Allt om Google. Här samlar vi artiklar, bilder och annan intressant information för dig som vill läsa mer om Google.
Digitalt
Efter lanseringen av den senaste versionen av ChatGPT har flera stora namn i tech-branschen uppmanat en paus av AI-utvecklingen. Nu börjar även länder se över förbud av artificiell intelligens och ett nytt EU-direktiv är på gång.
Digitalt
Kommer journalister att ersättas av robotar? Det resonerar Nicklas Hermansson kring i veckans spaning och tar hjälp av en rad aktuella exempel. Dessutom: Twitter-konkurrenter, AI-videoklipp baserat på stillbilder och ”vanlisar” som kommenterar nyheter.
Digitalt
Google tvingas betala 50 miljoner kronor i sanktionsavgift för att ha brutit mot GDPR när det kommer till Googles ”rätten att bli bortglömd”-rutiner. Google måste sluta meddela sajter när söklänkar tas bort. ”Vi är av uppfattningen att inte minst publicister har rätt att få veta om deras material tas bort ur Googles sökresultat”, säger Joakim Larsson, chef för kommunikation på Google.
Debatt
Vi annonsörer vill veta att vi når riktiga individer och vi vill kunna jämföra medier på ett transparent sätt, skriver medlemmarna i Cross media measurement med anledning av att Youtube inte längre ska gå med i MMS. Samtidigt uppmanar de Youtube och Google att anpassa sig till den svenska marknaden.
Rörligt
Google har beslutat att avbryta arbetet med att få in Youtube i MMS. Magnus Anshelm, vd på MMS, berättar att parterna inte har varit överens om räckviddskriterierna. ”De menar att kriterierna var för missgynnsamma för Youtube-tittandet och har därför valt att bryta samarbetet”, säger han.
Analys
Förra veckan rapporterade såväl Google och Facebook som Schibsted sina resultat för tredje kvartalet 2022. Trots att bolagen redan fått stryk på börsen under flera månader så innebar nyheterna att börskurserna föll en bit ytterligare. Men är det bara en nervös börs som reagerar med en ryggmärgsreflex eller visar siffrorna något om vart mediernas ekonomiska utveckling är på väg?
Rörligt
Ett år in i rollen som Sverigechef på Youtube berättar Michelle Kadir för Dagens Media om ■ Hur föräldrarnas flykt skapat ett driv ■ Intresset för musik tagit henne dit hon är ■ Beslutet att tacka nej till Idoljuryn ■ Youtubes utmaningar.
Analys
Bedömningen av medieföretag bör göras med vissa parametrar i åtanke. Det menar mediedocent Stefan Melesko, som har tittat på börskursernas utveckling och medieföretagens förutsättningar. Dessutom redogör han för vilka fördelar respektive nackdelar en börsnotering innebär.
Dagspress
TU har börjat bygga en organisation för att ta betalt av techjättarna, trots att Sverige segar med att införa EU:s upphovsrättsdirektiv. Tilltänkt chef är Expressens förre vd Bengt Ottosson. ”Vi ser över hur vi ska arbeta med frågan”, bekräftar TU:s vd Johan Taubert.
Event
Mediemarknaden är i förändring. Digitaliseringen gör att händelser i omvärlden, men också desinformation kan få snabb spridning. Missa inte den sista delen i ”News Media Talks”, där journalisten och författaren Peter Pomerantsev är en av dem som diskuterar vad det innebär.
Digitalt
På internets ljusskygga marker löser programmerare annonsbottar på nolltid. För 5 000 spänn får vi en skräddarsydd megaklickare, komplett med tolv månaders service. Det här är berättelsen om den indiska programmeraren och koden, vars funktion – ad fraud – dränerar svenska annonsörer på miljarder kronor varje år.
Digitalt
Varje år dräneras miljarder från svenska annonsörers reklambudgetar – och de som drabbas kommer sannolikt aldrig att få reda på det. Nu varnar svenska experter för det växande problemet med ad fraud – och berättar hur annonsörerna kan rädda sina pengar. ”Folk har inte varit medvetna om det och inte haft förståelse för vilka summor det rör sig om”, säger en av Sveriges ledande ad fraud-experter, Peter Mackhé.
Event
Genom att annonsera i nyhetsmedier får varumärken såväl räckvidd som effekt. Men vad behöver varumärken som syns i en nyhetskontext tänka på? Och hur ser framtiden ut för reklamfinansierad nyhetsmedia? Svaren får du i News Media Talks.
Radio/podd
Vad har varumärken att vinna på att investera i ljud? Vilka utmaningar finns med ljudmediet? Under premiären av ”Audio Talks” ägnar vi en hel timme åt att att prata om effekten av ljud. Här kan du se onlineshowen:
Digitalt
Alltfler sociala medier-jättar förbjuds i Ryssland. Samtidigt tillåter regimen fortfarande Youtube att verka i landet. Något som inte är okomplicerat enligt sociala medier-experten Anton Andersson: ”En ytterst svår balansgång”.
Rörligt
Arbetet pågår för fullt med att få in Youtube i MMS officiella mätvaluta. Projektet är världsunikt och innebär stora framsteg för transparensen på annonsmarknaden i Sverige. ”Jätteviktigt att vi får en integration med en tredjepartsmätning”, säger Googles Carl Wåreus.
Digitalt
Just nu pågår tillsynsärenden hos flera europeiska myndigheter mot företag som använder Google Analytics. Nu står det klart att Telenor i Norge slutar använda analysverktyget i väntan på myndigheternas dom.
Dagspress
Google förlorade mot Kammarrätten i en dom som säger att sajtägare inte ska bli informerade om sökträffar tas bort från Google. Nu överklagar Google domen och får stöd av Tidningsutgivarna: ”Det här är svårt att tolka annorlunda än att yttrandefriheten beskärs”, säger TU:s vd Johan Taubert till Dagens Media.
Digitalt
UPPDATERAD. Google tar en ny väg i sökandet efter alternativ till tredjepartskakor. Topics ersätter det tidigare förslaget kallat Floc. ”Det är fortsatt oklart om Topics är en lösning som är till gagn för en enskild browser istället för konsumenterna och ett öppet internet”, säger Anders Uhlin, managing director på Quantcast i Norden, till Dagens Media.
Analys
Att Google tvingas plocka bort sökträffar är problematiskt i sig. Men att de inte ska få meddela sajtägare är märkligt – och slår mot den transparens och öppenhet som vi svenskar har vant oss vid, skriver Martin Schori.
Digitalt
Integritetssäkra lösningar, hållbarhet och vässad automatisering blir avgörande för marknadsförare under året, enligt Googles Carl Wåreus och Johan Eriksson – som definierar sex trender som behöver finnas med i alla marknadsplaner år 2022.
Rörligt
Dagens Media kartlägger 229 mediechefers inkomstutveckling under 2020.
✓ Telia-effekt på TV4-chefernas inkomster
✓ Majoriteten av cheferna ökar
✓ Bonnier vs Schibsted
✓ Utomhuschefernas utveckling
✓ Globala jättarnas inkomster ökar
Digitalt
Pandemiåret 2020 blev ett år då adtechbolagen minskade sina intäkter, visar Dagens Medias stora bokslutskartläggning. Men det ser inte enbart mörkt ut, för samtidigt förbättrar majoriteten av bolagen sitt rörelseresultat.
Digitalt
Idag, tisdag, fattade Europaparlamentets utskott beslut om den nya lagen DSA. Nu återstår bara den formella omröstningen i plenum för att lagen ska bli verklighet. ”Det här är den viktigaste uppdateringen av internetlagarna på 20 år”, säger Arba Kokalari (M), ledamot i EU-parlamentets utskott för den inre marknaden och konsumentskydd.
Marknadsföring
Automatiserade processer och trubbig AI kan leda till att varumärken kapas när konkurrerande företag skapar Google-annonser som rankar på samma sökord. ✓ Så fungerar det. ✓ Detta säger lagen. ✓ Så skyddar du dig.
Debatt
Fler verksamheter än någonsin ställer om i sviterna av pandemin och kontakten till kunderna blir allt mer digital. Här presenterar DanAds grundare Peo Persson fem trender som kommer att förändra annonsmarknaden 2022.
Analys
Gratisverktyget Google Business Profile gör det enkelt för företag och organisationer att synas i sökresultatet. Men hur funkar det och vad ska man tänka på? SEO-experten Alexandra Elizabeth Jung ger sina bästa tips för dig som vill öka din synlighet.
Digitalt
Sociala medier-landskapet är inte i dag vad det en gång var. Småbolag och viralsajter har vuxit upp till nätjättar med global makt, vilket får stora effekter för den traditionella mediebranschen. Under förra veckans temavecka djupdök Dagens Media i hur. Här hittar du samtliga artiklar.
Dagspress
Google är viktigt för medierna, Facebook knappast alls. Viktigast är hög andel direkttrafik. Men hotet mot nyhetsjournalistiken är att unga läsare värderar nyheter från kompisar högre än från journalister.
Analys
Genom rätten att bli bortglömd hjälper Google makthavare som utsatts för sanna och relevanta granskningar att tvätta sin byk, skriver Martin Schori. Men det är inte oproblematiskt att anonyma Google-redaktörer bestämmer vilka länkar till artiklar som ska synas på världens största sökjätte.
Mediebyråer
WPP relanserar byrån Acceleration globalt, som blir en del av Group M. Den svenska byråmarknaden får därmed ett nytillskott. ”Vi har en aggressiv plan för att växa”, säger Andreas Nordfors, som blir byråchef för Acceleration i Sverige.
Analys
Om din sajt inte får särskilt mycket trafik kan det bero på att dina träffar inte sticker ut tillräckligt i sökresultatet – jämfört med konkurrenterna. SEO-experten Alexandra Jung tipsar om hur du på olika sätt kan optimera ditt sök.
Debatt
Jobba hemma, på kontoret eller en hybridvariant? Hur vi hanterar framtidens arbetsplats står inför både utmaningar och möjligheter. I ett debattinlägg på Dagens Media resonerar Arash Gilan hur framtiden kan se ut.
Digitalt
Google pekas ut som ärkefiende till världens mediehus, men i Sverige blir förhållandet mellan techjätten och det största tidningshuset allt intimare. Bonnier News Alexander Lydecker och Googles Carl Wåreus talar ut om ”frenemy-relationen”, polemiken mellan Google och publicister, samt om hur de tillsammans kan valla till sig annonspengar från linjär-tv.
Rörligt
Under veckan som gått har Spotify, Google och Amazon släppt sina kvartalsrapporter för Q2. Allsång på Skansen fortsätter dra tittare tillsammans med OS i Tokyo. Dessutom träffade Dagens Media Erika Bjerström, som äntligen har fått revansch efter flera år som klimatreporter.
Guide
Joanna André, med en bakgrund i tv-branschen, och civilingenjören Axel Berggren drömde om att få mer tid med sina barn – och att skapa något eget. I dag driver de Youtube-kanalen The Swedish Family där hundratusentals svenskar följer familjens vardagsliv, resor och utflykter. Dagens Media har tagit reda på vad som ligger bakom framgången.
Analys
En av de viktigaste sakerna som mediepolitiken måste göra är att skapa förutsättningar för de som innoverar. Trots det saknas det fokuset i nästan alla mediepolitiska förslag, skriver Thomas Baekdal, och redogör för varför det är problematiskt.
Analys
I förra veckan var det dags för det som många har väntat på ett tag: EU inleder en konkurrensutredning mot Facebook. Även Storbritannien gör samma sak. Men samtidigt hände också något annat som väldigt mycket kändes som att Google passade på att kasta Facebook under EU-bussen.
Digitalt
Allt för ofta hamnar annonser intill varumärkesskadligt innehåll på techjättarnas plattformar, anser annonsörer Dagens Media talat med. Men Facebook och Google tycker att de redan tar stort brand safety-ansvar. ”Det finns ändå utrymme för förbättringar”, säger BMW:s Joakim Dahlgren.
Digitalt
Stampen erbjuder annonsörerna två nya lösningar för att komma runt blockeringen av tredjeparts-cookies. ”Vi vill erbjuda flera alternativ för våra annonsörer, säljbolag och säljare”, säger Håkan Hamrin, head of programmatic på Stampen Media.
Analys
Den stora frågan som alla diskuterar just nu är slutet för tredjepartscookies. Det är en viktig diskussion, men det finns något ännu viktigare som vi också behöver prata om, nämligen vilka behov varumärken kommer att ha i framtiden, skriver medieanalytikern Thomas Baekdal.
Digitalt
Googles moderbolag Alphabet levererade bättre än förväntat under årets första kvartal. En viktig förklaring är ökade intäkter från digital annonsering. Youtubes omsättning ökade med närmare 50 procent, jämfört med föregående kvartal.
Digitalt
Det som är olagligt offline ska även vara olagligt online. Men eventuellt skadligt innehåll bör inte förbjudas på techplattformar. Det säger EU-parlamentarikern Arba Kokalari (M), som leder parlamentsarbetet med kommande techregleringar. Hon varnar även för en överreglering av den digitala marknaden.
Digitalt
I dag ska företrädarna för Facebook, Twitter och Google tala inför den amerikanska kongressen. Anledningen är de eventuella förändringar som kan göras i lagen sektion 230, som behandlar sociala medier-plattformarnas juridiska ansvar.