Allt om GDPR. Här samlar vi artiklar, bilder och annan intressant information för dig som vill läsa mer om GDPR.
Digitalt
Partiernas sms-utskick skapade raseri bland många människor. Nu har en sajt skapats där personer enkelt kan anmäla Moderaternas sms – och Integritetsskyddsmyndigheten bekräftar att kampanjen har massanmälts. ”Jag kände mig kränkt”, uppger upphovsmannen bakom sajten till Dagens Media.
Digitalt
Efter att den belgiska dataskyddsmyndigheten krävt förändring av IAB Europas Transparency & Consent Framework har organisationen och dess medlemsföretag tagit fram en handlingsplan. Den ska nu möjliggöra en uppdaterad version av TCF som är lättare att efterleva.
Debatt
Brain Nordics vd Martin Bergqvist delar med sig av sina lärdomar efter fem olika dataprojekt initierade – och senare nedlagda – av olika mediehus, vilka alla hade en ambition av att verkligen kapitalisera på sin data.
Digitalt
Tekniktidningen Feber och facktidningen Svensk Farmaci är två svenska tidskrifter som slutat använda Google Analytics. Detta eftersom det finns farhågor att verktygen kan strida mot GDPR, skriver Sveriges Tidskrifter.
Digitalt
Just nu pågår tillsynsärenden hos flera europeiska myndigheter mot företag som använder Google Analytics. Nu står det klart att Telenor i Norge slutar använda analysverktyget i väntan på myndigheternas dom.
Dagspress
Google förlorade mot Kammarrätten i en dom som säger att sajtägare inte ska bli informerade om sökträffar tas bort från Google. Nu överklagar Google domen och får stöd av Tidningsutgivarna: ”Det här är svårt att tolka annorlunda än att yttrandefriheten beskärs”, säger TU:s vd Johan Taubert till Dagens Media.
Debatt
I jakten på data har mängder av adtech-företag förlorat respekt för den skada hanteringen av personliga uppgifter kan innebära, skriver Jesper Stenberg som är intern på Strossle. Ska de integritetsvänliga alternativen vinna mark behöver allmänhetens kunskap om riskerna öka, menar han.
Dagspress
Techjättarna har intagit en monopolliknande ställning på globala annonsmarknaden. Dagens Media har talat med mediehus om hur de håller techbolagen stången – och jobbar med egen data. ✓ Schibsteds inhouse-metoder ✓ Bonnier News konkurrensfördelar ✓ Aller Medias AI-verktyg ✓ IAB om lösningar på cookie-döden
Dagspress
Ett rättsfall har visat att publicister kan bryta mot lagen när det gäller samtycke till webbkakor – men ändå forsätter tolkningarna gå isär. Bisnodes Anders Willstedt: ”För att göra profileringen som Schibsted och många andra gör behövs absolut samtycke enligt kaklagen”.
Digitalt
Datainspektionen har inlett en granskning av hur musikjätten Spotify hanterar rätten till registerutdrag. ”Med anledning av ett antal klagomål har vi inlett tillsynen”, säger Karin Ekström, jurist på Datainspektionen, till Dagens Media.
Medievärldens arkiv
Datainspektionen kommer granska hur, och om, bolag har anpassat sig till de nya GDPR-reglerna. Först ut att granskas blir Bonnier Magazines and Brands – trots att bolaget inte blivit anmält för brott mot reglerna.
Digitalt
I den senaste utgåvan av Dagens Medias magasin konstateras att GDPR har lett till ett kallt krig om data. Men vad betyder det för tredjepartsaktörerna, som blir allt mer utestängda från mediehusens tekniska system?
Medievärldens arkiv
Inför det stundande införandet av EU:s nya dataskyddsregler GDPR har Google lanserat en ny annonspolicy för europeiska mediebolag. Om inte direktivet godkänns av mediebolagen kan det få stora ekonomiska konsekvenser. Men direktivet kan bryta mot den nya förordningen.
Medievärldens arkiv
Barn bör inte kunna samtycka till att bli kartlagda. Därför införs den så kallade åldersgränsen för sociala medier. Men det är en regel som har blivit missförstådd, skriver Fredrik Svärd och Caroline Olstedt Carlström på Forum för dataskydd.
Medievärldens arkiv
25 maj 2018 är det dags. Då införs GDPR. En ny dataskyddsförordning med nya krav och höga sanktionsavgifter för den som missköter sig. Vi går igenom de viktigaste nyheterna och hur medieföretagen kan förbereda sig.