortsätta att skapa smart marknadsföring...26 December 2019, 09:43
Digitala kampanjer i nivå med offline när det gäller varumärkespåverkanBloggDigitala kanaler levererar varumärkespåverkan och är mer kostnadseffektiva än de flesta offline-kanaler, enligt en ny australiensisk rapport av Kantar och IAB. IAB-bloggen skriver om rapportens...18 November 2019, 14:00
Poddindex listar kommersiella poddar separatRadio/poddFrån och med nu ska det bli enklare för medieköpare att ha koll på vilka poddar som presterar väl.14 November 2019, 07:13
IAB uppgraderar Annonsvänligt SverigeDigitaltSnart lanseras en uppgraderad version av branschorganisationens IAB:s Annonsvänligt Sverige, där större tyngd läggs vid arbetet mot annonsbedrägeri och för varumärkessäkerhet. Utbildning för köparsidan införs...28 Oktober 2019, 12:40
Här är alla Dagens Medias bloggareBloggJonas Åström är det senaste tillskottet i Dagens Medias bloggstall. Läs om honom och alla våra bloggar här.25 Oktober 2019, 12:46
180 miljarder kronor är programmatisk handel värd i EuropaBloggEn färsk rapport visar att mer än hälften av annonsinvesteringarna som görs i onlinevideo är programmatiska, skriver IAB.24 Oktober 2019, 08:19
Minskad digital tillväxt spås i USADigitaltDe digitala annonsintäkterna växer men kan komma att minska, enligt IAB:s senaste rapport för den amerikanska marknaden.22 Oktober 2019, 11:29
Globala poddvalutan – detta innebär denRadio/poddEn stor del av Sveriges poddar ansluter sig till IAB:s nya globala poddvaluta. Men fortfarande står flera bolag och poddar utanför en gemensam mätvaluta. ✓...17 Oktober 2019, 11:45
Sveriges poddsiffror blir jämförbara globaltRadio/poddI slutet av året byter Sveriges poddar till en internationell mätstandard.14 Oktober 2019, 11:01
Häng med Dagens Media under DmexcoDigitaltDagens Media arrangerar tillsammans med IAB ett mingel under Dmexco i Köln.10 September 2019, 11:09
Telenor: Publicisterna kan göra mycket för att förbättra för annonsörerDigitaltTelenors Kendra Ibsen, Bannerflows Antonia Lindmark, Schibsteds Joakim Flodin och Alexander Lydecker på Bonnier News ger sin syn på vad som krävs för att de...29 Augusti 2019, 11:28
Kan integriteten online samexistera med en användarvänlig annonsaffär?BloggVerktyg för att kunna sålla bort kakor blir allt vanligare. IAB ställer sig därför frågan vad detta betyder för annonsaffären på kort och lång sikt.22 Augusti 2019, 07:25
Enhetligt ramverk krävs för mobila programmatiska kampanjerBloggFör att få till en enhetlig verifiering av programmatiska annonser krävs samarbete, skriver IAB.14 Juni 2019, 09:06
Lista: Sveriges digitala annonsmarknad på topp-10MarknadsföringSverige kvalar in på topp-10 över Europas största digitala annonsmarknader. Men är långt efter överlägsna Europaettan.7 Juni 2019, 05:30
”GDPR – ett svårtolkat födelsedagsbarn”BloggI helgen fyller GDPR ett år och IAB:s vd Charlotte Thür konstaterar att det är ett svårtolkat litet födelsedagsbarn.24 Maj 2019, 09:31
Hon blir ny ordförande för IAB:s influencer task forcePRNatalie Tideström Heidmark blir ny ordförande för IAB:s influencer-task force.21 Maj 2019, 05:34
Digitala annonsintäkter över 100 miljarder i USADigitaltFör nionde året i rad visar de digitala annonsintäkterna på en dubbelsiffrig ökning på den amerikanska marknaden, enligt färsk studie från IAB.8 Maj 2019, 06:59
Här är IAB:s nya styrelseDigitaltBland andra Liv Sandberg på Facebook och Linda Palmgren på Starcom tar plats i IAB:s styrelse.7 Maj 2019, 12:50
Publicister skriver native bästBloggIAB:s vd Charlotte Thür går igenom resultaten för deras senaste native-studie.6 Maj 2019, 06:10
Hon ska leda IAB:s GDPR-proffsMarknadsföringKatarina Ladenfors blir ny ordförande för IAB Sveriges Task force Legal & Policy –som har frågor om GDPR och e-privacy på sitt bord.30 April 2019, 06:04
Här är alla vinnare i Mixx AwardsDigitaltFör sjätte gången delas IAB:s internationella pris ut i Sverige. Bland vinnarna märks Acast, Splay One och GB Glace.11 April 2019, 19:40
Engagemang tar fart som betalmodell för influencersDagens Media InsiktEngagemang som betalmodell vid influencersamarbeten kommer att bli vanligare i framtiden. Det visar IAB:s nya studie om influencer marketing.13 Februari 2019, 10:00
De är juryordföranden i Mixx AwardsDigitaltIAB presenterar juryordförandena i Mixx Awards.25 Januari 2019, 13:24
"Utgivare och annonsörer behöver tala samma språk gällande samtycke"BloggGDPR kräver att alla parter som berörs av data förstår och respekterar användarens val vad gäller hur deras data kan användas. Det skriver Charlotte Thür,...3 December 2018, 14:39
Ungas nyhetskonsumtion i sociala medierMedievärlden Premiums arkivAtt sociala medier blivit den viktigaste nyhetskällan för unga bekräftas av en ny svensk studie. Den visar också att nyhetskonsumtionen både är slumpmässig och planerad,...23 September 2016, 06:44
Språken som internet skulle räddaMedievärlden Premiums arkivVad händer med minoritetsspråken när kommunikationen allt oftare sker digitalt? Står vi inför en ny Gutenberg-revolution? Katarina Graffman och Tom Moring har studerat hur språkanvändandet...21 Juni 2016, 07:01
Antalet annonsblockerare ökar så bör branschen hantera detMedievärldens arkivHur ska medieföretagen hantera att 40 procent av publiken använder annonsblockerare? Nackdelarna med tjänsten måste öka, menade en av paneldeltagarna under en diskussion på Årets...16 Mars 2016, 08:49
Dagspressen efter annonsmonopoletMedievärlden Premiums arkivI över femtio år var en dominerande morgontidning en guldgruva, tack vare det lokala annonsmonopolet. Nu är läget minst sagt annorlunda. Finns det en framtid...15 Mars 2016, 08:05
DN växer digitalt med ny betalmodell / Mjukare regler för tv-reklam / Schibsted gör fyra säljorganisationer till enMedievärlden Premiums arkiv21 December 2015, 13:12
Fultrafik för över en miljardMedievärldens arkivBetalda visningar ingen konsument faktiskt har sett kostar svenska annonsörer över en miljard kronor årligen.18 December 2015, 09:06
Topparna om tidskrifternas framtid / Borås Tidning ökar annonsintäkterna / Regeringen vill ha inlogg på PS-sajterMedievärlden Premiums arkiv1 December 2015, 14:59
Därför väntar Vimmerby Tidning på samtal från Aftonbladet / Tidskrifter vädjar om momsbefrielse / Facebooks nya tjänst för notifikationerMedievärlden Premiums arkiv19 Oktober 2015, 07:21
Därför vill investerarna köpa printföretagMedievärlden Premiums arkivEn stor skillnad i värdering mellan traditionella tidningsföretag och digitala medieföretag gör att många tror på en våg av strukturaffärer på den amerikanska mediemarknaden.19 Mars 2015, 09:07
Framtiden tillhör gratistidningenMedievärlden Premiums arkivFör några decennier sedan uppmanade Tidningsutgivarna sina medlemsföretag att inte trycka eller distribuera gratistidningar. Idag ger de flesta stora tidningskoncerner ut egna gratistidningar. Ingela Wadbring...29 Januari 2014, 09:41
Så blir IAB:s mobilstandarderMedievärldens arkivIAB:s arbetsgrupp för att ta fram en mobildisplaystandard för den svenska marknaden presenterar formaten den här veckan.27 Januari 2014, 13:22
IAB:s nya standard för bannersMedievärldens arkivOrganisationen IAB har tagit fram en ny standard för displayannonser.26 Juni 2012, 12:38
IAB:s nya styrelseMedievärldens arkivIAB, världsorganisationen för interaktiv marknadsföring, har en ny styrelse med representanter från bland annat Aftonbladet och Google.10 Juni 2011, 05:39
Stor oro inför ny cookielagMedievärldens arkivDen cookielag som riksdagen väntas klubba igenom idag kommer att förstöra för både användare och medier, enligt IAB.18 Maj 2011, 09:39