Allt om Group M. Här samlar vi artiklar, bilder och annan intressant information för dig som vill läsa mer om Group M.
Mediebyråer
Gaming har dubbats till ”nästa stora annonskanal”. Det får mediebyråerna att växla upp, men strategierna för hur byråerna hanterar gamingområdet ser olika ut.
✓Group M integrerar gaming i alla byråer
✓Dentsu jobbar i virtuella team
✓Publicis om motiven bakom externa samarbetet
✓ Miljarder att hämta hem
Mediebyråer
Nätverksjättarna Group M, OMG och Dentsu riktar ett allt större fokus mot performance marketing. Samtidigt hoppas Collaboration Art på att vinna fördelar genom att konsolidera branschen. Byråerna om: ✓Motiven ✓Konkurrensen ✓Hindren på vägen.
Mediebyråer
När kundernas behov förändras behöver mediebyråerna skruva på sitt erbjudande, bredda kompetensen och öka affärsförståelsen. Men vilka följder får det för marknaden i stort? Det ska vi på Dagens Media ta reda på under nästa vecka.
Mediebyråer
Viaplay Groups innehåll riskerar att släckas för Telias kunder den 1 oktober då förhandlingarna har brakat samman. Men det är inte bara Telias kunder som påverkas utan även annonsörerna. Fem mediebyråer svarar på hur konflikten drabbar dem och annonsörerna:
✓ ”Anmärkningsvärt att de gång på gång misslyckas”
✓ ”Allvarligt att en viktig mediepartner tappar distribution i en utsåld marknad”
✓ ”Räknar så klart med att vi får det vi betalar för”
✓ ”Knappast en slump att TV4 öppnade upp sitt sista minuten-fönster”
Rörligt
Streamat tittande är på väg att gå om det linjära tittandet bland befolkningen i stort. Det skapar utmaningar för annonsörerna. ”Vi kan inte ta den totala tv-budgeten och lägga på VOD”, säger Amanda Hammarström, head of video/audio på PHD.
Mediebyråer
Efter att Affärsvärlden publicerat en SJ-kritisk krönika signerad en Wavemaker-anställd hotar tågbolaget nu med att utestänga mediebyråns ägarbolag Group M från kommande upphandlingar. ”Skrämmande och skamligt av ett statligt bolag”, säger Group M:s vd Martin Krona.
Mediebyråer
Flera mediebyråer har som mål att bli klimatneutrala. Samtidigt vill byråerna få kunderna att klimatkompensera sina kampanjer via projektet Media Climate Fund, som drivs av Sveriges Mediebyråer. Här berättar nio byråer om vad de gör för att minska utsläppen och sitt klimatavtryck.
Rörligt
I ett testprojekt mellan TV4, Group M och Mediacom-kunden Klättermusen utforskar de tillsammans hur de kan förändra sättet att köpa tv-reklam på – och göra det mer flexibelt. ”Tv har länge varit ganska statiskt i hur man köper det”, Fredrik Lagerström på Group M, till Dagens Media.
Digitalt
Konverteringsmedier står för första gången för över 50 procent av investeringarna, medan investeringarna i räckviddsmedier minskar, skriver Group M:s vd Martin Hugosson: ”Vi skulle alla må bra av att stanna upp för en liten stund och analysera våra val”.
Mediebyråer
En av Sveriges största annonsörer, Telia, går tillbaka till Wavemaker efter att ha haft Carat som mediebyrå de senaste åren: ”Vi går från ett ganska stort antal samarbetspartners till att ha en för hela Telia-gruppen”, berättar varumärkeschefen Per Carleö.
Digitalt
Att mäta och följa upp kampanjer i sociala medier blir allt mer komplext. Samtidigt sätter exempelvis Apple käppar i hjulet för Facebook, som får svårt att leverera korrekta siffror när användarna inte låter sig spåras mellan olika appar. Mätproblematiken är mer aktuell än någonsin efter IOS-uppdateringen, blockerandet av spårning i webbläsare och Googles kommande cookiebegränsning.
Mediebyråer
WPP relanserar byrån Acceleration globalt, som blir en del av Group M. Den svenska byråmarknaden får därmed ett nytillskott. ”Vi har en aggressiv plan för att växa”, säger Andreas Nordfors, som blir byråchef för Acceleration i Sverige.
Digitalt
Display-annonsering är en oväntat viktig mediekanal för annonsörer som vill driva konvertering, enligt en ny studie av Schibsted och Group M:s Business Science – på uppdrag av Stadium Display. Samtidigt underskattas display ofta kraftigt i attributionsmodeller.
Digitalt
Hur ser stora mediehus och mediebyråer på utvecklingen på ad- och martechmarknaden – och vilka tekniker de använder? Det har Dagens Media tagit reda på.
✓Schibsteds egenutveckling ✓Bonnier News Google-lösningar ✓Group M om martech-trender
Debatt
Vill du få din sökmarknadsföring att flyga innan året är slut måste du ha koll på tre kritiska områden där det sker stora förändringar, skriver Group M:s Joel Sandberg och Viktor Nilsson – och redogör för vilka.
Mediebyråer
Spelbolagen Svenska Spel, Leovegas och Advisa är tre storannonsörer som bytt mediebyrå under inledningen av 2021. ✓Svenska Spel lägger turspelen hos nygamla partnern Carat ✓Senioritet avgörande när Advisa går vidare till Howcom
Rörligt
I takt med att tv-tittandet förändras och minskar – särskilt bland de yngre – så kommer flera stora annonsörer sannolikt att behöva skruva på sin mediemix. Experterna och de stora tv-annonsörerna om: ✓ Tv-reklamens möjligheter och utmaningar ✓ Hur man behöver tänka som tv-annonsör ✓ Framtidens annonsering i rörlig bild.
Kampanjer
Onlinevideo-annonsering som är kontextuellt anpassad ger bättre försäljningseffekt, visar en ny studie. ”Ett naturligt val om man vill maximera effekten”, säger Andreas Nordfors, på Group M, som tillsammans med Channel Factory står bakom undersökningen.
Martin snöar in
Vad kan marknadsföringsproffs lära sig av Hyper Island? Jo, bland annat om ledarskap, vikten av ett livslångt lärande och att se möjligheter i kaos. Om det talar Martin Hugosson och Hyper Islands Heidi Rundt i podden ”Martin snöar in”.
Rörligt
Coronapandemin har ökat kraven på tv-husens flexibilitet och fått dem att se över sin avtalsstruktur. Men hur tänker tv-husen kring detta framåt? Och vad tror experterna om framtiden – givet det rådande läget?
Digitalt
Apple ska göra göra det svårare för företag att spåra användardata i appar. Dagens Media har pratat med tre mediebyråer om hur de ser på förändringen. ”Vi har sett att konverteringar från appkampanjer minskat”, säger Group M:s Oscar Larsson.
Rörligt
Nent och Discovery tvingas söka nya sändningstillstånd när Brexit träder i kraft vid årsskiftet. Förändringen innebär stora konsekvenser för tv-reklamen då tv-husen valt två strategiskt skilda vägar. Medieexperterna om vad förändringen innebär för: ✓alkoholreklamen ✓sponsringen ✓mängden reklam och annonsörerna.
Rörligt
Experterna välkomnar kvällspressens annonssamarbeten men efterfrågar samtidigt ännu fler samarbeten mellan olika medier. ”Samarbetet skulle på sikt må bra av att fler aktörer inom tidnings-tv ansluter sig”, säger Alexei Grinevski, head of audio & visual media, på IUM.
Mediebyråer
Kunderna fortsätter att genomföra mediebyråpitcher. Bland de annonsörer som bytt mediebyrå under årets första kvartal märks bland annat Lindex och Zmarta. ✓Svårare pitcharbete i krisen ✓Byråerna som permitterar ✓Så påverkas kundrelationen
Mediebyråer
I mars slår Group M-ägda Wavemaker upp dörrarna till ett nytt kontor i Malmö. ”Vi tror mycket på södra Sverige”, säger Wavemakers vd Cecilia Sundström. Byråveteranerna Patrik Andersson och Pier Zigante leder expansionen.
Digitalt
Googles senaste regeländring öppnar dörren för mindre annonsörer men drämmer den i ansiktet på de som vill koppla på tredjepartssystem. ”De mer sofistikerade annonsörerna som förlitat sig på tredjepartsmätningar står som förlorare”, säger Oscar Larsson, på Group M.
Debatt
Group M:s vd Martin Hugosson varnar för att medelvärden ofta används felaktigt när marknadsförare fördelar budget: ”Du väljer ju inte dina kläder baserat på medelvärden för hela befolkningen utan utefter dina former, vad du vill stå för och hur du bär upp dem”, skriver han.
Digitalt
Blockhchain-projekten bubblar på internationell nivå men i Sverige lyser de med sin frånvaro. ”Det gäller att annan teknik kommer till den nivån att man kan utnyttja blockchain”, säger Oscar Larsson, managing director på Group M:s platform services. ✓ Branschen siar om teknikens framfart ✓ Största hinderna ✓ Projekten på gång.
Mediebyråer
Efter att ha arbetat på stora nätverk, kundsidan och mindre byråer såg Dan Lindgren ett problem ingen gjorde något åt. Nu lämnar han Group M – och startar eget. ”Jag försöker skapa ett oberoende alternativ”, säger Dan Lindgren.
Mediebyråer
Dagens Medias stora kartläggning över mediebyråernas bokslut visar att omsättningen varierar rejält från byrå till byrå över tid.
✓ OMG:s strategi ger resultat: ”Vi tar affärer från managementkonsulter”.
✓ Bizkit Havas vd: ”Fantastisk tillväxt”
✓ Wavemakers vd: ”Klok satsning på tredje byrånätverket inom Group M”.
Mediebyråer
Mediebyrågiganten WPP hävdar att Accenture skulle kunna använda informationen för att få fördelar i andra delar av sin verksamhet. Från och med år 2020 tänker WPP därför inte gå in i pitcher där Accenture är involverade, skriver Digiday.
Digitalt
Mediebyråerna är nöjda med att Schibsted hävt blockeringen av Googles köpplattformar. Annonskronorna har redan börjat strömma in hos publicisten – och det är från konkurrenten Bonnier som pengarna kan komma att dras.
Medier
HELGLÄSNING. Efter tre och ett halvt år lämnar Simone Westerberg Skoog sin roll som operativ chef på Group M. Nu ska hon ta tid att reflektera över vad hon vill göra härnäst: ”Jag har varken öppnat eller stängt några dörrar ännu.”