Hear är en mediebyrå. Här hittar du alla artiklar om Hear.
Mediebyråer
Här ger Hear, Scream, TBS och Adon sin bild av hur det är att stå fria från de globala jättenätverken – och varför det ibland skulle vara skönt med en flygande gubbe från London.
✓ ”Vi får inga kunder gratis”
✓ Kan gasa – när andra bromsar
✓ ”Utmaningen är ju att alltid behöva prioritera”
Mediebyråer
När kundernas behov förändras behöver mediebyråerna skruva på sitt erbjudande, bredda kompetensen och öka affärsförståelsen. Men vilka följder får det för marknaden i stort? Det ska vi på Dagens Media ta reda på under nästa vecka.
Rörligt
Linjär-tittandet faller trots OS, fotbolls-EM och riksdagsval. Det innebär att hundratals miljoner kronor försvinner från tv-husen. Dagens Media kartlägger tv-tittandet hittills i år, både linjärt och online.
Mediebyråer
Viaplay Groups innehåll riskerar att släckas för Telias kunder den 1 oktober då förhandlingarna har brakat samman. Men det är inte bara Telias kunder som påverkas utan även annonsörerna. Fem mediebyråer svarar på hur konflikten drabbar dem och annonsörerna:
✓ ”Anmärkningsvärt att de gång på gång misslyckas”
✓ ”Allvarligt att en viktig mediepartner tappar distribution i en utsåld marknad”
✓ ”Räknar så klart med att vi får det vi betalar för”
✓ ”Knappast en slump att TV4 öppnade upp sitt sista minuten-fönster”
Mediebyråer
Mediebyråerna är rörande överens – företagskulturen är avgörande när det handlar om att behålla personal. Så här jobbar Tre Kronor, PHD och Hear.
✓Ökad konkurrens om talangerna
✓Personlig utveckling en hygienfaktor
✓Trygghet tar större plats
Rörligt
Tittarna flockades till SVT1 under inledningen av kriget i Ukraina. Men de senaste veckorna har TV4 passerat rivalen. Här är tittarutvecklingen i linjär-tv under årets första fyra månader.
Mediebyråer
Mediebyråerna i Sverige står för enorma summor i medieköp varje år. De efterlyser transparens och branschstandarder för att leverera värde för sina kunder. ”Det är problematiskt att det idag finns begräsningar hos stora plattformar”, säger Emma Zanderholm på Publicis Groupe.
Mediebyråer
För mediebyråerna blev pandemiåret ingen succé. Inget bolag lyckades öka omsättningen jämfört med året innan och få lyckades öka sina rörelseresultat. ✓Hear växlar upp ✓Lägsta medieinvesteringarna på tio år ✓Dentsu: ”Carat är nummer ett igen”
Mediebyråer
Mediebyrån Hears omsättning minskade med 28 procent under pandemiåret 2020, samtidigt redovisar byrån ett negativt resultat. Men i år ser det ljusare ut: ”Vi kommer i princip att trippla omsättningen i år”, säger Hears vd Urban Hilding.
Mediebyråer
Maj var en stark månad för medieinvesteringarna och tillväxten landade på hela 50,5 procent jämfört med maj 2020. Men hur står sig årets medieköp jämfört med investeringarna före pandemin? Dagens Media går igenom hur återhämtningen ser ut.
Rörligt
I takt med att tv-tittandet förändras och minskar – särskilt bland de yngre – så kommer flera stora annonsörer sannolikt att behöva skruva på sin mediemix. Experterna och de stora tv-annonsörerna om: ✓ Tv-reklamens möjligheter och utmaningar ✓ Hur man behöver tänka som tv-annonsör ✓ Framtidens annonsering i rörlig bild.
Mediebyråer
Mediebyråerna är rörande överens. Fragmenteringen av mediemarknaden kommer bara att fortsätta. Cookiedöden och reklamtröttheten skapar utmaningar, samtidigt som mätbarheten ställs på sin spets.
Digitalt
Apple ska göra göra det svårare för företag att spåra användardata i appar. Dagens Media har pratat med tre mediebyråer om hur de ser på förändringen. ”Vi har sett att konverteringar från appkampanjer minskat”, säger Group M:s Oscar Larsson.
Digitalt
DEL 3. Hur ser mediekonsumtionen ut nästa år? Hur behöver medierna utvecklas? Och vilken påverkan kommer coronapandemin att ha på mediemarknaden? Googles Carl Wåreus, United Screens Natalie Tideström Heidmark och Hears Jochum Forsell ger sin syn på vad som väntar nästa år.
Mediebyråer
Åhléns och Systembolaget är två av de mer namnkunniga annonsörerna som bytt mediebyrå under våren. Åhléns efter hela 19 år med samma partner. ✓Pitchintensiv höst väntar ✓Systembolaget fick köra digital pitch ✓Mindshare drar ner på nykundsbearbetningen ✓Kunderna som bytt mediebyrå under Q2
Rörligt
Fler svenskar hemma under sommaren kan innebära gyllene tillfällen för annonsörerna – men också utmaningar på grund av all utebliven sport. Mediebyråexperterna om: ✓Beteendeförändringarna ✓Konsekvenserna för annonsörerna ✓De segrande medierna
Dagspress
Sportevenemang och event ställs in, projekt läggs på is och miljarder i annonsintäkter går upp i rök i spåren av coronapandemin. Målet de kommande månaderna är överlevnad. ✓Mediehusen masspermitterar ✓Annonsmarknaden i fritt fall ✓Råden från experterna
Rörligt
TV4, Nent och Discovery tvingas styra om både innehåll och arbetssätt för att täcka upp för all inställd sport. Samtidigt tyngs de av förlorade annonsintäkter som gör att bolagen fryser aktieutdelningar och sjösätter sparpaket. Tv-husen om: ✓ hur de lägger om tablån ✓ strategin för att klara smällen ✓ de förlorade reklampengarna.
Mediebyråer
De oberoende mediebyråerna har seglat upp som en allt starkare konkurrent gentemot nätverksbyråerna. Ökad transparens, nya arbetssätt och just oberoende ska sätta fart på lilla Hear. Men samtidigt blir teknik allt viktigare, vilket tillväxten för byråer som Precis Digital vittnar om.
Dagens Media Magasin
I dag landar ett färskt nummer av Dagens Media hos prenumeranterna i vilket vi bland annat tittar närmare på: ✓ Mediehusens kringaffärer ✓ Lärdomarna från testballongerna ✓ Hur Hear ska utmana nätverksbyråerna.