Få hela storyn
Starta din prenumeration
Allt om Fotbolls-EM. Här samlar vi artiklar, bilder och annan intressant information för dig som vill läsa mer om Fotbolls-EM.
Dagspress
Kvartalsrapporterna har börjat släppas, Pegasus-projektet avslöjar att journalister blivit avlyssnade av regeringar, och svårt för journalister på plats på OS i Tokyo. Vi minns tv-pionjären och journalisten Lars Weiss som tragiskt gått bort. Det är några av veckans viktigaste nyheter.
Rörligt
Det helhjärtade intresset för fotboll i allmänhet och Milan i synnerhet ledde sportjournalisten Therese Strömberg in i journalistyrket. Under sommaren har fotbollsintresserade sett henne kommentera EM i SVT-studion, en dröm som hon nu kan checka av från listan. Therese Strömberg om: ✓ Drivkrafterna ✓ Målmedvetenheten och drömmarna.
Dagspress
Fokus i stormväder efter hat-krönika, Viaplay sänder Premier League och Dagens ETC tar nya beslut om annonser. Mediebolagen söker sig till börsen – men kurserna viker. Det är några av veckans viktigaste branschnyheter. Dessutom har Dagens Media i veckan publicerat Beata Kulls undersökning om dagspressens rapportering om skjutvapenvåld, i fyra delar.
Analys
Förbunds- och ligarättigheter som SHL och Svenska Fotbollförbundet är visserligen inte medlemmar i Sveriges Annonsörer, men de är räckviddsmonster. Därför att det synd att de lyser med sin frånvaro i det viktiga Effektinitiativet, skriver Joel Pallvik på Pack Train.
Rörligt
UPPDATERAD. Tiktok inleder ett samarbete med EM-arrangören Uefa inför sommarens fotbolls-EM. Avtalet omfattar även sponsringsrättigheter för sändningar. ”Tiktok vill stärka sin position som den självklara platsen för fotbollssupportrar”, säger en talesperson på Tiktok till Dagens Media.
Rörligt
TV4, Nent och Discovery tvingas styra om både innehåll och arbetssätt för att täcka upp för all inställd sport. Samtidigt tyngs de av förlorade annonsintäkter som gör att bolagen fryser aktieutdelningar och sjösätter sparpaket. Tv-husen om: ✓ hur de lägger om tablån ✓ strategin för att klara smällen ✓ de förlorade reklampengarna.