Allt om Hallpressen. Här samlar vi artiklar, bilder och annan intressant information för dig som vill läsa mer om Hallpressen.
Medievärlden Premiums arkiv
Danska JP/Politiken fick nobben från Stampen i höstas men blickar nu mot andra förvärv i utlandet – också i Sverige. "Vi är intresserade av Sydsvenskan", säger vd Stig Ørskov i en längre intervju med Medievärlden Premium.
Medievärlden Premiums arkiv
Alla strävar efter att kompensera förlorade printintäkter med växande digitala. Men hur lång tid tar det – och är det ens möjligt att nå brytpunkten? Lärdomarna från några av Europas starkaste och mest kreativa mediehus är en besk medicin att ta till sig.
Medievärlden Premiums arkiv
I våras publicerade Medievärlden Premium rapporten "Nu lyfter tidningssajterna" med intäkter och nyckeltal för tio tidningssajter i januari. Hur ser det då ut när vi har tre kvartal som underlag? I den här rapporten har vi siffror för sex landsortskoncerner och sex av de största sajterna och vidgar också perspektivet till att även omfatta storstad, kvällspress och TV4
Medievärlden Premiums arkiv
Data kan växla dina digitala ören till kronor. När det gäller användardata för mediebranschen finns det två huvudspår: data som bygger på registrering och data som bygger på cookies. I analysen ”Analysera besökarna” beskrev vi hur medieföretagen kan jobba med data från inloggade användare. I den här analysen skriver Sakari Pitkänen om data baserad på cookies, där andra aktörer ofta åker snålskjuts på mediehusen.
Strategi och analys
Det råder spariver hos de lokala mediehusen. Samtidigt kämpar man för att hitta nya intäkter. "Mediebyråerna och kunderna måste förstå vilken stark position vi som lokala medier har", säger Mediabolaget Västkustens vd Boine Gepertz.