Allt om IAB. Här samlar vi artiklar, bilder och annan intressant information för dig som vill läsa mer om IAB.
Mediebyråer
Vid förra årets Stockholm Media Week – och i en efterföljande artikelserie i Dagens Media – diskuterades hållbarhet, och det faktum att branschen kan göra mer. Vid gårdagens SMW var det dags för en uppföljning och ytterligare samtal kring hur branschen kan göra världen bättre.
Debatt
4,3 miljarder kronor av svenska reklaminvesteringar försvinner rakt ner i annonsbedragarnas fickor varje år. Men IAB menar att problemet inte kommer från programmatic-annonser. De är snarare ”mycket säkra” om man använder de verktyg och processer som finns tillgängliga. Det skriver branschorganisationens företrädare i en debattartikel.
Mediebyråer
Branschorganisationerna arbetar intensivt för att driva sina medlemmars intressen. Så vilka frågor kommer att bli viktiga under hösten och hur ser arbetet ut? TU, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Annonsörer, IAB och Sveriges Mediebyråer berättar.
Digitalt
90 procent av pengarna som läggs på programmatiska köp kan hamna hos bedragare, menar Augustine Fou, en av världens främsta experter på annonsbedrägerier. Även sociala medier har stora problem. Han kallar både mediebyråer, annonsörer och techbolag för medskyldiga till ett globalt bedrägeriproblem som sväller – och uppmanar svenska annonsörer att genom enkla test ta reda på hur stor andel av deras annonser som aldrig ses av annat än botar.
Digitalt
Varje år dräneras miljarder från svenska annonsörers reklambudgetar – och de som drabbas kommer sannolikt aldrig att få reda på det. Nu varnar svenska experter för det växande problemet med ad fraud – och berättar hur annonsörerna kan rädda sina pengar. ”Folk har inte varit medvetna om det och inte haft förståelse för vilka summor det rör sig om”, säger en av Sveriges ledande ad fraud-experter, Peter Mackhé.
Debatt
REPLIK. På samma sätt som vi nu utvärderar vilket klimatavtryck våra medieplaner kommer att ge så bör vi också utvärdera vilket demokratiavtryck de medför. Det skriver Alexei Grinevski på Magna Mediabrands, i en replik till IAB.
Debatt
REPLIK. Framtidens mediesajter är kanske varken 100 procent öppna eller stängda – utan både och. Det skriver Aftonbladets Martin Schori i ett svar till Kenneth Danielsson, och konstaterar att Aftonbladet – precis som flera andra mediehus – laborerar med en rad olika lösningar.
Digitalt
Efter att den belgiska dataskyddsmyndigheten krävt förändring av IAB Europas Transparency & Consent Framework har organisationen och dess medlemsföretag tagit fram en handlingsplan. Den ska nu möjliggöra en uppdaterad version av TCF som är lättare att efterleva.
Debatt
Det programmatiska ekosystemet som vi känt det är trasigt. Mediebyråerna måste därför hitta nya sätt att nå annonsörernas kunder – och ta hänsyn till konsumentens integritet under processen, skriver Emil Hägglöf, chef för Kobler Sverige.
Kampanjer
Det finns stora brister i hållbarhetskommunikationen, men inom kort blir det dyrare att bryta mot marknadsföringslagen. På IAB:s seminarium om ”greenwashing” redde Katarina Ladenfors, advokat och partner på Marlaw, ut vad som gäller.
Mediebyråer
Tre veckor har gått på det nya året – och arbetet på branschorganisationerna är nu i full gång. Men vilka är deras viktigaste frågor under 2022? Och hur kommer de att drivas? Dagens Media har tagit ett snack om saken med TU, Sveriges Tidskrifter, IAB, Sveriges Annonsörer och Sveriges Mediebyråer.
Digitalt
Gaming och esport lockar idag en bred publik, men majoriteten av målgruppen är under 30 år. För annonsörerna innebär det en chans att nå en stor grupp unga som har en stark köpintention – men det förekommer många missuppfattningar om gruppen. ”Det finns inga bevis för att skjutspel leder till våld”, säger Daniel Pereaux, vd på Fragbite.
✓ Så ser målgruppen ut
✓ Stort engagemang skapar möjligheter för annonsörer
✓ Viktigt att hitta rätt tonalitet
Debatt
Annonseringens påverkan på klimatet är för stort för att rymmas i en debattartikel, men jag måste ju börja någonstans, skriver Kristina Juhlin, som uppmanar branschorganisationer som Komm, IAB och Sveriges Mediebyråer att accelerera klimatagendan.
Digitalt
Kenneth Danielsson, i dag interim-vd för branschorganisationen IAB Sverige, permanentas på posten. Och ett viktigt fokus framåt blir att motverka begränsande lagstiftning och regelverk genom påverkan: ”Att det ligger lagstiftning på bordet beror delvis på att vi inte har gjort vår hemläxa”, säger han till Dagens Media.
Digitalt
UR ARKIVET. Marknaden för programmatiska annonsköp fortsätter att växa, men hur stor kan den blir? Dagens Media har tagit del av siffror och pratat med experterna: ✓ IRM och IAB om marknadsutvecklingen ✓ Quantcasts AI-plattform ✓ Bauer Media om potentialen i audio-programmatics.
Experter/tyckare
Inom en snar framtid kommer Apple rulla ut sin senaste uppdatering av IOS, som får stora konsekvenser för annonsörer och appar. Daniel Ahlbert, ordförande i IAB:s task force för programmatic och vd för Netric, går igenom hur man bäst förbereder sig inför förändringen.
Debatt
Människor behöver få större förståelse för vad som händer med sin data när man väljer att dela den. Att förenkla, utbilda och förse med kunskap borde vara vägen framåt snarare än att lagstifta, skriver IAB:s vd Charlotte Thür.
Digitalt
Charlotte Thür, vd för branschorganisationen IAB Sverige, säger att det pågår ett stort arbete för att hitta branschgemensamma lösningar på den gradvisa utfasningen av tredjepartsdata globalt.
Dagspress
Techjättarna har intagit en monopolliknande ställning på globala annonsmarknaden. Dagens Media har talat med mediehus om hur de håller techbolagen stången – och jobbar med egen data. ✓ Schibsteds inhouse-metoder ✓ Bonnier News konkurrensfördelar ✓ Aller Medias AI-verktyg ✓ IAB om lösningar på cookie-döden
Digitalt
Dagens Media har bett branschprofiler summera 2020. Charlotte Thür vd för IAB menar att pandemin tvingat bolag genomgå digitala stålbad, vilket varit bra. Samtidigt har det varit tufft se medlemmar bli av med hela sin affär på några månader.
Tidskrifter
Branschorganisationerna pressar politikerna, öppnar stödlinjer och sätter ihop expertpaneler för att stötta sina medlemmar. ”Hela samhället, med några få undantag, har lamslagits”, säger Niklas Söderberg på Sponsrings & Eventsverige (SES).
Blogg
Mitt i rådande misär kan konstateras att den digitala sfären är av yttersta vikt för att nå ut och lära sig att hantera nya digitala lösningar för interaktion. IAB:s vd Charlotte Thür listar viktiga saker som marknadsförare bör tänka på i krisen.
Digitalt
Det som bara är i början på en tuff utmaning är att hitta tekniker som kan göra att vi kan fortsätta att skapa smart marknadsföring som konsumenterna inte upplever som störande, säger Charlotte Thür på IAB.
Blogg
Digitala kanaler levererar varumärkespåverkan och är mer kostnadseffektiva än de flesta offline-kanaler, enligt en ny australiensisk rapport av Kantar och IAB. IAB-bloggen skriver om rapportens resultat.
Radio/podd
En stor del av Sveriges poddar ansluter sig till IAB:s nya globala poddvaluta. Men fortfarande står flera bolag och poddar utanför en gemensam mätvaluta. ✓ Detta innebär den nya valutan ✓ Så väntas siffrorna påverkas ✓ Locket på från Spotify
Digitalt
Telenors Kendra Ibsen, Bannerflows Antonia Lindmark, Schibsteds Joakim Flodin och Alexander Lydecker på Bonnier News ger sin syn på vad som krävs för att de nordiska mediehusen ska kunna ta ett större grepp om displayannonseringen, som i år förväntas uppgå till nästan 9 miljarder kronor. ”Nu har kunskapen ökat parallellt med teknikutvecklingen, och man börjar på riktigt se potentialen i displayannonseringen”, säger Kendra Ibsen.
Tips och inspiration
TIPS OCH INSPIRATION. Det kan verka som om publicister och annonsörer för en omöjlig kamp, men det går att minimera annonsbedrägerier, skriver Pubmatics Nordeuropachef Jonas Olsen, som bjuder på fem handfasta tips.
Premium
Annonsvänligt Sverige stramar upp riktlinjerna för annonser på nätet. Samtidigt lanserar Google ett filter i Chrome som plockar bort oönskade annonser. "Det får stor påverkan för dem som säljer och köper störande annonsformat, men det är vad som krävs, säger Alexandra Callius", ordförande i Annonsvänligt Sverige.