Få hela storyn
Starta din prenumeration
Allt om Hållbarhet. Här samlar vi artiklar, bilder och annan intressant information för dig som vill läsa mer om Hållbarhet.
Dagspress
Allt fler i mediebranschen väljer att prioritera hållbarhetsarbetet – men hur ser lite olika ut. Dagens Media har pratat med mediehusen, mediebyråerna, branschorganisationerna och distributionsbolaget Early Bird för att teckna en bild över vad de gör på området. Här hittar du alla artiklar vi publicerar under veckan.
Kampanjer
Det finns stora brister i hållbarhetskommunikationen, men inom kort blir det dyrare att bryta mot marknadsföringslagen. På IAB:s seminarium om ”greenwashing” redde Katarina Ladenfors, advokat och partner på Marlaw, ut vad som gäller.
Mediebyråer
Flera mediebyråer har som mål att bli klimatneutrala. Samtidigt vill byråerna få kunderna att klimatkompensera sina kampanjer via projektet Media Climate Fund, som drivs av Sveriges Mediebyråer. Här berättar nio byråer om vad de gör för att minska utsläppen och sitt klimatavtryck.
Medier
Färre resor, fler digitala möten och sopsortering på kontoret i all ära. För de mediebolag som vill ta steget bortom de vanliga klimatåtgärderna finns det sätt att dra ner på utsläpp de alla bidrar till – och som är lika stora som flygindustrins: internet.
Rörligt
Vilket ansvar har – och tar – mediehusen och mediebyråerna för hållbarhetsfrågorna? Har mediebolagen, jämfört med andra företag, en särskild roll att ta? Och hur kan branschorganisationerna arbeta för att stötta sina medlemmar i detta arbete? Idag inleds Dagens Medias temavecka om hållbarhet.
Medier
Ekologisk hållbarhet. Social hållbarhet. Ekonomisk hållbarhet. Alla pratar om hållbarhet – och framhåller vikten av det, men vilket ansvar tas egentligen? Under Dagens Medias nästa temavecka tittar vi närmare på mediebranschens klimatarbete inom hållbarhetsområdet.
Digitalt
Integritetssäkra lösningar, hållbarhet och vässad automatisering blir avgörande för marknadsförare under året, enligt Googles Carl Wåreus och Johan Eriksson – som definierar sex trender som behöver finnas med i alla marknadsplaner år 2022.
Dagspress
Två DN-journalister och en SR-journalist har chans att vinna. ”Årets nominerade har med sina granskningar uppfyllt prisets kriterier, både när det gäller att sätta avtryck i debatten och utkräva ansvar i klimatfrågan”, säger Jonathan Jeppsson, nyhets- och grävchef på Aftonbladet.
Analys
Publicister har inget annat val än att se på klimatförändringarna så som kommersiella varumärken gör – annars kommer de inte överleva. Det skriver medieanalytikern Thomas Baekdal i sin senaste analys, som kretsar kring mediernas roll i klimatfrågan.
Digitalt
Gigantiska streaming- och techbolag tar ställning mot rasism efter George Floyds död. Är framtidens bolag mer benägna att kämpa för en bättre värld – eller är det bara cyniskt pr-tänk? Hållbarhetsproffset Lin Lerpold och medieexperten Brit Stakston reder ut.
Dagspress
Medan H&M utser hållbarhetschefen till vd, ligger besluten om miljöpåverkan fortfarande kvar på kommunikationschefens bord hos många mediebolag. Men just nu bubblar det som aldrig förr vad gäller mediehusens hållbarhetsarbete. Tacka Greta Thunberg för det – och det faktum att det gröna har blivit affärskritiskt.